یک منبع آگاه خبری می‌گوید جو بایدن، رئیس جمهور وقت آمریکا، قصد دارد با اعمال محدودیت جدید سرمایه‌گذاری‌های کمپانی‌های آمریکایی در چین را کاهش دهد.

طبق گزارش یک منبع خبری آگاه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در آستانه صدور فرمان اجرایی برای محدودسازی سرمایه‌گذاری‌های مهم فناوری ایالات متحده و تمامی کمپانی‌های بزرگ این کشور در چین است. این دستور به‌زودی از هفته دوم ماه آگوست به‌مرحله اجرا درمی‌آید و تمامی کمپانی‌ها و عوامل مربوطه باید از پیروی کنند؛ همچنین دستور‌ بایدن بر سه حوزه تمرکرد دارد که شامل فناوری نیمه‌رسانا، هوش مصنوعی و کوانتوم می‌شود. نشریه معتبر بلومبرگ گزارش می‌دهد که قانون جدید بر سرمایه‌گذاری‌های فعلی تاثیری نخواهد گذاشت، اما قرارداد‌ها و همکاری‌های آینده دو کشور باید براساس نظارت‌های دولتی آمریکا انجام شود.

شایعات و گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند چین به‌نفوذ‌ زیادی در بخش فناوری و هوش مصنوعی رسیده که برخی کشور‌های اروپایی و ایالات متحده را بسیار نگران می‌کند. برهمین‌اساس، دولت بایدن قصد دارد با محدودیت سرمایه‌گذاری‌ها و دسترسی چین به به‌روزترین فناوری‌های آمریکایی از پیش‌روی این کشور در صتعت و هوش مصنوعی جلوگیری کند تا منفع ملی ایالات متحده به‌خطر نیافتد.

محدودیت کشور آمریکا برای کشور چین

درحال‌حاضر، جزئیات زیادی از قانون مصوب دولت آمریکا دردست نیست، اما تمرکز آمریکا برای محدودسازی بر سه حوزه هوش مصنوعی، فناوری نیمه‌رسانا و کوانتوم نشان می‌دهد ایالات متحده از اهمیت استراتژیکی این صنایع باخبر است و قصد ندارد جایگاهش در آن‌ها با خطرات احتمالی متزلزل شود. البته این اقدام‌ها می‌تواند پیامد‌های بسیاری زیادی برای کمپانی‌های بزرگ آمریکایی و چینی داشته باشد که نتیجه آن کاهش همکاری‌های فرامرزی بین دو غول اقتصادی خواهد بود.

طی ماه‌های گذشته، دولت چین در مورد رفتار‌ها و اعمال محدودیت‌های خصمانه ایالات متحده هشدار داده و اعلام کرد که اقدام‌های تلافی‌جویانه‌ای را انجام خواهد داد. همچنین اوایل ماه گذشته، فرستاده چین در واشنگتن به‌وضوح درباره تنش‌های احتمالی بین دو کشور برسر فناوری و سیاست‌های اقتصادی هشدار داد.

با تشدید رقابت جهانی در دنیای فناوری بین غول‌های اقتصادی، اجرایی شدن فرمان دولت بایدن می‌تواند لحظه‌ای سرنوشت‌ساز برای ادامه سرمایه‌گذاری و همکاری‌های تحقیقاتی میان چین و آمریکا باشد؛ چراکه کاهش تجارت میان دو کشور ضربه‌های اقتصادی بزرگی به‌طرفین می‌زند. کارشناسان حوزه فناوری و ژئوپلیتیک از نزدیک نحوه واکنش‌های مقامات چینی را نسبت به پیامد‌های تصمیم دولت بایدن بر زنجیره تامین محصولات نیمه‌رسانا و افت رشد اقتصادی این کشور مورد بررسی قرار می‌دهند.

اخبار مرتبط: اتحادیه اروپا با انتقال اطلاعات شخصی کاربران به آمریکا موافقت کرد