حوزه واردات موبایل هرروز با یک بحران دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند؛ این‌بار متوقف شدن ثبت سفارش و تغییرات ناگهانی بازار را باری‌دیگر ملتهب کرد.

واردات گوشی‌های هوشمند در ایران با چالش‌های جدی مواجه شده و محدودیت‌های جدیدی هرروز اعمال می‌شود. اخیرا، ثبت سفارش واردات موبایل در سامانه‌های گمرکی متوقف شده است. به‌گفته رئیس انجمن موبایل، از حدود پنج ماه پیش، ارزی برای واردات گوشی‌های موبایل تخصیص نیافته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند محدودیت جدیدی برای واردکنندگان گوشی‌های هوشمند ایجاد شده و ثبت سفارش جدید برای این محصولات در واحدهای بازرگانی نیز متوقف شده است. در پیام سامانه جامع تجارت اعلام شده تنها برای کد تعرفه‌های مشخص‌شده توسط وزارت صمت، امکان ثبت سفارش جدید فراهم می‌شود. این تصمیم به‌خاطر اطلاعیه جدید سامانه جامع تجارت بوده که طبق آن، ثبت سفارش تلفن همراه به‌صورت CBU (Complete Built Unit) تنها برای واحدهای تولیدی مجاز است.

ثبت-موبایل

برای اطلاع بیشتر باید خاطرنشان کنیم، CBU به‌معنای واردات کامل گوشی موبایل با بسته‌بندی و جعبه است، اما اکنون تنها شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های ایرانی قادر به واردات این نوع گوشی‌ها هستند و سایر واردکنندگان ازاین امکان محروم شده‌اند. تعرفه واردات گوشی‌های هوشمند که روز گذشته کاهش 5 تا 15 درصدی داشته، می‌تواند به‌نفع تولیدکنندگان داخلی تمام شده و باعث شود صنعت گوشی‌های هوشمند به وضعیتی مشابه صنعت خودرو دچار شود.

با‌این‌حال، برخی کارشناسان می‌گویند تغییرات فعلی موقتی است و احتمالا به‌طور دائمی اجرا نخواهند شد. رئیس انجمن موبایل نیز توقف ثبت سفارش موبایل را ناشی از مشکلات سیستمی دانسته و اعلام کرده که ثبت سفارش به‌مدت دو روز متوقف شده و طبق اعلام وزارت صمت، مشکل سیستمی طی یکی دو روز آینده برطرف خواهد شد.