تحریم‌های آمریکا علیه هواوی و ممنوعیت صادرات به این کمپانی، آینده آن را تحت تاثیر قرار داده اما به‌نظر می‌رسد دمکرات‌های ایالت کالیفرنیا مخالف این شرایط باشند.

در نامه‌ای، الن استوز منشی بخش صنعت و امنیت در وزارت بازرگانی آمریکا به همراه الکس پادیلا و زویی لوفگرن از نمایندگان ایالت کالیفرنیا، در مورد تاثیر تحریم‌های آمریکا بر رقابت جهانی ابراز نگرانی کردند. به گفته آنان، تحریم‌های یک‌طرفه در نهایت ممکن است به ضرر کشور تمام شود. به باور این افراد، قطع ارتباط با هواوی و سایر شرکت‌های چینی پیشگام در زمینه تکنولوژی، ممکن است باعث شود ایالات متحده از پیشرفت در حوزه‌های مختلف عقب بماند. دمکرات‌ها خواهان متوقف کردن تحریم‌های آمریکا علیه هواوی و اتمام ممنوعیت صادرات هستند تا زمانی که دلایلی قانع‌کننده ارائه شود که این ممنوعیت‌ها ضرری به پیشرفت آمریکا در زمینه تولید قطعات نیمه‌رسانا و ابزار مرتبط با آن نمی‌رساند.

موضع دمکرات‌ها با خواسته وزارت بازرگانی آمریکا برای ممنوعیت صادرات به چین مخالف بوده و باید دید کدام سمت پیروز میدان خواهند شد. پادیلا و لوفگرن مخالف تمامی تحریم‌ها نیستند فقط باور دارند که تحریم‌های یک طرفه ممکن است سودی برای دولت آمریکا نداشته باشد و حتی در راستای اهداف امنیتی این کشور نیز نباشد.

تحریم‌های آمریکا علیه هواوی

این مسئله در ایالت کالیفرنیا بسیار بیشتر به چشم می‌آید زیرا این ایالت در زمینه تولید و توزیع نیمه‌رسانا پیشرو بوده و سرمایه‌گذاری زیادی رویش انجام شده است. اگر دولت آمریکا صادرات به بازار چین را به‌طور کامل متوقف کند، شرکت‌های بزرگی چون LAM Research، KLA Corporation و Applied Materials که همگی در کالیفرنیا واقع شده‌اند، بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند. این اولین بار نیست که ایالت کالیفرنیا درخواست تغییر در این ممنوعیت‌ها را اعمال کرده است. در ماه آوریل، پادیلا و فرماندار گوین نیوسم از دولت خواست در مورد ممنوعیت دریافت کمک هزینه از چینی‌ها برای برنامه‌ای تحقیقاتی، تجدیدنظر کنند.

در حال‌حاضر، دولت ایالات متحده بر سر یک دو راهی گرفتار شده است؛ از طرفی بحث امنیت ملی مطرح است و این دلیلی بزرگ برای اعمال ممنوعیت‌های تجاری بوده. آمریکا از این می‌ترسد که دولت چین، به هر طریقی از تکنولوژی‌های ایالات متحده به منظور تقویت نیروهای نظامی خود استفاده کند یا حتی امنیت کاربران را به خطر بیندازد. این دلیل اصلی تحریم هواوی بود که این غول چینی تا به این لحظه نیز چنین ادعایی را رد می‌کند.

در نهایت، استراتژی دولت آمریکا مبنی بر ممنوعیت کامل ارتباط با چین و غول‌های تکنولوژی آن، ممکن است عوارضی ناخواسته نیز به‌دنبال داشته باشد. جلوگیری از دخالت چینی‌ها در تکنولوژی‌های پیشرفته می‌تواند به ضرر شرکت‌های آمریکایی نیز تمام شود و پیشرفت آنان را محدود کند. با وجود فشاری که از سوی ایالت کالیفرنیا به دولت وارد شده، ممکن است این استراتژی در نهایت بازیابی شود و تغییراتی در این زمینه اعمال شود.

نامه دمکرات‌های ایالت کالیفرنیا مبنی‌بر متوقف کردن تحریم‌های آمریکا علیه هواوی می‌تواند شروع تغییری مثبت در این راستا باشد. مشخص نیست که این مسئله در نهایت باعث تغییر سیاست‌های دولت و وزارت بازرگانی آمریکا می‌شود یا غیر. بازرگانی تا به این لحظه جوابی به این نامه نداده و باید ببینیم چه آینده‌ای در انتظار هواوی خواهد بود.