آمار فروش گوشی هوشمند تاشو ۲۰۲۳ چین منتشر شده که نشان می‌دهد هواوی با ۳۷.۴ درصد در رتبه اول قرار گرفته و پس از آن اوپو، آنر، سامسونگ و ویوو در مقام‌های ۲ تا ۵ قرار دارند.

باگذشت حدود ۷ هفته از پایان سال ۲۰۲۳، گزارش‌ها و آمار فروش در بازارهای مختلف مشخص شد که کدام شرکت‌ها توانسته‌اند سال موفقیت‌آمیزتری را نسبت‌به دیگران سپری کنند. اکنون گزارش جدیدی از IDC منتشر شده که آمار فروش گوشی تاشو ۲۰۲۳ چین را ارائه کرده است. این گزارش نشان می‌دهد باز هم هواوی توانسته موفقیت زیادی را کسب کند و سامسونگ که سال خوبی را پشت سر نگذاشت، حتی میان ۳ شرکت با بیشترین سهم فروش گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۳ نبود.

بازار گوشی هوشمند تاشو چین در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۱۴.۵ درصدی نسبت‌به سال قبل همراه شده است. تعداد گوشی‌های تاشو فروخته شده در ۲۰۲۳ به ۷.۰۰۷ میلیون دستگاه رسیده که برای مقایسه آمار کل فروش تبلت در بازار هند ۲۰۲۳، معادل ۴.۰۱ میلیون دستگاه بوده است. در این میان، سه‌ماهه چهارم یعنی پائیز ۱۴۰۲ با ۲.۷۷۱ میلیون دستگاه، نقش بسیار پررنگی داشته که محصولات جدید هواوی، اوپو و آنر در آن نقش پررنگی داشته‌اند.

پس از عرضه اولین گوشی هوشمند تاشو سامسونگ در سال ۲۰۱۹، این اولین سالی است که رشد گوشی‌های تاشو بیش از ۱۰۰ درصد بوده و پیش‌بینی می‌شود با توسعه و رفع مشکلات گوشی‌های تاشو، در سال‌های آینده بازار تاشو در چین و جهان بیشتر رشد کند. بااین‌حال سهم گوشی‌های تاشو بالای ۱۰۰۰ دلار از ۸۱ به ۶۶.۵ درصد کل بازار تاشو کاهش یافته است. البته این مسئله به‌معنی کاهش فروش نیست و صرفا افزایش فروش تاشو‌های مقرون به‌صرفه ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلاری بیشتر بوده است.

بااین وجود مصرف‌کنندگان چینی تاشو‌های مدل فولد شبیه کتاب را به تاشو‌های کوچک‌تر مدل فلیپ که به‌صورت عمودی باز و بسته می‌شوند ترجیح می‌دهند. این مسئله در افراد ثروتمندتر بیشتر دیده می‌شد. برای مصرف‌کنندگان ممتاز، قیمت مسئله چندان مهمی نیست و برای همین گوشی‌های تاشو فولد که بیشترین امکانات را ارائه می‌دهند گزینه محبوب‌تری به‌حساب می‌آیند.

از نظر برندها، هواوی موفق شده سهم ۳۷.۴ درصدی از بازار چین را ثبت کند. این یعنی بیش از یک‌سوم بازار تاشو چین تحت سلطه هواوی قرار گرفته و جالب اینجاست از زمان عرضه تاکنون، گوشی هواوی میت ایکس ۵ همواره تقاضای بیشتری نسبت‌به عرضه داشته است. سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده گوشی تاشو در جهان تنها موفق به کسب ۱۱ درصد از بازار تاشو چین و مقام چهارم شده است.

در مقام‌های دوم و سوم به‌ترتیب اوپو با ۱۸.۳ درصد و آنر با ۱۷.۷ درصد قرار دارند و ویوو با کسب ۹.۷ درصد و مقام پنجم، فاصله چندانی با سامسونگ ندارد. اوپو فاند ان ۳ فلیپ هم پرفروش‌ترین گوشی تاشو مدل فلیپ ۲۰۲۳ بود. درنهایت، شیائومی تنها ۴.۶ درصد کل بازار تاشو چین را کسب کرد تا درجایگاه ششم، اختلاف معناداری با لنوو ۱.۴ درصدی داشته باشد.

اخبار مرتبط: