ممنوعیت واردات آیفون جدید به کشور و رجیستر نشدن این گوشی در شبکه تلفن همراه کشور، از سال گذشته تاکنون، انتخاب و خرید آیفون ۱۴ را برای کاربران سخت کرده است.

سال گذشته پس از عرضه آیفون به بازار جهانی همه کاربران ایرانی منتظر بودند تا آیفون ۱۴ به بازار کشورمان برسد. اما از همان ابتدای عرضه، خبری منتشر شد که همه را شوکه کرد؛ آیفون ۱۴ رجیستر نمی‌شود. بر این اساس اما و اگرهایی درباره رجیستری این گوشی وجود داشت. مدام وعده رجیستری این گوشی تا مدت زمان معلومی منتشر می‌شد و سپس تکذیبه‌ای به گوشی می‌رسید.

 آیفون ۱۴

ماه‌ها کاربران سرگرم این موضوع بودند که آیا گوشی جدید اپل رجیستر می‌شود یا نه و انتشار اخبار و وعده وعیدهایی که درباره ثبت این دستگاه در شبکه موبایل کشور منتشر می‌شد، قیمت آن را بالا و پایین می‌کرد. گاهی انتشار خبر رجیستری گوشی اپل باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شد و از آنجا که کاربران بسیاری منتظر حل شدن مشکل بودند، هزینه بسیاری را متحمل می‌شدند. اما بعد دوباره موضوع منتفی می‌شد و دوباره موجی از ناامیدی همه را فرا می‌گرفت.

در نهایت زمستان سالی که گذشت وزارت صمت اطلاعیه‌ای منتشر کرد مبنی بر اینکه واردات آیفون ۱۴ ممنوع شد و این گوشی رجیستر نمی‌شود. به این ترتیب بود که تقریبا همه از خرید این گوشی ناامید شدند و به سراغ نسخه‌‌ قدیمی گوشی‌های اپل یعنی آیفون ۱۳ رفتند. انتشار خبر ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ باعث بالا رفتن نجومی قیمت آیفون ۱۳ شد، به‌طوری‌که شاهد افزایش قیمت این دستگاه حتی بیش از ۱۲۰ میلیون تومان هم بودیم.

قضیه رجیستر شدن یا نشدن آیفون‌های اپل همچنان ادامه داشت تا بعد از تعطیلات نوروز که گمانه‌زنی‌هایی درباره رجیستری این گوشی منتشر شد و همین موضوع نوسان قیمت این دستگاه‌ها را در پی داشت. اما کاربران بیکار ننشستند و ترفندهایی برای استفاده از گوشی و بازیابی آنتن ابداع کردند که مشکل آنتن‌دهی گوشی آیفون‌های جدید را حل می‌کرد.

ریجستری آیفون ۱۴

با این حال باز هم کاربران با انتشار اخبار مختلف گاهی به رجیستری گوشی‌های سال قبل اپل امیدوار و سپس با تکذیب خبر دوباره ناامید می‌شدند که یک هفته پیش رییس اتحادیه دستگاه‌های صوتی و تصویری و تلفن همراه اعلام کرد که دولت اتصال یا عدم اتصال این گوشی به استارلینک را بررسی می‌کند. به این ترتیب مشخص شد یکی از دلایل رجیستر نشدن گوشی‌های اپل از سال گذشته تاکنون گمانه‌زنی درباره امکان اتصال به شبکه ماهواره‌ای استارلینک بود.

بر این اساس حالا زمزمه‌هایی درباره رجیستری آیفون ۱۴ دوباره به‌گوش می‌رسد و حالا بازار فروش این مدل گوشی‌ها داغ شده و بسیاری از کاربران به خرید این مدل دستگاه‌ها روی آورده‌اند. اما موضوع ثبت گوشی اپل دقیقا یک ماه پیش از رونمایی نسل جدید آیفون‌ها مطرح شده و تا کمتر از یک ماه و نیم دیگر آیفون‌های ۱۵ قرار است راهی بازار شوند.

آیا خرید آیفون ۱۴ منطقی است؟

حالا سوالی که این روزها مطرح می‌شود این است که خرید آیفون ۱۴ منطقی است یا انتظار برای آیفون ۱۵.

این موضوع باعث سردرگمی بسیاری از کاربران شده است؛ به‌طوری که نمی‌دانند باید منتظر بمانند تا نسل بعدی آیفون وارد بازار کشور شود یا نسل قبلی را خریداری کنند. چرا که زمزمه‌هایی درباره‌ اتصال ماهواره‌ای آیفون‌های بعدی وجود دارد و این موضوع تعیین کننده است؛ به‌طوری‌که اگر چنین امکانی وجود داشته باشد، احتمال اینکه حتی با ترفندهایی که برای بازیابی آنتن آیفون ۱۴ وجود دارد، برای آیفون ۱۵ غیرممکن خواهد بود.

به این ترتیب آیفون ۱۵ به دستگاهی فقط برای دسترسی به اپلیکیشن‌های مبتنی بر اینترنت بدل می‌شود که البته همه این اپ‌ها در زیر سایه فیلترینگ امکان استفاده به شکل آزاد را ندارند و حتما باید از وی پی ان برای کاربردی شدن‌شان استفاده کرد. بر این اساس به همه کاربرانی که بین خرید آیفون ۱۳، ۱۴ و ۱۵ دچار سردرگمی شده‌اند توصیه می‌کنیم که آیفون ۱۴ خریداری کنند.

خرید آیفون ۱۴

از آنجا که احتمال رجیستری این گوشی قوت گرفته و احتمالا تا پیش از عرضه آیفون ۱۵ این دستگاه‌ها در شبکه تلفن همراه کشور فعال خواهد شد و اگر چنین اتفاقی بیفتد قیمت آیفون‌های ۱۴ به شدت با افزایش روبه‌رو خواهد شد، اما درباره آیفون ۱۵ هنوز هیچ چیز مشخص نیست و باید تا زمان رونمایی از این گوشی‌ها منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقی قرار است بیفتد.

بر این اساس گفتن این موضوع که احتمال اینکه محصولات آینده اپل و نیز سری گوشی‌های گلکسی سامسونگ به قابلیت اتصال ماهواره‌ای و دسترسی به اینترنت استارلینک مجهز باشند، خالی از لطف نیست؛ به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که سری پرچمدارن آینده سامسونگ هم به سرنوشت آیفون مبتلا شوند و احتمال رجیستر نشدن این گوشی‌ها هم در آینده‌ای نزدیک، دور از انتظار نیست.

اخبار مرتبط

احتمال رجیستری گوشی آیفون ۱۴ قوت گرفت

تعرفه واردات گوشی از ۴ تا ۳۰ درصد تعیین شد