درحالی‌که واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ همچنان با ممنوعیت روبه‌رو است، خبری منتشر شده که حکایت از افزایش بیش از ۴۰ درصدی هزینه گمرگی آیفون ۱۳ دارد.

بازار گوشی‌های آیفون همچنان با تلاطم روبه‌رو است و ممنوعیت واردات این مدل دستگاه‌ها موضوع داغ بازار موبایل است.

از دو سال پیش با ممنوعیت واردات سری آیفون ۱۴ و بعد از آن آیفون ۱۵، قیمت گوشی‌های سری ۱۳ به‌شدت بالا رفت، به‌طوری که امسال شاهد عرضه این دستگاه‌ها با قیمت‌های نجومی حتی تا ۱۸۰ میلیون هم بودیم. این درحالی‌است که تا زمان معرفی آیفون ۱۶ زمان زیادی باقی نمانده و آیفون‌های ۱۳ متعلق به سه سال پیش هستند، اما همچنان در بازار ایران مشتری دارند و با قیمت‌ بسیار بالایی به‌فروش می‌رسند.

اما موضوع داغی که امروز بازار موبایل را تحت‌الشعاع قرار داده، افزایش هزینه گمرکی آیفون ۱۳ به بیش از ۴۰ درصد است. اخبار منتشر شده حکایت از آن دارد که هزینه رجیستری آیفون ۱۳ پرومکس به بیش از ۳۸ میلیون تومان رسیده، این درحالی‌است که هزینه گمرکی این گوشی کمتر از ۲۰ میلیون بود.

همچنین هزینه رجیستری آیفون ۱۳ پرو ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده و ۱۳ پایه هم هزیه‌ای برابر ۲۲ میلیون تومان خواهد داشت. در این میان ظاهرا هزینه رجیستری آیفون ۱۲ پرومکس هم ۲۶ میلیون ۳۵۰ هزار تومان اعلام شده که نسبت به گذشته افزایش بیش از ۴۰ درصد را تجربه کرده است.

درحالی هزینه گمرکی گوشی‌های آیفون ۱۳ با افزایش شدیدی روبه‌رو شده که تقریبا این گوشی در بازار دنیا نه دیگر تولید می‌شود و نه دیگر خریدار دارد، اما رجیستر نشدن آیفون ۱۴ و ۱۵، باعث شده هر روز شاهد اففزایش قیمت این گوشی در بازار کشورمان باشیم.

البته باید اشاره کنیم که هنوز این خبر از سوی نهادهای ذیربط تایید و رد نشده، اما احتمالا انتشار این خبر باعث نابسامانی دوباره در بازار گوشی‌های آیفون خواهد شد. باید منتظر بمانیم و ببنیم که آیا این خبر تایید یا رد می‌شود و چه تاثیری روی بازار گوشی‌های اپل خواهد گذاشت.