گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت ایالات متحده آمریکا از زیرساخت‌های اپراتور محلی AT&T استفاده می‌کند تا بتواند سالانه میلیارد تماس کاربران شنود کرده و اطلاعات مهم را از آن‌ها برای استفاده در مقاصد ضد جاسوسی و ترور استخراج کند.

براساس آخرین اخبار از حوزه فناوری، دولت ایالات متحده آمریکا و AT&T با مشارکت یک‌دیگر در برنامه‌ای نظارتی دولتی از کاربران این اپراتور قدرت‌مند جاسوسی می‌کردند تا بتواند به‌برخی اطلاعات مهم دست پیدا کنند. درحقیقت، اسناد و مدارک پلیس فدرال نشان می‌دهد که یادداشت‌های کاخ سفید به‌همراه نامه سناتور ران وایدن به وزارت دادگستری مهر تاییدی برای جاسوسی این دو نهاد بزرگ از میلیون کاربران طی سال‌های گذشته در این کشور است؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

تحقیقات میدانی نشان می‌دهد مقامات فدرال، ایالتی و محلی مجری قانون در زیرنظر گرفتن میلیون‌ها شهروند ایالات متحده شرکت کردند که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده و جریان‌ تازه‌ای نیست. کارشناسان از این پروژه به‌نام سرویس‌های تحلیل داده (DAS) یاد کردند که برای ردیابی سوابق تماس مجرمان استفاده می‌شود؛ البته درحالت عادی این سرویس به شنود مکالمه‌های کاربران گوش می‌کند تا تمام تماس‌ها را به‌صورت خودکار ضبط می‌کند. آنچه در گزارش‌ها دیده می‌شود آن است که این پروژه قبلا Hemisphere نامیده می‌شد که با کمک AT&T شنود و جاسوسی از شهروندان آمریکایی از اوایل قرن ۲۱ میسر شد.

جاسوسی دولت امریکا

وب‌سایت‌ خبری Wired با بررسی یادداشت‌های کاخ سفید گزارش کرد دفتر رئیس جهموری آمریکا تاکنون بیشتر از ۶ میلیون دلار برای توسعه این پروژه کمک کرده تا ضبط خودکار مکالمه‌های تلفتی کاربران با استفاده از زیرساخت‌های AT&T انجام شود. سخنگوی این اپراتور، کیم هارت، از پاسخ درباره سوال‌های مطبوعاتی درخصوص پروژه DAS خودداری کرد و گفت کمپانی بزرگ AT&T همیشه به درخواست‌های قانونی و کمک‌های دولت آمریکا پاسخ مثبت می‌دهد.

علاوه‌براین، گزارش‌های دیگری وجود دارد که پلیس فدرال برای به‌دست آوردن اطلاعات مظنونان برخی پرونده‌ها از اطلاعات ثبت‌ شده در DAS استفاده کرده تا بتواند نزدیکان و آشنایان افراد مظنون را شناسایی کند. ازسوی‌دیگر، این سند نشان می‌دهد دامنه پروژه DAS بسیار از بزرگ‌تر از نحوه آموزش بازرسان شاغل در خدمات پستی ایالات متحده آمریکا است. بنابراین، نهاد‌های دیگر نیز می‌توانند به‌چنین اطلاعاتی با اجازه دولت آمریکا دسترسی داشته باشند.

البته باید یادآور شویم، قبلا اطلاعاتی درباره پروژه DAS شنیدیم که به‌موجب آن گزارش شد بودجه آن در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط باراک اوباما متوقف شد. بااین‌حال، دونالد ترامپ، پس‌از مراسم سوگند و وفاداری با ایالات متحده، بودجه آن را به‌سرعت تصویب کرد و تامین منابع مالی ازسر گرفته شد؛ سپس در سال ۲۰۲۱ متوقف شد، اما اکنون قرار است برای بار دوم منابع مالی جدید برای DAS تعریف شود تا AT&T بتواند ضبط خودکار تماس‌های تلفنی را آغاز کند.

اخبار مرتبط: