در روزهای اخیر بعد از انتشار اخبار کلاهبرداری کوروش کمپانی در سطحی گسترده در کشور، به‌تازگی رسانه‌های خارجی نیز با پوشش این خبر آن را به اطلاع مردم دنیا رسانده‌اند.

در این راستا سایت فایننشال تایمز اخیرا خبری مربوط به کلاهبرداری شرکت «کوروش پردازان آی‌سا» موسوم به «کوروش کمپانی» با این عنوان که «هزاران ایرانی قربانی آیفون ارزان قیمت شدند» منتشر کرد. بعد از آن خبر مربوطه در سایت 9to5MAC که اخبار مربوط به اپل را پوشش می‌دهد منتشر شد.

در متن خبر فایننشال تایمز آمده که هزاران نفر از مردم ایران به‌خاطر وعده دروغین فروش آیفون‌های ارزان‌قیمت پول‌های خود را از دست داده‌اند و با اشاره به این ماجرا از اشتیاق کاربران ایرانی به این دستگاه‌های ارزشمند گفته است.

همچنین اخیرا پلیس عنوان کرده است که به اطلاعات مربوط به محل زندگی امیرحسین شریفیان دست پیدا کرده و در تلاش است که با همکاری اینترپل این فرد را به کشور بازگرداند. مدیرعامل شرکت کوروش کمپانی ماه‌ها پیش از مشخص شدن ماجرای این کلاهبرداری از کشور خارج شده و در روزهای آخر بهمن بعد از علنی شدن این اتفاق، دفتر این شرکت در تهران نیز تخلیه شد. هرچند که هنوز آمار دقیق و روشنی از مبلغ کلاهبرداری و تعداد افراد متضرر در این پرونده منتشر نشده اما در تازه‌ترین گزارش این مبلغ 35 میلیون دلار عنوان شده است. این درحالی است که شریفیان زیر بار چنین بدهی نرفته و در تنها مصاحبه‌ای که با یکی از شبکه‌های یوتیوب انجام داده مبلغی که در قبال وعده عرضه آیفون به طلبکاران از آنها گرفته را تنها 7/2 میلیون دلار اعلام کرده است.

افرادی که در کلاهبرداری کوروش کمپانی متضرر شده‌اند با رویای خرید و استفاده از آیفون‌های ارزان قیمت که از چین وارد کشور خواهد شد در یک بازه زمانی 45 روزه به انتظار نشسته بودند اما خیلی زود با روشن شدن ابعاد این ماجرا، امید و انتظار تبدیل به ناکامی و فروخوردگی بسیاری از خریداران این دستگاه‌ها شده است.

همچنین همزمان با انتشار خبر کلاهبرداری کوروش کمپانی در رسانه‌های خارجی به نقل از خبرگزاری تسنیم و به گفته گمرک ایران، در 10 ماه گذشته ارزش ارزی گوشی‌های آیفون که به ایران وارد شده حدود یک میلیون دلار است و این درشرایطی است که پیش‌تر طبق مصوبه مجلس واردات آیفون به کشور ممنوع اعلام شده است. با این حال عمده این گوشی‌ها از طریق کشورهای همسایه به ایران وارد می‌شوند و مردم نیز با وجود مشکلاتی مثل عدم رجیستری این آیفون‌ها اقدام به خریداری آنها می‌کنند.

اخبار مرتبط: