پس از دعوای طولانی و حذف اپلیکیشن بیپر مینی از گوگل پلی استور، اکنون شرکت اپل تصمیم گرفته برای حفظ انحصار iMessage، کاربران خودش را قربانی کرده و دسترسی مک آنها را به iMessage قطع کند.

شرکت بیپر سال‌ها قبل سرویسی را به‌نام Beeper منتشر کرد که امکان دسترسی کاربران به پلتفرم اختصاصی ارسال پیام اپل، یعنی iMessage را فراهم می‌کرد. این سرویس با استفاده از مک به‌عنوان سرور واسطه به اپل متصل شده و کاربران می‌توانستند فقط با ارائه اپل آیدی گوشی اندرویدی خود را به iMessage متصل کنند. این سرویس از نظر امنیتی مشکل داشت و حریم خصوصی کاربران به‌خطر می‌افتاد. به‌همین دلیل چند هفته قبل این شرکت از پلتفرم جدیدی به‌نام Beeper Mini رونمایی کرد که تمام مشکلات کاربران را رفع می‌کرد.

شرکت بیپر موفق شده بود با مهندسی معکوس سرورهای iMessage، روشی را پیدا کند تا گوشی‌های اندرویدی به‌صورت مستقیم به سرور متصل شوند. شرکت اپل هم به‌سرعت روشی پیدا کرد تا این سرویس را متوقف کرده و انحصار iMessage را حفظ کند. پس از آن چند بار دیگر سرویس متصل و قطع شد و البته یک سناتور آمریکایی هم از اقدام اپل ابراز نارضایتی کرد. این درگیری ادامه داشت تا اینکه چند روز قبل پلتفرم بیپر مینی از گوگل پلی استور هم حذف شد. گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد اپل برای حذف کاربران باقی‌مانده، مک آنها را از iMessage بن کرده است.

سرویس ببیپر مینی

درحقیقت با اقدامات اپل سرویس Beeper Mini به‌گونه‌ای تغییر کرد تا کاربران برای دسترسی به آی مسیج مجبور شدند از مک خود به‌عنوان سرور استفاده کنند. بنابراین کاربران از طریق پلتفرم به مک متصل شده و پیام‌ها از طریق مک ارسال می‌شوند تا اپل هیچ روشی برای جلوگیری از آنها نداشته باشد. طی چند روز گذشته و پس از حذف این اپلیکیشن، چند کاربر اعلام کردند که دیگر توانایی اتصال به iMessage را از طریق مک ندارند. نکته قابل توجه این است که هر کاربر از یک روش به مشکل خورده و روش مشخصی وجود ندارد. مثلا برخی کاربران دیگر امکان استفاده از اپلیکیشن بیپر را نداشته و برخی دیگر به‌صورت کامل امکان استفاده از iMessage را از دست داده‌اند.

بااینکه قطعیتی وجود ندارد، احتمالا اپل مسئول این اتفاقات است. به‌نظر می‌رسد اپل برای حفظ انحصار خود تصمیم گرفته تا پلتفرم بیپر مینی و حتی کاربران خودش را تحریم کرده و مک آنها را بن کند. یکی از کاربران پس از این اتفاق با پشتیبانی اپل تماس برقرار کرد و در پاسخ به او گفته شد که بیش از حد پیام ارسال کرده و حساب او علامت‌گذاری شده است. باوجود درخواست خبرگزاری‌ها، شرکت بیپر هیچ واکنشی به این مسئله نشان نداده و به‌این ترتیب به‌صورت قطعی نمی‌توان گفت اپل از قصد این کار را انجام داده است یا خیر.

اخبار مرتبط: