یک منبع آگاه خبری نوشت کمپانی OpenAI به‌صورت رسمی اجازه دسترسی به مولد هوش مصنوعی ChatGPT را از کاربران چینی می‌گیرد.

براساس اعلام رسمی OpenAI، این غول تکنولوژی قصد دارد دسترسی کاربران چینی به ChatGPT را مسدود کند. البته باید گفت خدمات و سرویس‌های آن‌ها به‌طور رسمی در چین عرضه نمی‌شود، اما کاربران و توسعه‌دهندگان چینی از طریق واسط برنامه‌نویسی کاربردی (API) به سرویس هوش مصنوعی ChatGPT دسترسی دارند.

روزنامه‌ی دولتی «Securities Times» چین روز سه‌شنبه گزارش کرد OpenAI با ارسال ایمیل به کاربران چینی، از تصمیمش برای مسدود کردن دسترسی آن‌ها از تاریخ 9 جولای خبر داده‌است. به‌گفته‌ رویترز، سخنگوی OpenAI اعلام کرده که «اقدامات بیشتری برای مسدود کردن ترافیک API از مناطقی که در آن‌ها دسترسی به سرویس‌های OpenAI پشتیبانی نمی‌شود، انجام خواهیم داد.»

ممنوعیت هوش مصنوعی در چین

اگرچه خدمات OpenAI در بیش از 160 کشور دردسترس است، چین یکی از آن‌ها به‌شمار نمی‌رود. طبق دستورالعمل‌های این کمپانی، کاربرانی که درتلاش برای دسترسی به محصولات OpenAI در کشورهای پشتیبانی‌نشده هستند، احتمالا مسدود یا به‌حالت تعلیق درمی‌آیند؛ هرچندکه OpenAI تاکنون به‌صراحت چنین اقدامی انجام نداده‌است.

هنوز دلیل مشخصی برای اقدام اخیر OpenAI اعلام نشده، اما ماه‌گذشته این کمپانی فاش کرد که منشا عملیات نفوذ پنهانی از چین بوده‌است. خبرگزاری بلومبرگ اشاره کرد اقدام OpenAI همزمان با فشار واشنگتن روی کمپانی‌های بزرگ فناوری آمریکایی برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری‌های پیشرفته‌ و توسعه‌یافته در ایالات متحده آمریکا صورت گرفته‌است.