کارشناسان مدعی هستند که استفاده از فناوری دیپ فیک عواقب خطرناک و جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

فناوری دیپ فیک برپایه هوش مصنوعی قادر است از تصاویر و صداها برای تولید ویدئوهای تقلبی استفاده کند. این فناوری توانسته بسیاری از کاربران را تحت تاثیر قرار دهد اما با پیشروی بدون محدودیت این تکنولوژی، باید گفت به زودی تشخیص بین مرز واقعیت و دروغ غیرممکن می‌شود.
دیپ فیک پیشتر ویدیو‌هایی از افراد معروف و سیاستمدار مانند تام کروز، باراک اوباما و زاکربرگ در فضای مجازی منتشر کرد و میلیون‌ها بازدید داشت، بر این اساس کارشناسان نگران بودند که ساخت این ویدئو‌ها ممکن است از جعل چهره شخصیت‌های معروف به افراد عادی برسد.

طبق گزارش‌های به دست آمده، نگرانی کارشناسان بی‌مورد نبود و این تکنولوژی در بسیاری از کشور مورد سوءاستفاده افراد کلاهبردار قرار گرفت و منجر به متضرر شدن خیلی از مردم عادی شد. در این مورد، پیام‌های ویدئویی به منظور درخواست پول از طرف یک همکار یا آشنای مورد اعتماد به کاربر ارسال می‌شود.

تحقیقاتی که به‌تازگی توسط شرکت امنیتی سایبری McAfee منتشر شده، نشان می‌دهد از هر ۱۰ نفر، یکی قربانی این تکنولوژی شده و ۱۵ درصد این افراد توسط جعل چهره‌های دوست و آشنای خود فریب خورده‌اند.

ضرر های هوش مصنوعی بر دنیا

تشخیص این که چه محتوایی دیپ فیک است، با پیشرفت تکنولوژی دشوارتر می‌شود، ولی با در نظر گرفتن چند نکته کلیدی که در زیر به آن‌ها اشاره شده راحت‌تر می‌توانید این فناوری را شناسایی کنید و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید:
1- کیفیت ویدئوی دیپ فیک به‌طور معمول پایین است.
2- به حلقه و برش‌های فیلم توجه کنید بیشتر فیلم‎‌های این فناوری پس از مدت زمان معین به ابتدا بازمی‌گردنند یا بدون این که تماس ویدئویی به پایان برسد ناگهان متوقف می‌شود.
3- به ابعاد ویدئو توجه کنید، برای گرفتن فیلم جعلی اغلب ابعاد آن را کم یا زیاد می‌کنند که روی وضوح تصویر اثر می‌گذارد.
4- اگر فیلمی را از دوست یا آشنا دریافت کردید بهتر است محتوای ویدئو را نیز بررسی کنید یا اگر تماسی از دوستان و آشنایان با شما گرفته شد که مشکوک بود، از وی سوالی بپرسید که هیچ کس دیگر از آن اطلاعی ندارد.
با رعایت این نکات تا حدودی از سوءاستفاده کلاهبرداران از نرم‌افزار دیپ فیک جلوگیری می‌شود و به دلیل مشکلات امنیتی مرتبط با استفاده نادرست از این تکنولوژی، باید دید آیا کشورها برای حفظ امنیت کاربران، قادر به تنظیم قوانین جدید در این زمینه خواهند بود یا خیر؟

ایلان ماسک رسما کمپانی هوش مصنوعی xAI را معرفی کرد