گمرک طی یک فراخوان به افرادی که اقدام به وارد کردن موبایل‌ به شیوه مسافری نمودند، اعلام کرد که در زمان تعیین شده برای فعال‌سازی گوشی‌های مسافری مراجعه کنند.

جبار محمودی مدیرکل بازرسی و مدیریت عملکرد گمرک از تمام افرادی که نتوانستند تلفن‌های همراه‌شان را که به کشور وارد کرده‌اند ثبت و راه‌اندازی کنند خواست تا با مراجعه به نزدیک‌ترین شعبه گمرک در محل تا تاریخ 20 خرداد نسبت به فعال‌سازی گوشی‌های مسافری اقدام کنند. همچنین در متن این فراخوان مسافرانی که شرایط استفاده ازاین فرصت را دارند مشخص شده‌اند که اطلاعات مربوطه در زیر آمده است:

  • مسافرانی که هنگام ورود اطلاعات آن‌ها به‌دلایل مختلف به‌طور مثال قطع بودن سیستم، رسیدن گوشی به گمرک بعد از رفتن مسافر از گمرک یا نداشتن کارت بانکی به‌نام مسافر و ازاین دست، اطلاعاتشان به‌صورت دستی توسط مامور گمرک ثبت شده است.
  • افرادی که IMEI موبایل و کدملی‌شان را ثبت نموده‌اند اما طی مدت زمان تعیین شده (یک ماه) حقوق ورودی تلفن همراه را پرداخت نکردند.
  • افرادی که اطلاعات مربوط به شماره ملی و یا IMEI را هنگام ثبت به اشتباه وارد کرده‌اند.
فعال‌سازی گوشی‌های مسافری
رسانه مجتمع تجاری علاالدین

همچنین محمودی با اعلام اینکه هرگونه مسئولیتی در قبال عدم ثبت تلفن همراه در سامانه گمرک کشور متوجه خود افراد است از مسافران خواست تا پیش از خروج از محدوده گمرک نسبت به ثبت اطلاعات مربوط و فعال‌سازی گوشی‌های مسافری اقدام کنند تا دچار مشکل دراین زمینه نشوند.

گفتنی است که حقوق ورودی تلفن‌های همراه از سوی گمرک برای انواع شیوه‌های بازرگانی (رسمی) ، مسافری و پستی (غیررسمی) اعلام شده که براین اساس حقوق ورودی گوشی‌هایی که به شیوه بازرگانی وارد گمرک می‌شوند 15 درصد و حقوق ورودی گوشی‌هایی که به‌انواع شیوه‌های دیگر مسافری و پستی وارد می‌شوند 30 درصد تعیین شده است. نکته دیگر اینکه اخیرا گمرک سود بازرگانی موبایل‌هایی که وارد کشور می‌شوند را براساس تلفن‌های همراه لوکس و اقتصادی تعیین کرده است اما درمورد گوشی‌های میان‌رده در بخشنامه مربوطه اطلاعاتی مشاهده نمی‌شود که به‌نظر می‌رسد سود بازرگانی این گوشی‌ها تغییری نکرده باشد.

اخبار مرتبط: