درحالی‌که اخباری مبنی بر رجیستری آیفون‌ منتشر شده بود، حالا ظاهرا گمرک ایران طی بخشنامه‌ای ورود گوشی‌های اپل را ممنوع اعلام کرده است.

چند روز پیش خبری منتشر شد که ظاهرا دولت قرار است ممنوعیت واردت آیفوت را لغو کرده و با مالیات و ارزش افزوده ۹۶ درصدی، این گوشی‌ها را به بازار ایران وارد کند. اما در خبری که به‌تازگی منتشر شده، حاکی از آن است که حتی مدل‌های ۱۳ و پایین‌تر آیفون که پیش‌تر مجوز ورود داشتند، ممنوع شده است.

صدری‌خواه مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران، طی بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی در تاریخ 8 خرداد ماه درخصوص واردات تلفن همراه اعلام کرده، واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل ممنوع اعلام شده و در صورت لغو ممنوعیت ورود توسط مراجع ذیصلاح، سود بازرگانی آن به میزان 96 درصد تعیین شده است.

ممنوعیت واردات آیفون

از دو سال پیش با عرضه آیفون ۱۴، واردات این گوشی به بازار کشورمان ممنوع شد و سپس سال گذشته آیفون‌ ۱۵ نیز به همان سرنوشت دچار شد،‌ اما بعد از مصوبه جدید هییت دولت در خصوص اصلاح سود بازرگانی برخی اقلام وارداتی، ابهاماتی در خصوص لغو مجوز واردات برند اپل به صورت کلی مطرح شد.

حالا طبق بخشنامه گمرک ایران، مشخص شده واردات آیفون به‌صورت کامل ممنوع شده و آیفون 13 و مدل‌های قبل‌تر نیز که تا روزهای گذشته نیز از گمرکات ترخیص می‌شد به‌صورت کامل ممنوع شده است.

پیگیری از دفتر واردات گمرک ایران نشان می‌دهد، بخشنامه هشتم خرداد ماه در خصوص واردات تلفن همراه،  بدون ابهام بوده و با توجه به اینکه مدل‌های 13 و پایین‌تر از خط تولید خارج شده و تنها مدل‌های رفرش از این گوشی وارد کشور می‌شد، طبق هماهنگی و استعلام از وزارت صمت واردات برند تجاری اپل به استناد مصوبه هییت دولت به صورت کامل ممنوع اعلام شده است.

با توجه به اخبار منتشر شده چه درصورتی که واردات آیفوت به کلی ممنوع شود، یا مشمول عوارض و مالیات ۹۶ درصدی بشود، در هر دو صورت قیمت این مدل گوشی‌ها با افزایش بسیار شدیدی روبه‌رو خواهد شد و احتالا دوباره شاهد تشکیل بازار سیاهی از گوشی‌های اپل خواهیم بود.