سرمایه‌گذاری هنگفت شرکت ASML در زمینه تکنولوژی، با اهدافی مهم صورت گرفته است. این شرکت مبلغ 80 میلیون یورو را در ده سال آینده در دانشگاه تکنولوژی آیندهوون سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه‌گذاری در بخش‌های مهمی تقسیم شده و حرکتی بسیار هوشمندانه به حساب می‌آید.

سرمایه‌گذاری هنگفت شرکت ASML به تحقیقات در زمینه‌های فیزیک، تکنولوژی و هوش مصنوعی است. علاوه بر آن، دانشگاه و این شرکت تحقیقات مشترکی نیز با هم انجام می‌دهند. بر اساس اعلام این دانشگاه، سرمایه‌گذاری بزرگ این شرکت می‌تواند انقلابی باشد و باعث دستیابی به اطلاعاتی جدید شود که هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ اجتماعی اهمیت دارد. خود این شرکت نیز در نهایت می‌تواند از دانشجو‌های مقطع دکترا که در این زمینه تحصیل می‌کنند پس از فارغ‌التحصیلی استفاده کرده و نیروی کار نابغه و باتجربه‌ای برای آینده شرکتش مهیا کند.

در راستای این تحقیقات، یک اتاق تمیز نیز راه‌اندازی شده است که حتی کوچک‌ترین ذراتی که در هوا وجود دارد نیز کاملاً پاک می‌شوند تا از هر گونه آلودگی مواد مورد نیاز برای تحقیقات جلوگیری شود. علاوه‌بر آن، دانشگاه نیز انتظار می‌رود بالغ بر 100 میلیون یورو در ساخت اتاق‌های تمیز و به‌کارگیری دانشجویان دکترا در این زمینه هزینه کند.

رئیس بخش مالی شرکت ASML در راستای این سرمایه‌گذاری اعلام کرده است: «ما در کشور هلند بر روی تحقیقات علمی و آموزش نیروهای مجرب تمرکز کرده‌ایم». از طرف دیگر، رئیس دانشگاه آیندهوون نیز ذکر کرد: «خوشحالیم که در زمینه همکاری موفق چندین و چندساله‌ای که داریم، ترقی بزرگ را اعمال کرده و سرمایه‌گذاری مفید کرده‌ایم.»

در سال گذشته، رئیس سابق شرکت ASML که از سمت خود استعفا داد، هشداری مهم در مورد آینده تکنولوژی در هلند و شرکت‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند صادر کرد. اگر این وجه از درآمد این کشور تحت تاثیر قرار بگیرد، به طور قطع فشار زیادی بر روی آینده مالی هلند قرار خواهد داد.

کابینه کشور هلند، پروژه بیتهوون را در راستای ایجاد ترقی در زمینه تولید تراشه و قطعات الکترونیکی در هلند اجرایی ساخت. این کابینه به همراه ناحیه آیندهوون مقدار 2.5 میلیارد یورو در زمینه ساخت قطعات نیمه‌رسانا در ناحیه برابانت شمالی سرمایه‌گذاری کرده است. یکی دیگر از عوامل موثر در راستای ارتقاء تولید نیز قطعاً همکاری بین ASML و دانشگاه آیندهوون خواهد بود.

اخبار مرتبط: