اینترنت ایران امروز برای دقایقی به‌شکل کامل قطع و دلیل آن بروز مشکل در برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت به‌ویژه ثابت اعلام شد.

درحالی‌که اینترنت کشور مدام در حال نوسان است و کاربران با قطعی‌های گسترده‌ای مدام دست‌وپنجه نرم می‌کنند، امروز اینترنت ایران برای دقایقی به‌کل قطع شد و  نت بلاکس اختلال امروز اینترنت کشور را تایید کرد. طبق اعلام نت‌بلاکس، علت قطعی اینترنت وجود اختلال شدیدی بود که با آن روبه‌رو شد و به ۵۷ درصد سطح عادی کاهش یافت.

همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت ضمن عذرخواهی از هموطنان بابت اختلال ایجاد شده، اعلام کرد که به‌ دنبال ایجاد اختلال در شبکه انتقال استان تهران از ساعت ۹:۴۵ تا ۱۰:۲۵ در ارایه ترافیک داخل و بین‌الملل اپراتورهای کشور اختلالی رخ داد.

اگرچه پس از دقایقی مشکل برطرف و اتصال اینترنت برقرار شد، اما بسیاری از کاربران از بروز مشکل و اختلال در کارشان گزارش دادند. با‌این‌حال رسانه علاالدین در پی بروز مشکل در شبکه اینترنت، به ارائه راهکار‌هایی برای اتصال اینترنت در زمان قطعی پرداخته که در ادامه به این روش‌ها می‌پردازیم.

تغییر DNS

تغییر DNS

با توجه به سابقه قطعی اینترنت در گذشته، می‌توان گفت قطعی‌ها به دو صورت است؛ یا اینترنت به طور کلی قطع شده است یا سایت‌ها و سرویس‌ها با کندی خیلی زیاد باز می‌شوند. در حالت اول که اینترنت شما به‌طور کلی قطع است هیچ راهکاری تا رفع مشکل از سمت زیر ساخت یا اپراتور‌ها وجود ندارد.

اما شاید بتوان گفت در نیمی از مواقع اینترنت دستگاه ما متصل است اما چون DNS درون شبکه خطا دارد، سایت‌ها به درستی باز نمی‌شوند و چون این فرایند خیلی زمان‌بر است، اکثر کاربران گمان می‌کنند که اینترنت آن‌ها قطع شده است. در این مواقع باید به‌صورت دستی و درون دستگاه‌ خود DNS را عوض کنیم.

در این مواقع که دستگاه ما به خوبی نمی‌تواند سرور‌های سایت‌ها را پیدا کند، DNS دو سایت گوگل و کلادفلر که به ترتیب در زیر آمده، بهترین انتخاب برای تغییر DNS دستگاه به‌صورت دستی است.

DNS کلادفلر: ۱.۱.۱.۱
DNS گوگل: ۸.۸.۸.۸

نحوه تغییر DNS در گوشی موبایل

نحوه تغییر DNS در گوشی موبایل

برای تغییر DNS در گوشی موبایل خود کافی است تا نرم افزار‌های تغییر دهنده DNS را به روی دستگاه خود نصب کنید. برای مثال نرم افزار DNS Changer یکی از این نرم‌افزار‌ها است و نرم افزار‌های دیگر را نیز با یک جستجو ساده می‌توان پیدا کرد. البته نصب این نرم افزار‌ها باید قبل از قطعی اینترنت به روی گوشی هوشمند شما انجام شود چرا‌که در زمان قطعی دستگاه شما اینترنت برای دانلود این نرم‌افزار‌ها ندارد.

نحوه تغییر DNS در ویندوز یا مک

درون دو سیستم عامل ویندوز یا مک او اس نیز با نصب نرم افزار‌های تغییر DNS می‌توان فرایند تغییر DNS دستگاه را انجام داد و با یک جستجو ساده می‌توانید این نرم افزار‌ها را درون اینترنت پیدا کنید.

اگر‌چه درون سیستم عامل‌های دسکتاپ امکان تغییر DNS از طریق تنظیمات دستگاه نیز وجود دارد و کافی است تا به بخش Network درون تنظیمات دستگاه خود بروید و فرایند تغییر DNS را انجام دهید.

نحوه تغییر DNS در وای‌فای

نحوه تغییر DNS در وای‌فای

برخی مودم‌هایی که اینترنت را برای ما فراهم می‌کنند نیز درون تنظیمات خود بخشی برای تغییر DNS دارند. درصورتی‌که مودم شما دارای این قابلیت باشد، به راحتی می‌توان از طریق تنظیمات DNS آن را تغییر داد. در این صورت دیگر درون دستگاه‌هایی که به این مودم متصل هستند، نیاز به تعریف DNS به‌صورت جداگانه نیست.

البته همان‌طورکه اشاره کردیم این قابلیت تنها درون برخی مودم‌ها قابل استفاده است. علاوه‌بر‌این اگر موبایل شما از طریق وای‌فای به اینترنت متصل است، درون تنظیمات وای‌فای مربوطه امکان تغییر DNS به‌صورت دستی وجود دارد. برای نمایش این گزینه در گوشی‌های اندرویدی لازم است حالت دریافت IP خود را به روی حالت Static قرار دهید. درون دستگاه‌های با سیستم عامل iOS نیز این گزینه در بخش تنظیمات هر وای‌فای قابل مشاهده است.

در انتها باید بدانیم که اگر قطعی اینترنت سراسری باشد، با روش‌های بالا نیز نمی‌توان به اینترنت متصل شد. از این رو لازم است تا پایان قطعی منتظر برقرار مجدد اتصال دستگاه خود باشیم و اخبار قطعی اینترنت را از طریق منابع صحیح خبری دنبال کنیم.

نظر شما درباره قطعی‌های لحظه‌ای اینترنت چیست؟ آیا تاکنون تجربه استفاده از راهکار بالا را داشته‌اید؟ در صورتی که شما هم راهکاری برای رفع قطعی اینترنت داخل دستگاه‌ها دارید،‌ آن را با ما به اشتراک بگذارید.