هزینه رجیستری گوشی‌های همراه برند اپل از جمله آیفون 13 پرومکس براساس جدیدترین مصوبه هیئت دولت و با اعلام گمرک افزایش چشمگیری داشته است.

در روزهای اخیر آنچه به‌عنوان یک شوک به بازار تلفن همراه از آن یاد می‌شود نرخ جدید ثبت تلفن همراه در سامانه همتاست که باعث افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای شده است. اما به‌تازگی هزینه رجیستری آیفون 13 پرومکس حتی باعث تعجب بازاریان و افرادی که دراین زمینه فعالیت می‌کنند شده است. درحالی‌که نرخ ثبت شناسه این گوشی حدود 3 هفته قبل، 21 میلیون تومان بوده و این رقم 10 روز پیش با رشد قابل توجهی به 38 میلیون تومان رسیده بود اما درحال حاضر با جهشی ناگهانی هزینه قابل پرداخت برای رجیستری این دستگاه 114 میلیون تومان اعلام شده است.

هزینه ریجستری

گفتنی است که هزینه رجیستری تلفن‌های همراه تنها بخشی از قیمت گوشی را شامل می‌شود و برای محاسبه قیمت تمام شده کالا باید حقوق ورودی و بقیه هزینه‌های اعمال شده در گمرک را نیز محاسبه کرد. ازاین رو خریداران این دستگاه‌های نسبتا قدیمی کمپانی اپل باید مبلغ گزافی را برای داشتن این گوشی پرداخت کنند. این درحالی است که تا چندی دیگر آپدیتی برای این گوشی‌ها از سمت اپل ارائه نخواهد شد و رسما سری آیفون 13 به یک کالای کم ارزش تبدیل می‌شود.

لازم به‌ذکر است که طبق آخرین اعلام گمرک، سودبازرگانی گوشی‌های سری آيفون 13 که به‌شیوه تجاری وارد کشور می‌شوند 96 درصد و سودبازرگانی این دستگاه‌ها که به‌شیوه مسافری وارد کشور می‌شوند 192 درصد است که با احتساب 4 درصد حقوق ورودی برای تمام گوشی‌ها و 10 درصد مالیات به‌علاوه سهم هلال احمر و پسماند، به قیمت بسیار بالایی برای گوشی‌های لوکس برند اپل می‌رسیم.

بااین حال همچنان عده‌ای اصرار به خرید و استفاده از این گوشی‌ها را دارند که با این افزایش هزینه بی‌سابقه باید ببینیم وضعیت بازار این دستگاه‌ها به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت.