سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقابله با آتش‌سوزی کالیفرنیا با بیش از ۱۰۰۰ دوربین مجهز به هوش مصنوعی، آتش‌سوزی را قبل از فراگیر شدن تشخیص داده و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری می‌کند.

۱۹ تیر ماه سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقابله با آتش‌سوزی کالیفرنیا از سیستم جدید هوش مصنوعی رونمایی کرد. این سیستم که توسط محققان دانشگاه سن‌دیگو کالیفرنیا به رهبری نیل دریسکال، پروفسور زمین‌شناسی و ژئوفیزیک توسعه داده شده و با استفاده از هوش مصنوعی و نظارت ۱۰۳۲ دوربین ۳۶۰ درجه‌ای، آتش‌سوزی را در مراحل اولیه تشخیص داده و با گزارش آن به جلوگیری از انتشار آتش کمک می‌کند.

به گزارش رویترز، این سیستم تاکنون حداقل از یک آتش سوزی احتمالی جلوگیری کرده است. چندی پیش در منطقه‌ دورافتاده‌ای از جنگل کلیولند هوش مصنوعی مکان دقیق آتش‌سوزی را تشخیص داد که با اعزام ۶۰ آتشنشان همراه با ۷ پمپ، ۲ بلدوزر و ۲ تانکر آب، در کمتر از ۴۵ دقیقه آتش مهار شد.

ویژگی هوش مصنوعی

سیستم هوش مصنوعی علاوه‌بر ۱۰۰۰ دوربین ثابت، با استفاده از اسکن‌های LiDAR که از هواپیماها و پهبادها تهیه می‌شود، اطلاعاتی دقیق و سه‌بعدی از منطقه به‌دست می‌آورد. سپس با تلفیق اطلاعات به دست آمده هر منطقه و ویژگی‌های گونه‌های مختلف درختان، از محیط زیست و توده‌های کربنی در مناطق مختلف آگاه می‌شود و با استفاده از اطلاعاتی که از دوربین‌ها به‌دست می‌آید تفاوت میان ذرات معلق و دود را تشخیص می‌دهد.

در ۴ سال اخیر سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقابله با آتش‌سوزی کالیفرنیا برای این سیستم بیش از ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و قرار است ۳.۵ میلیون دلار در جهت بهبود عملکرد این سیستم‌ها هزینه شود.

اخبار مرتبط: