اپل با ارائه بازی‌های ویدئویی جذاب برای سری آیفون 15 پرو تبلیغات گسترده‌ای را برای قابلیت‌های سخت‌افزاری آن انجام می‌دهد؛ اکنون قصد داریم در رسانه علاالدین به بررسی Assassin’s Creed Mirage با آیفون 15 پرو مکس بپردازیم.

بازی ویدئویی Assassin’s Creed Mirage، جواهری درخشان از دنیای گیمینگ محسوب می‌شود که به‌تازگی برای سیستم‌عامل iOS و iPadOS منتشر شده‌است! این بازی نفس‌گیر و پرهیجان، آخرین برگ از دفترچه خاطرات چهار بازی بزرگی است که در رویداد معرفی سری آیفون 15 در سال 2023 معرفی شدند. اکنون، پس‌از Resident Evil Village، Resident Evil 4 و Death Stranding Director’s Cut، حالا نوبت به Mirage رسیده تا ما را به دنیای پر رمز و راز ببرد.

همان‌طورکه می‌دانید، Mirage سیزدهمین قسمت از سری محبوب Assassin’s Creed است که سال گذشته طوفانی در دنیای PC و کنسول‌ها به‌پا کرد و دل گیمرها را ربود. این بازی که بازگشتی باشکوه به دوران باستانی دارد، داستان باسیم ابن اسحاق، دزدی زیرک و چابک را روایت می‌کند که در کوچه‌پس‌کوچه‌های بغداد سال 861 میلادی، تبدیل به یک اساسین حرفه‌ای و بی‌رحم می‌شود. اگر از طرفداران اساسینز کرید باشید، احتمالا باسیم را در Assassin’s Creed Valhalla به‌یاد می‌آورد، اما این بار قهرمان اصلی داستان ماست و با ماجراجویی‌هایش، قلب‌هایمان را تسخیر می‌کند.

Mirage اولین بازی اصلی این سری است که برای موبایل طراحی شده و تجربه‌ای بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی را به ارمغان می‌آورد. گرافیک خیره‌کننده، داستان جذاب و گیم‌پلی روان، همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا Mirage را به یک بازی بی‌رقیب در دنیای موبایل تبدیل کنند.

Assassin's Creed Mirage

باید یادآور شویم، این بازی حدود 10 گیگابایت حجم دارد که می‌تواند با اوضاع گرانی اینترنت در ایران برای شما سنگین باشد! ازسوی‌دیگر، بحث اشغال فضای ذخیره‌سازی پیش می‌آید که عاملی مهم برای صرف‌نظر کردن کاربران از دانلود و نصب بازی‌های بهینه‌سازی‌شده در پلتفرم iOS می‌شود. بااین‌حال، نباید گران این‌موضوع باشید، چراکه پس از نصب کامل Assassin’s Creed Mirage، تنها 3 گیگابایت از فضای گوشی شما را اشغال خواهد شد؛ پس با خیال‌راحت، به استقبال ماجراجویی هیجان‌انگیز بروید!

درحال‌حاضر،دانلود Mirage از اپ استور رایگان است، اما برای تجربه کامل بازی و لذت بردن از تمام لحظات آن، باید 25 دلار پرداخت کنید. همچنین، امکان خرید آیتم‌های تزئینی و گیم‌پلی با قیمت 10 تا 15 دلار نیز وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها، شخصیت باسیم را شخصی‌سازی کنید و از بازی لذت بیشتری ببرید.

Assassin’s Creed Mirage روی آیفون و آیپد قابل اجراست، اما برای اجرای آن به آیفون 15پرو، آیفون 15 پرو مکس یا آیپد با تراشه M نیاز دارید. درحال‌حاضر، خبری از نسخه Mac نیست، اما با یک‌بار خرید، می‌توانید در هردو پلتفرم آیفون و آیپد از بازی لذت ببرید؛ این یعنی هرکجا که باشید، می‌توانید به ماجراجویی‌تان ادامه دهید!

یکی از نکات آزاردهنده بازی، نیاز به‌ساخت Ubisoft ID برای ورود است؛ اما کاش می‌توانستیم با Apple ID وارد شده و سریع‌تر به بازی پرداخت! همچنین، در نسخه فعلی (1.0.9)، گاهی اوقات هنگام ورود با خطای سرور مواجه می‌شوید که کمی آزاردهنده خواهد بود، اما مطمئن باشید این مشکلات کوچک، نمی‌توانند لذت شما را از این بازی فوق‌العاده کم کنند.

اکنون، به‌سراغ بررسی گرافیک و عملکرد Assassin’s Creed Mirage روی آیفون 15 پرو مکس می‌رویم! به‌جرات می‌توان گفت سری آیفون 15 پرو ضعیف‌ترین دستگاه‌ها برای اجرای بازی‌های کنسولی هستند؛ بااین‌حال، Mirage توانست با گرافیک زیبا و روان، ما را شگفت‌زده کند.

پیش‌از اجرای بازی، باید خاطرنشان کنیم اساسینز کرید میراژ ازنظر سطح گرافیکی حتی در پلتفرم‌های دیگر نیز انقلابی نبود، اما همچنان زیبا و چشم‌نواز است؛ البته، در پلتفرم PC شاهد عملکرد روان‌تری بودیم. همچنین، Mirage از موتور بازی‌سازی Anvil یوبی‌سافت بهره می‌برد که در سایر عناوین تولیدی این کمپانی به‌کاررفته و کیفیت بالا آن ثابت شده‌است. Mirage سه حالت گرافیکی Low و Medium به‌همراه High را ارائه می‌دهد که حالت Medium به‌صورت پیش‌فرض انتخاب شده‌است. تنظیمات به‌صورت کلی اعمال می‌شوند و امکان تغییر جزئیات مانند نسخه PC وجود ندارد؛ اما نگران نباشید، چراکه درحالت Medium هم گرافیک بازی بسیار زیباست و شما را به‌وجد می‌آورد.

با‌مقایسه پیش‌تنظیم گرافیکی High و Medium، متوجه کاهش جزئیات در اشیا (LOD) دورتر و تراکم کمتر آن‌ها در فاصله بیشتر از دوربین می‌شویم. در این حالت، بازی از مدل‌های هندسی ساده‌تری برای برخی عناصر مانند درختان، نرده‌های ساختمان‌ها و دیگر اجسام محیط استفاده می‌کند. همچنین رزولوشن سایه‌ها کاهش می‌یابد که منجر به سایه‌های نرم‌تر و بلوکی‌تر می‌شود.

علاوه‌براین، در‌مقایسه حالت متوسط و پایین، سطح جزئیات (LOD) اشیاء دورتر بیشتر کاهش یافته و هندسه اشیا حتی نزدیک به دوربین نیز بلوکی‌تر شده است. همچنین، رزولوشن سایه‌ها کاهش یافته و برخی از جزئیات بافت‌ها از محیط‌ها حذف شده‌اند.

در مقایسه‌با نسخه PC بازی که با حداکثر تنظیمات اجرا می‌شود، پیش‌تنظیم High در iOS عملکرد قابل قبولی دارد و تنها تفاوت عمده آن وضوح بافت‌هاست که در ادامه به آن خواهم پرداخت. نسخه موبایل حتی در پیش‌تنظیم High نیز سایه‌های با کیفیت پایین‌تری دارد و همه اشیاء سایه نمی‌اندازند. با این حال، نسخه موبایل حتی در پایین‌ترین تنظیمات نیز بسیار خوب به نظر می‌رسد و در حین بازی، مگر اینکه مکث کنید و خیره شوید، تفاوت قابل توجهی احساس نمی‌شود.

تنها نکته عجیب و غریبی که متوجه شدم، چشم‌های شخصیت‌ها در صحنه‌های سینمایی بود که با انیمیشن نامناسب، کاملا بی‌روح به‌نظر می‌رسیدند‌؛ چنین مشکلی در پلتفرم‌های دیگر وجود نداشت، بنابراین می‌تواند یک اشکال یا یک ویژگی صرفه‌جویی در عملکرد باشد.

ssassin's Creed Mirage

بزرگ‌ترین مشکل بصری نسخه موبایل، وضوح بافت‌هاست. صرف نظر از پیش‌تنظیم، وضوح بافت‌ها در آیفون ثابت می‌ماند، یعنی همگی دارای وضوح پایین و تار هستند. این یک مصالحه قابل درک است زیرا اگرچه وضوح بافت‌ها توسط عملکرد پردازنده گرافیکی کنترل نمی‌شود، اما به حافظه ویدئویی یا سیستم نیاز دارد که آیفون مقدار کمی ا آن را دربخش سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند.

هنگام بررسی بازی ویدئویی Assassin’s Creed Mirage در آیفون 15 پرو مکس متوجه شدیم که با یک‌چهارم وضوح نمایشگر اجرا می‌شود؛ به‌این‌معنی‌که کاربران تنها از رزولوشن 590×1278 پیکسل برخوردار خواهند شد. به‌صورت تخصصی‌تر باید گفت این رزولوشن خروجی بازی است، اما در داخل با رزولوشنی حتی پایین‌تر رندر می‌شود؛ سپس با فناوری افزایش مقیاس‌تصویر MetalFX به عدد یادشده ارتقا پیدا می‌کند. کمپانی اپل و یوبی‌سافت اطلاعاتی درخصوص رزولوشن دقیق رندر داخلی دراختیار نذاشته و نمی‌گویند از چه نوع MetalFX استفاده می‌کنند. گاهی اوقات از گسستگی تصویر به‌شکل جرقه زدن در اشیا هنگام حرکت خوددنمایی می‌کند که نشان‌دهنده ضعف مقیاس‌زمانی است.

بااین‌حال باید خاطرنشان کنیم، برخلاف بازی‌های ویدئویی مانند Resident Evil 4 و Death Stranding که در آیفون 15 پرو تار بودند، هنگام بازی و بررسی Assassin’s Creed Mirage از رزولوشن نسبتا خوبی بهره بردیم و تصویر کمی نرم‌تر به‌نظر می‌رسید. ازنظر رندرینگ تصویر درمقایسه‌با دو عنوان دیگر بسیار پویاتر و جذاب‌تر است و کاربران می‌توانند روی تجربه گیمینگ آن حساب کنند.

ازنظر عملکرد سخت‌افزاری، Mirage در آیفون و آیپد به نرخ 30 فریم‌بر‌ثانیه محدود شده است، اما بازی حتی در تنظیمات پیش‌فرض Medium نیز برای رسیدن به چنین فریم‌ریتی با مشکل اساسی مواجه می‌شود. تنظیمات گرافیکی High، به جز در مناطق خاصی، غیرقابل درک و اجرا است؛ ازاین‌‌سو، به‌نظر می‌رسد کاربران باید منتظر آیفون 16 پرو مکس یا حتی آیفون 17 پرو مکس بمانند.

ssassin's Creed Mirage in apple

در بیشتر سناریوها، تنظیمات پیشنهادی یوبی‌سافت نیز در حفظ فریم‌ریت با نوسانات طولانی‌مدت همراه بود که سرعت بخشیدن به بازی و اجرای حرکات پارکور را عملا غیرممکن می‌کرد. فعال‌سازی ویژگی Eagle Vision به بازیکن اجازه می‌دهد دشمنان و اشیا کلیدی را به‌راحتی ببیند؛ این‌موضوع با شروع رندرینگ اشیا خارج از محدوده دید همراه است که باعث افزایش بار اضافی روی پردازنده گرافیکی آیفون 15 پرو مکس را به‌دنبال دارد. طبق تجربه من، فریم‌ریت دراین حالت بسیار ضعیف خواهد بود که می‌تواند به‌سادگی منجر به‌کاهش لذت بازی شود.

علاوه‌براین، اجرای بازی Assassin’s Creed Mirage در آیفون 15 پرو مکس به‌دلیل نبود سیستم خنک‌کننده مناسب می‌تواند بسیار دردسرساز باشد! پس‌از مدت‌زمان کوتاهی تراشه A17 Pro به‌دلیل بار پردازشی بیش‌ازاندازه داغ می‌شود که نهایتا منجر به‌کاهش فریم‌ریت شدید و لگ خواهد شد! درصورت ادامه شرایط و افزایش دمای داخلی، تصویر موتور بارگذاری تصویر در حافظه قدرت پردازش هم‌زمان را ازدست می‌دهد!

هنگامی که به‌سمت صحنه‌های پرجنب‌وجوش می‌روید و قصد درگیری با فرار از دشمنان را دارید، عملکرد آیفون 15 پرو مکس برای رندرگیری و اجرای Assassin’s Creed به‌شدت کاهش پیدا می‌کند! تغییر به پایین‌ترین حالت گرافیکی، می‌تواند مقداری از بار گرافیکی پردازنده را کاهش دهد، اما بازهم پردازنده مرکزی تحت‌فشار زیادی قرار دارد. Assassin’s Creed Mirage در آیفون با نسبت‌تصویر اولتراواید به‌صورت بومی رندر می‌شود، اما باید اشاره کنیم که این فرآیند با برش بالا و پایین صفحه‌نمایش از نسبت اصلی 16:9 انجام می‌شود. با‌این‌حال، میان‌پرده‌ها با نسبت 16:9 رندر می‌شوند که منجر به ایجاد نوارهای سیاه کنار صفحه و حواس‌پرتی پلیرها خواهد شد.

شاید باور این‌موضوع سخت برای‌تان سخت باشد، اما هنگام بررسی Assassin’s Creed Mirage متوجه شدم کاربران در آیفون 15 پرو به‌واسطه بهینه‌سازی نرم‌افزاری iOS کنترل بازی را به‌خوبی دردست بگیرند. بااین‌حال، کنترل‌ بازی‌های Resident Evil و Death Stranding وحشتناک و تقریبا غیرقابل استفاده بودند؛ کنترل‌ Mirage عملا متفاوت‌تر از سایر بازی‌های موبایلی است، به‌این‌معنی که صفحه‌نمایش لمسی گوشی‌ها به‌شدت محدود هستند! اما درعین‌حال کاملا قابل استفاده هستند. البته، یک کنترلر بهترین گزینه برای اجرای بازی‌های کنسولی روی آیفون 15 پرو مکس است، اما برخلاف سایر سبک AAA روی پلتفرم iOS، شما مجبور به استفاده ازآن نیستید.

کمپانی یوبی‌سافت برای بهینه‌سازی بازی Assassin’s Creed Mirage در سیستم‌عامل iOS، از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند که به‌شکل فوق‌العاده جذابی روی صفحه‌نمایش OLED گوشی‌های پرچمدار آیفون خودنمایی می‌کند! اگر بازی Death Strandings را دیده باشید، HDR عملکرد ضعیفی دارد، اما توسعه‌دهندگان یوبی‌سافت آن‌را به‌خوبی پیاده‌سازی کرده‌است.

به‌طورکلی، بازی ویدئویی Assassin’s Creed Mirage در آیفون 15 پرو مکس احساس متفاوتی را به‌شما می‌دهد، اما بافت تار به‌دلیل قدرت پردازشی پایین می‌تواند باعث ناامیدی شما شود! برای تست بازی می‌توانید 90 دقیقه ابتدایی را دانلود کرده و این بازی را شخصا تست کنید!