گزارش‌ها نشان می‌دهد سامسونگ برای رسیدن به فناوری معماری پردازشی ۲ نانومتری با ASML همکاری می‌کند تا بتواند با استفاده از دانش و ماشین‌های لیتوگرافی EUV این کمپانی هلندی فرآیند تولید را سرعت بخشد.

در ماه‌های گذشته، رقابت در دنیای نیمه‌رسانا شدت گرفته و دو کمپانی بزرگ TSMC و سامسونگ برای توسعه معماری پردازشی ۳ نانومتری تلاش‌های بسیار کردند؛ آمار نشان می‌دهد بازدهی آن‌های برای تولید این نسل از معماری بین ۵۰ تا ۵۵ درصد است که برای طیف وسیعی از سازندگان‌ گوشی‌های هوشمند صرفه اقتصادی ندارد، چراکه هریک از ویفرها شامل ۴۵ تا ۵۰ درصد زیرلایه خراب است که باید هزینه‌های آن‌ها نیز به‌صورت یک‌جا پرداخت شود. با‌این‌حال، غول فناوری ساکن کوپرتیو برای تولید سری آیفون ۱۵ پرو و سری مک‌بوک پرو از معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC برپایه فناوری N3B استفاده کرد که عملکرد نسبتا مناسبی را دراختیار دستگاه‌های این سازنده آمریکایی می‌گذارد.

ازسوی‌دیگر، کمپانی سامسونگ فعالیت‌هایش را در بخش نیمه‌رسانا با جدیت بسیار بیشتری دنبال می‌کند و قصد دارد به‌یک قطب فناوری مانند صنعت گوشی‌های هوشمند و سایر صنایع تبدل شود. برهمین‌اساس، اوایل ماه گذشته، مدیرعامل Samsung Electronics، لی جائه یونگ، کره‌جنوبی را به‌مقصد هلند برای دیدار با مدیران کمپانی هلندی تجهیزات صعنتی ASML ترک کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد در این سفر چهار روزه گفت‌وگو‌های بسیار درباره معامله‌ بزرگی بین آن‌ها برای کمک به سامسونگ صورت گرفته و احتمالا از اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی به‌مرحله اجرا درمی‌آید.

در یک کنفرانس مطبوعاتی، یونگ با ابراز خرسندی از دستاوردهای سفر به هلند سخن گفت و اظهر کرد قرارداد‌های امضا شده و همکاری با کمپانی هلندی ASML در چندین بخش می‌تواند نتایج تاریخی را برای سامسونگ به‌همراه داشته باشد. برای اطلاع بیشتر از عملکرد ASML و تاثیر آن‌ها در صنعت نیمه‌رسانا باید اشاره کنیم، این مجموعه تنها سازنده‌ ماشین‌های لیتوگرافی Extreme Ultraviolet یا به‌اختصار EUV در دنیا محسوب می‌شود که به‌کمک آن توسعه‌دهندگانی همچون سامسونگ و TSMC اقدام به ساخت ویفرهای معماری پردازشی ۳ نانومتری یا ۴ نانومتری می‌کنند.

 پردازش 2 نانومتری

باید خاطرنشان کنیم قیمت هریک از ماشین‌های لیتوگرافی EUV بیشتر از ۳۰۰ میلیون دلار هزینه دارد و کمپانی هلندی موردبحث سالانه قدرت تولید ۴۰ تا ۵۰ دستگاه را دارد که احتمالا تعدادی ازآن‌ها به‌صورت پیش‌فرض طی سال‌های آینده دردسترس غول فناوری کره‌ای قرار می‌گیرد. ازآنجایی‌که قیمت این ماشین به‌صورت غیرقابل‌تصوری بالاست، سازندگان نیز مجبور می‌شود برای تولید و جبران هزینه‌های صورت گرفته، هزینه‌های هریک ویفرها را افزایش دهند؛ درنهایت فروش تراشه‌ها به تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مانند اپل و سایر سازندگان اندرویدی چینی باعث می‌شود قیمت نهایی برای مشتریان افزایش یابد.

براساس اعلام رسمی سامسونگ الکترونکیس، هفته گذشته قرارداد همکاری به‌ارزش یک تریلیون وون کره‌جنوبی معادل ۷۷۵ میلیون دلار با ASML به‌امضا رسید که نشان می‌دهد قدم اول همکاری با تولیدکننده هلندی محکم برداشته شده است. همچنین، سامسونگ برای استفاده از مهندسان ASML، یک موسسه پژوهشی نیمه‌رسانا در کره‌جنوبی بازگشایی می‌کند تا بتوانند روی بهبود ماشین‌های لیتوگرافی EUV تحقیقات گسترده‌ای انجام دهند. روز گذشته، نایب رئیس سامسون، کیونگ کی هیون، اعلام کرد یکی از بندهای قرارداد نشان می‌دهد تجهیزات اسنگر لیتوگرافی EUV نسل جدید High-NA باعث تقویت بازدهی ویفرها می‌شود.

علاوه‌براین، اطلاعات نشان می‌دهد مرکز پژوهشی سامسونگ و ASML در استان Gyeonggi ساخته می‌شود تا به‌کمک یک‌دیگر روی بهبود فناوری ساخت ماشین‌های EUV کار کنند. به‌نظر می‌رسد، غول فناوری کره‌ای به‌جای تمرکز روی ساخت معماری پردازشی ۲ نانومتری و رقابت با TSMC قصد دارد مستقیما به دانش و تکنولوژی ساخت ماشین‌های لیتوگرافی دست پیدا کند تا بتواند با کمک دانشمندان کره‌ای اقدام به‌تولید ویفر با دستگاه‌های EUV کند. درحال‌حاضر، فناوری مورد استفاده برای پیشرفت و تجهیز تجهیزات صنعتی EUV وجود ندارد، اما به‌زودی اطلاعات بیشتری دراین‌باره منتشر خواهد شد.

قرارداد تاریخی سامسونگ و ASML

باتوجه‌به اخبار و شایعات در خبرگزاری‌های مرتبط با حوزه فناوری، کمپانی ASML از ابتدای سال ۲۰۲۴۲ میلادی روند بهبود ماشین‌های لیتوگرافی EUV برای توسعه معماری پردازشی ۲ نانومتری را آغاز می‌کند؛ به‌عبارتی دقیق‌تر، سازنده هلندی قصد دارد توانای جذب نور دستگاه‌ها را از ۰.۳۳ به ۰.۵۵ افزایش دهد که به تراشه‌سازان مطرح جهان مانند کوالکام، مدیاتک، اپل و سامسونگ اجازه می‌دهد تراشه‌هایشان را برپایه معماری ۲ نانومتری تولید کنند. همچنین، منابع خبری مدعی هستند ASML می‌تواند برای سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۱۰ دستگاه با این فناوری بهبودیافته بسازد که اینتل شش دستگاه را پیش‌خرید کرده تا بتواند زودتر از سایرین به معماری ۲ نانومتری برسد.

بااین‌حال، بسیاری از سازندگان توقع دارند این مجموعه هلندی میزان تولید ماشین لیتوگرافی EUV با دانش نوین را تا سالی ۲۰ دستگاه افزایش دهد تا سایر سازندگان برتر مانند اپل و کمپانی‌های چینی ازآن برخوردار شوند. اکنون، به‌نظر می‌آید ساخت معماری پردازشی ۲ نانومتری در سال ۲۰۲۵ میلادی صورت می‌گیرد، اما این استراتژی باتوجه‌به نیازهای بازار صورت می‌گیرد و احتمال تعویق چندماهه یا چندساله برای فعالان این صنعت وجود دارد؛ بنابراین اگر معرفی آن از سال ۲۰۲۵ میلادی به ۲۰۲۶ موکول شوند امری کاملا طبیعی محسوب خواهد شد.

اخبار مرتبط: