امسال قیمت دلار برای اولین‌بار از مرز ۶۰ هزار تومان گذشت و این بالا‌رفتن نرخ ارز روی همه بازارها و به‌خصوص صنف موبایل تاثیر گذاشته و با نوسان همراه شده است. به‌این ترتیب قیمت گوشی شب عید ممکن است کمی بیشتر از همیشه باشد.

بازار موبایل یکی از عجیب‌ترین بازارهای ایران است چراکه هر اتفاقی به‌سرعت تاثیر زیادی روی آن می‌گذارد و باعث نوسان زیادی در این بازار می‌شود. در همین حال طی چند هفته گذشته نوسان قیمت ارز باعث شده تا این بازار به‌شدت تحت تاثیر قرار بگیرد و هم‌اکنون شاهد بالارفتن قیمت موبایل در این بازار هستیم.

بیشترین میزان افزایش قیمت موبایل را گوشی‌های آیفون اپل متحمل شده‌اند که رشد قیمتی ۲-۳ میلیون تومانی را متحمل شده‌اند. ناگفته نماند که گوشی‌های پرچمدار سامسونگ و شیائومی هم با افزایش نرخ روبه‌رو شده‌ است. مثلا نرخ آیفون ۱۵ پرومکس با حافظه یک‌ ترابایتی که تا چندی پیش قیمتی معادل ۱۰۹ میلیون تومان داشت طی یکی دو روز گذشته به ۱۱۱ میلیون تومان افزایش یافته است.

خرید گوشی در عید

در این میان افزایش قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی گوشی‌های میان‌رده نیز قابل پیش‌بینی بود که این مدل گوشی‌ها نیز با افزایش بها همراه شده‌اند. اما در میان گوشی‌هایی که قیمت پایین‌تری دارند، افزایش قیمت محسوسی دیده نمی‌شود که البته با نوسان قیمت دلار نمی‌‌توان به تغییر نکردن قیمت‌ها امیدوار بود. با این‌حال این اولین‌بار است که نرخ ارز به بالاترین میزان خود رسیده و این روزها آنقدر نوسان دارد که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا این رقم پایین می‌آید یا همچنان به سیر صعودی ادامه می‌دهد.

باتوجه به سابقه بازار موبایل، اصولا قیمت‌ها پس از بالا رفتن با کاهش همراه نخواهد شد و اگر سیر نزولی هم به‌خود بگیرد اصولا خیلی محسوس نیست. براین اساس می‌توان با صراحت گفت که قیمت گوشی با کاهش همراه نخواهد شد فقط می‌توان به ثبات قیمت‌ها امیدوار بود که بیش از مقداری که تاکنون بالا‌رفته، افزایش پیدا نکند.

اما اینکه قیمت گوشی شب عید به‌چه شکل است و چه زمانی برای خرید موبایل مناسب‌تر است، بهترین موقع از نظر کارشناسان علاالدین، روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۳ یعنی بعد از تعطیلات دو سه روزه ابتدایی است. به‌این ترتیب سوم چهارم فروردین‌ماه بهترین زمان برای خرید گوشی است چرا‌که اصولا در این تعطیلات نوسانات قیمت ارز کمتر اتفاق می‌افتد و به‌دلیل اینکه بازار با التهاب کمتری نسبت به روزهای پایانی سال همراه است، می‌توان گفت که بهترین زمان برای خرید گوشی است.

البته بسیاری از مردم تصور می‌کنند که بعد از تعطیلات نوروز ممکن است قیمت گوشی با کاهش همراه شود، اما امسال برخلاف سال‌های قبل این نوسان قیمت ممکن است بیشتر باشد و بعد از تعطیلات شاهد بالا رفتن دوباره قیمت‌ها باشیم که البته اصلا قابل پیش‌بینی نیست، اما موردی که کاملا واضح است اینکه قیمت‌هایی که بالا رفته هرگز به قبل برنمی‌گردد فقط می‌توان به تثبیت قیمت‌ها در ایام نوروز امیدوار بود.