داریو آمودی مدیرعامل آنتروپیک باور دارد که بشر به چیزی فراتر از UBI (درآمد پایه جهانی) برای حل مشکل نابرابری ناشی از هوش‌مصنوعی در آینده نیازمند است.

داریو آمودی مدیرعامل گوگل و شرکت استارتاپی هوش‌مصنوعی آنتروپیک با هشدار نسبت به ناکافی بودن راهکار درآمد پایه جهانی برای حل مشکل هوش‌مصنوعی اعلام کرد آینده بشری دنیایی دیستوپیایی خواهد شد. آمودی نگرانی‌های خود را بابت نابرابری‌های بالقوه‌ای که بر اثر پیشرفت سریع هوش‌مصنوعی در جهان به‌وجود خواهد آمد بیان کرد و باوجود اینکه درآمد پایه جهانی (UBI) را راهکار نسبتا مناسبی دانست اما پیشنهاد کرد برای اینکه همه در اقتصاد مشارکت داشته باشند به راه‌حل جامع‌تری نیاز است.

آمودی که در سال 2021 یکی از بنیان‌گذاران شرکت آنتروپیک بوده است از تمرکز ثروت در دست عده معدودی انتقاد کرده و اساس شرکت خود را متمرکز بر «منافع عمومی» اعلام کرد. او افزود که در دراز مدت جامعه باید به نحوه ساماندهی اقتصاد و زندگی افراد فکر کند و این وظیفه تنها به‌عهده یک شرکت یا سازمان خاصی نیست.

گفتنی است که پیش ازاین جفری هینتون دانشمند شبکه‌های عصبی مصنوعی که به‌عنوان پدرخوانده هوش‌مصنوعی در جهان شناخته می‌شود از دولت بریتانیا خواسته بود تا از راه‌اندازی UBI برای حل مشکل هوش‌مصنوعی در آینده بشری استفاده کرده و بر نگرانی‌های موجود فائق آید. هینتون گفته است که هوش‌مصنوعی قابلیت پیشرفت زیادی داشته و می‌تواند زندگی انسان‌ها را متحول کند اما توسعه این تکنولوژي نیازمند مداخله دولت‌هاست و درغیر این‌صورت ظرف 5 تا 20 سال آینده شاهد جایگزینی انسان‌ها در مشاغل با هوش‌مصنوعی و همچنین نابودی زندگی بشر خواهیم بود.

علاوه براین ایلان ماسک مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس و تسلا نیز درباره تصاحب مشاغل توسط هوش ‌مصنوعی درآینده هشدار داده و تنها راه‌حل این معضل را رسیدن به «درآمد بالای جهانی» به‌جای «درآمد پایه جهانی» برای جلوگیری از نابودی زندگی انسان‌ها بیان کرده بود. ماسک در کنفرانس ویواتک 2024 پاریس هشدار داده بود که درآینده شغل‌ها به کلی توسط AI تصاحب شده و کار کردن تنها جنبه اختیاری پیدا می‌کند.