عینک Frame محصول جدید کمپانی Brilliant Labs است که به‌زودی با هوش مصنوعی و صفحه نمایشی مشابه با عینک گوگل راهی بازار می‌شود.

موج به‌راه افتاده توسط هوش مصنوعی، راه خود را به‌سمت وسایل سخت‌افزاری جدید و نو‌آورانه‌ای باز کرده است. به‌عنوان مثال Humane AI Pin که یک پین مبتنی بر هوش مصنوعی است یا Rabbit R1 که جعبه‌ای برای اتصال به‌پشت گوشی است به‌تازگی راهی بازار شده‌اند. اخیرا هم شرکت‌ Brilliant Labs محصول جدید خود با نام Frame را معرفی کرد که یک عینک با نمایشگر هدآپ و هوش مصنوعی چندوجهی است. هدآپ نمایشگری است که همه چیز را روی ارتفاع موازی با چشم شما و روی یک صفحه خارجی نمایش می‌دهد. این دستگاه اکنون با قیمت 350 دلار پیش‌فروش می‌شود.

تمرکز و هدف سازنده عینک Frame تجربه هوش مصنوعی منبع باز برای ارائه عملکرد چندوجهی است. همچنین باید اشاره کرد که آن‌ها برای ارائه این عملکرد، با کمپانی آمریکایی OpenAI همکاری می‌کنند. دوربین روی عینک می‌تواند آنچه را که می‌بینید، ببیند و از این اطلاعات برای پاسخ دادن به‌سوالات شما استفاده کند. در عین‌حال میکروفون‌ها و بلندگوهای تعبیه شده در این عینک می‌تواند مکالمات را برای شما ترجمه کند.

Brilliant Labs ادعا می‌کند که Frame اختراع مجدد عینک در عصر هوش مصنوعی است. از نظر سخت‌افزاری این دستگاه مجهز به‌یک نمایشگر میکرو OLED است که به‌یک منشور هندسی در لنز متصل است. در حالی که در ویدیوهای تبلیغاتی منتشر شده می‌بینیم که دستگاه می‌تواند محتوا را در سرتاسر لنز نشان دهد، اما در واقعیت اشاره شده که نمایشگر، محتوا را فقط در یک میدان دید مورب 20 درجه نمایش می‌دهد.

همچنین در آن واحد فقط روی یکی از صفحه نمایش‌های عینک می‌توان محتوایی به‌نمایش درآورد. بنابراین تا زمانی که این محصول در دسترس قرار نگیرد نمی‌توانیم به‌طور قطع نظری راجع به‌آن بدهیم، اما اگر تبلیغ Brilliant Labs را مد‌ نظر قرار دهیم، به‌نظر می‌رسد که محتوا در ابعاد خوبی به‌نسبت میدان دید کاربر روی صفحه نمایش پخش می‌شود. نمایشگر این دستگاه به‌خودی خود کاربردی بسیار متفاوت نسبت به‌عینک گوگل که به‌طور مشابه از یک منشور برای نمایش محتوا استفاده می‌کرد را برای خود تعریف می‌کند. برای تامین انرژی، دو باتری در پشت عینک قرار می‌گیرد و از طریق "Mister Power" که بین دو لنز متصل می‌شود، شارژ می‌شود.

Brilliant Labs گزارشاتی را در ارتباط با توضیح عملکرد این سخت افزار منتشر کرده است که براساس آن قاب دستگاه طوری طراحی شده که برای اکثر افراد قابل استفاده باشد. این عینک کمتر از 40 گرم وزن دارد و به‌طور میانگین تخمین زده می‌شود عمر باتری آن یک روز تمام دوام داشته باشد. یک microOLED پرنور به‌یک منشور اپتیکال هندسی نازک متصل شده است تا میدان دید مورب 20 درجه را نمایش دهد. Frame کاملا منبع باز است و فایل‌های طراحی و کد استفاده شده برای این دستگاه در پلتفرم Github در دسترس عموم قرار دارد.

Frame برای محدوده فاصله بین مردمک و در ابعادی بین 58 تا 72 میلی‌متر طراحی شده است. این ابعاد برای بیشتر افراد مناسب است، با این‌حال پیشنهاد شده از اپلیکیشن Eye Measure برای سنجش اینکه آیا Frame برای شما مناسب است یا خیر، استفاده کنید. Brilliant Labs اکنون Frame را برای پیش‌سفارش‌ در دسترس گذاشته و احتمال می‌رود که عرضه این دستگاه در فروردین آغاز شود. فعلا سه رنگ برای این محصول معرفی شده که شامل مشکی دودی، خاکستری سرد و آبی شفاف است.

قیمت این عینک مجهز به‌هوش مصنوعی 350 دلار است. همچنین گفته می‌شود که این عینک از طریق اپلیکیشن Noa با گوشی هوشمند شما جفت می‌شود. تاکنون اطلاعات زیادی راجع به‌شرایط خرید و دریافت اشتراک این دستگاه منتشر نشده اما Brilliant اعلام کرده که فعلا خدمات هوش مصنوعی را به‌صورت رایگان و با محدودیت روزانه ارائه می‌کند و اشتراک پولی آن به‌زودی اعلام می‌شود.

اخبار مرتبط: