فروش توییتر به ایلان ماسک جنجال‌های زیادی به همراه داشت. بعد از این اتفاق، تعداد زیادی از کاربران که اعتماد چندانی به ماسک نداشتند شروع به ایجاد حساب‌های پشتیبانی در پلتفرم‌های دیگری مانند Mastodon و Discord کردند و لینک‌ صفحه جدید خود را در توییتر به اشتراک گذاشتند تا مخطابانشان را به آنجا منتقل کنند. اما این بار بنیانگذار قبلی توییتر با شبکه اجتماعی بلواسکای به میدان برگشته تا بار دیگر قدرت خود را ثابت کند.

بعد از اینکه ایلان ماسک توییتر را خرید، خیلی‌ها پیش‌بینی کردند که آزادی بیان دیگر مثل سابق در توییتر وجود نخواهد داشت. آزادی بیانی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی این پلتفرم نسبت به سایر رقبا بود. ادعا شده بود که ماسک قصد دارد تغییرات زیادی در توییتر به وجود بیاورد. این تغییرات بیشتر باب میل خود ایلان ماسک بود و کاربران خیلی به این تغییرات علاقه نداشتند. تاکنون هم شاهد عملی شدن برخی از این تغییرات بوده‌ایم.

شروع کار ماسک در توییتر طوفانی بود. در بدو ورود او، حدود 80درصد از کارکنان این شرکت شغل خود را از دست دادند. از جمله پاراگ آگراوال که مدیرعامل وقت بود. اما اکنون به نظر می‌رسد که بسیاری از این افراد شانس آن را دارند که دوباره سرکار خود بازگردند، اما نه در توییتر! آنها ممکن است در شرکتی مشابه توییتر مشغول به کار شوند که جک دورسی، یعنی مالک و بنیان‌گذار سابق توییتر، آن را راه‌اندازی کرده است.

جک دورسی به‌تازگی پلتفرم شبکه اجتماعی جدید خود به نام BlueSky را راه اندازی کرده است. پلتفرمی که شباهت زیادی به توییتر دارد. اپلیکیشن این شبکه اجتماعی از بهمن ماه روی اپ استور قرار گرفته و اکنون نسخه اندرویدی آن نیز عرضه شده است. با این وجود فعلا تنها کاربرانی می‌توانند به این شبکه اجتماعی دسترسی پیدا کنند که دعوت شده باشند. BlueSky فعلا در قالب نسخه آزمایشی عرضه شده و تنها حدود 25000 کاربر می‌توانند از آن استفاده کنند.

شباهت‌های شبکه اجتماعی BlueSky به توییتر انکار ناپذیرند. به عنوان مثال شما می‌توانید در این شبکه اجتماعی به دنبال کاربران جدید بگردید، دیگر کاربران را به لیست کاربران مورد علاقه خود اضافه کنید و یا با عکس، متن و ویدئو پست بگذارید. این پلتفرم همچنین فعلا از قابلیت‌هایی همچون "پیام مستقیم" نیز بی‌بهره است.

در برنامه رسانه اجتماعی BlueSky

شبکه اجتماعی BlueSky در واقع از سال 2019 راه‌اندازی شد تا به عنوان نسخه پشتیبان و جایگزین تویتر مورد استفاده قرار بگیرد. هرچند در سال 2021 راه این شبکه اجتماعی از توییتر جدا شد و به پلتفرم‌های دیگری همچون Mastodon پیوست که رقیب مستقیم توییتر به شمار می‌رود.

جِی گرَبر، مدیر عامل BlueSky، در ماه گذشته گفت:

" این برنامه طراحی شده تا به کاربران اجازه دهد خودشان در مورد نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی تصمیم بگیرند. همچنین توسعه‌دهندگان می‌توانند از بازار آزاد الگوریتم‌ها استفاده کرده و الگوریتم‌های خودشان را به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار دهند. کاربران نیز می‌توانند با ابزارهای بلواسکای میزان دسترسی و استفاده خود از این شبکه اجتماعی را کنترل نمایند."

گرَبر همچنین اضافه کرد:

" متعادل کردن بخش‌های مختلف برنامه آخرین کاری است که باید قبل از عرضه عمومی آن انجام شود. اولویت ما هم از ابتدا امنیت کاربران BlueSky بوده است. شما می‌توانید با آزادی کامل و بدون هیچ محدودیتی از BlueSky استفاده کنید یا از فیلترهای اتوماتیک برای نمایش محتواهای حساس بهره ببرید. کاربران همچنین می‌توانند فیلترهای اختصاصی خودشان را طراحی کنند."

با تمام قابلیت‌ها و محدودیت‌ها، شبکه اجتماعی بلواسکای از راه رسیده و به زودی در دسترس عموم و در معرض قضاوت مردم قرار خواهد گرفت. باید صبر کنیم و ببینم آیا بلواسکای واقعا می‌تواند توییتر ایلان ماسک را کنار بزند یا خیر!

اخبار مرتبط: