طبق گزارش سوم انجمن تجارت الکترونیک، وضعیت اینترنت ایران نابه‌سامان بوده و شاخص‌ها نشان از آن دارد که همچنان روی همان مدار زمستان سال 1402 می‌گردد.

انجمن تجارت الکترونیک ایران طی گزارشی از بررسی کیفیت اینترنت در ایران، آن را با کلماتی مانند پراختلال، محدود و کند توصیف کرد. براساس این گزارش که باعنوان «تحریم‌های خارجی و سیاست‌گذاران داخلی دربرابر دسترسی آزاد به اینترنت در ایران» آغاز می‌شود، آمده که شاخص‌های کلی کیفیت اینترنت ایران، آن را جزو پایین‌ترین رتبه‌ها در سطح جهانی قرار می‌دهد. همچنین انجمن تجارت الکترونیک دو عامل را در پایین بودن کیفیت اینترنت در ایران موثر می‌داند که عبارتند از: تحریم‌های فناوری و فیلترینگ گسترده داخلی

انجمن مذکور ضمن اشاره به اینکه اینترنت «ریشه اقتصاد دیجیتال است» خواهان مطالبه‌گری فعالان این حوزه از دولت شده است. علاوه براین مطالب، آمارهای مربوط به خروج از کشور و نابود شدن استارتاپ‌ها و خارج شدن سرمایه از ایران از دیگر استدلال‌های این انجمن درباره بد بودن وضعیت اقتصاد دیجیتال کشور بیان شده است. اما در ادامه این گزارش می‌خوانیم که ایران و چین در رده‌بندی مربوط به محدودترین کشورهای دنیا جایگاه مشابهی دارند اما چین از نظر دسترسی به اینترنت پرسرعت و باکیفیت، وضعیت بهتری نسبت به ایران دارد. براین اساس رتبه چین در میان 100 کشور جهان طبق گزارش کلادفلر 61 و طبق گزارش CrUX، در رده 87 عنوان شده است. اما این رتبه‌بندی برای ایران به‌ترتیب 97 و 90 درمیان 100 کشور ثبت شده است. این انجمن آنچه را که باعث قابل قبول‌تر بودن وضعیت چین در زمینه اقتصاد دیجیتال می‌داند اقتصاد بزرگ (+46 برابر ایران) و جمعیت این کشور (+16 برابر ایران) است.

وضعیت اینترنت ایران
رسانه مجتمع تجاری علاالدین

در گزارش انجمن، پس از برشمردن دوعامل یاد شده مربوط به مشکلات عمده اینترنت در ایران، خطرات و آسیب‌های استفاده از فیلترشکن گوشزد شده است. از سوی دیگر در متن گزارش به آمارهای تکان‌دهنده‌ای دراین زمینه برمی‌خوریم که نشان می‌‌دهد حدود 83.6 درصد از کاربران اینترنت درایران از فیلترشکن استفاده می‌کنند. همچنین دراین متن به گزارش دیتاک استناد شده که اشاره به این دارد که پس از کاهش رویکرد به اینستاگرام طی سال 1401 دوباره در سال 1402 حدود 90 درصد از کاربران دوباره دراین اپلیکیشن فعال شده‌اند. این آمار حاکی از آن است که باوجود هزینه‌های گزاف مادی و معنوی که هم گریبانگیر دولت و هم مردم شده اما سیاست‌های محدودسازی تغییر چندانی در الگوی رفتاری مردم نداشته است.

همچنین طبق این گزارش سه شاخص اختلال، محدودیت و سرعت دسترسی آزاد به اینترنت در پایگاه‌های داده OONI و گوگل CrUX برای بررسی وضعیت اینترنت در ایران پایش شده و مقایسه در بین 100 کشور حاکی از آن است که رتبه ایران از نظر دسترسی به اینترنت آزاد، جایگاه 95 جدول و جزو بدترین کشورها است.