شرکت اپل به شدت مشغول آماده‌سازی برای مراسم WWDC است که بالاخره دستاوردهایی از هوش مصنوعی را به نمایش بگذارد. این شرکت دیر به مسابقه بهره بردن از هوش مصنوعی رسید اما به نظر می‌رسد ویژگی‌های جذابی امتحان کرده که یکی از آنان، ادغام سیری با AI و بهینه‌سازی قابلیت‌های دستیار صوتی قدرتمندش خواهد بود.

تمرکز شرکت اپل نه تنها بر روی معرفی قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید، بلکه بهبود ویژگی‌های موجود نیز است که بتواند آن را به شکلی بهتر و کاربردی‌تر به کاربرانش عرضه کند. در این راستا، شاهد ادغام سیری با AI هستیم تا دریایی از احتمالات هیجان‌انگیز را به روی این دستیار صوتی کاربردی و دوست داشتنی باز کند. چندی پیش اعلام شد که کلیه قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل با اسم Apple Intelligence در دسترس خواهند بود و این نشان می‌دهد که غول آمریکایی چقدر در مورد مسیری که پیش گرفته مطمئن است و قصد دارد روی این موضوع حسابی ویژه باز کند.

در رویداد WWDC به طور قطع شاهد معرفی قابلیت‌هایی در زمینه ادغام سیری با AI خواهیم بود زیرا این دستیار صوتی به طور کامل با هوش مصنوعی هماهنگ شده و قرار است به ویژگی‌ها و امکاناتی تصور نشدنی دست یابد. این نسخه جدید، در زمینه خلاصه کردن مقالات، کلاس‌ها و کنفرانس‌ها و حتی نوتیفیکشن‌هایتان در طول روز، شما را یاری خواهد کرد. علاوه‌بر آن، قرار است صدای آن نیز طبیعی‌تر و انسانی‌تر باشد تا تعامل با آن راحت‌تر شود. از طرف دیگر، هوش این دستیار صوتی نیز افزایش می‌یابد و در شرایط مختلف، جواب‌های بهینه‌تر و بهتری می‌دهد و در نهایت از پس اجرای چندین دستور مختلف نیز برخواهد آمد.

طراحی به نام Brotolotti طرحی مفهومی از ادغام سیری با AI منتشر کرده و آینده‌ای از این دستیار صوتی را به تصویر کشیده که به مرزهایی ناشناخته و کشف نشده خواهد رفت. وی نشان داد که اپل به کمک مدل‌های زبانی مختلف می‌تواند درک سیری را بهتر و پاسخگویی وی را ساده‌تر و کامل‌تر نماید. برای مثال، این دستیار صوتی ممکن است در آینده بتواند در یک وبسایت فروشگاهی، قیمت لوازم مختلف را برای شما جمع کند یا بتواند متنی که در حال مطالعه‌اش هستید را برایتان خلاصه کند.

siri

شرکت OpenAI از طرف دیگر، قصد دارد قابلیت‌هایی مشابه به ChatGPT بیاورد. این هوش مصنوعی از این پس تمامی کارها و اتفاقاتی که در گوشی‌تان به وقوع می‌پیوندد را نظاره خواهد کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، طرح مفهومی که در راستای ادغام سیری با AI چیده شده چندان غیرممکن به نظر نمی‌رسد و ممکن است در آینده‌ای بسیار زودتر از چیزی که تصور می‌کنیم، چنین قابلیت‌هایی به سیری نیز افزوده شوند.

در اوایل امسال، اپل مقاله‌ای در زمینه ReALM منتشر کرد که یک نوع مدل جدید بوده و اجازه خواندن و تفسیر صفحه را به صورت زنده و در لحظه به هوش مصنوعی‌ها می‌دهد. پس استفاده از چنین مدل و تکنولوژی، قطعاً به راحتی می‌تواند طرح مفهومی که برای سیری تصور شده است را به مرحله اجرا بیاورد. از طرف دیگر خود شرکت اپل نیز بر روی مجهزتر کردن دستیار صوتی‌اش ثابت قدم است و می‌بینیم که قابلیت‌های بسیار مهیجی در اول راه به آن اضافه کرده است.

در مراسم WWDC به طور قطع باید انتظار معرفی شدن و پیش نمایشی از قابلیت‌های آینده مبتنی بر هوش مصنوعی را داشته باشیم اما به نظر می‌رسد ادغام سیری با AI را امسال شاهد نخواهیم بود و این مسئله سال بعد به همراه آپدیتی برای iOS عرضه خواهد شد. تفسیر و پردازش اطلاعات هوش مصنوعی اپل به صورت هیبریدی خواهد بود و این شرکت تمرکز اصلی را بر روی پردازش لایو با استفاده از قدرت پردازشی دستگاه‌هایش گذاشته است اما اگر دستوری پیچیده بود، هوش مصنوعی از قابلیت‌های کلاود برای پردازشش کمک خواهد گرفت. تصمیم استفاده از هر کدام از این پردازش‌ها به پیچیدگی کار درخواست شده بستگی خواهد داشت.

گوگل به تازگی مدل هوش مصنوعی مختص به خود را در اندروید 15 معرفی کرده و نسبت به اپل، وقت بسیار بیشتری را بر روی توسعه و تحقیق در مورد ویژگی‌های آینده‌اش سپری کرده است. در نهایت، در روز دوشنبه شاهد معرفی ویژگی‌های کامل iOS 18 خواهیم بود و باید دید که اپل از رقبایی چون گوگل و OpenAI در این زمینه چقدر عقب است. در نهایت، قابلیت‌های مربوطه می‌توانند نسخه جدید سیستم عامل iOS را تبدیل به بزرگ‌ترین آپدیتی کنند که تا به حال در تاریخ آیفون به وقوع پیوسته است.

اخبار مرتبط: