مبلغ سود بازرگانی گوشی‌های موبایل در قانون اصلاح و به تفکیک تلفن‌ همراه لوکس و تلفن‌ همراه ارزان قیمت تعیین و ابلاغ شد.

براین اساس سود بازرگانی تلفن‌های همراه با ارزش بالای 600 دلار برابر با 28 درصد و سود بازرگانی گوشی‌های با ارزش زیر 150 دلار برابر با 6 درصد اعلام شده است. همچنین طبق مصوبه جدید هیئت دولت حقوق ورودی گوشی‌های بالای 600 دلار 32 درصد و حقوق ورودی گوشی‌های زیر 150 دلار 10 درصد تعیین شده است.

اما دراین مصوبه مبلغ سود بازرگانی و حقوق ورودی گوشی‌های میان‌رده که بین 150 تا 600 دلار ارزش دلاری دارند مشاهده نمی‌شود که می‌توان آن را به معنای عدم تغییر نسبت به سال‌های گذشته به‌شمار آورد. لازم به‌ذکر است که حقوق ورودی تلفن‌های همراه میان‌رده سال گذشته 4 درصد تعیین شده بود. اهمیت این موضوع درمورد واردات با ارز نیمایی برای گوشی‌های میان‌رده مشخص می‌شود که احتمال بروز تخلفات و آشفتگی‌های مربوط به بحث کم‌اظهاری یا بیش‌اظهاری را افزایش می‌دهد.

سود بازرگانی موبایل

گفتنی است که اخیرا سود بازرگانی گوشی‌های موبایل جدید برند آیفون درصورت لغو ممنوعیت ورود 96 درصد اعلام شد که باتوجه به حدس و گمان‌ها مبنی بر برداشته شدن قانون ممنوعیت این دستگاه‌ها باید منتظر وارد شدن گوشی‌های جدید برند آیفون به بازار موبایل ایران با بهای بسیار بالا باشیم. هرچند که دولت هنوز موضع مشخصی در قبال لغو ممنوعیت گوشی‌های جدید کمپانی اپل، اتخاذ نکرده است اما تعدادی از فعالان بازار براین باورند که به احتمال فراوان تا اواخر ماه آینده واردات گوشی‌های آیفون 14 و 15 به ایران آزاد می‌شود.

اما چندی پیش تعدادی از بازاریان موبایل ایران در پی وجود تبعیض درخصوص دریافت ارز نیمایی جلسه اعتراضی تشکیل دادند و از دولت خواستند تا ضمن رسیدگی به این موضوع به وضعیت واردات غیرقانونی گوشی‌های آیفون 14 و 15 رسیدگی بهتری انجام داده و با انجمن صنف موبایل فروشان تعامل بیشتری داشته باشد. گفتنی است که در جلسه مذکور به روند عدم تخصیص 4 ماهه ارز به واردکنندگان موبایل با توجه به قانون واردات در مقابل صادرات اعتراض شد و قرار براین شد تا مسئولان مربوطه ظرف مدت یک هفته به خواسته‌های فعالان این حوزه در قبال تامین ارز موردنیازشان رسیدگی کنند.

اخبار مرتبط: