مدیرعامل شرکت سافت‌بانک گفته است برای ده سال آینده هوش مصنوعی اختراع می‌شود که 10 هزار برابر باهوش‌تر از انسان خواهد بود.

ماسایوشی سان مدیرعامل شرکت مشهور تولید تراشه سافت‌بانک، در نشست سالانه سهامداران کمپانی مذکور، آینده هوش مصنوعی را تشریح کرد و گفت هوش فراانسانی (ASI) قادر خواهد بود در جنگ‌ها، بیماری‌ها، برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین و دیگر مشکلات بشر راه‌حل‌هایی ارائه دهد که انسان از پس آن برنمی‌آید. هوش مصنوعی عمومی (AGI) به مدلی گفته می‌شود که از نظر سطح هوش با انسان برابر است. سان گفته است هوش مصنوعی AGI یک تا 10 برابر باهوش‌تر از انسان خواهد بود و این روند بین 3 تا 5 سال طول می‌کشد. اما این احتمال وجود دارد که این مدل نتواند از انسان پیشی بگیرد درآن‌صورت نیازی به تغییر سبک زندگی انسان‌ها وجود ندارد.

هوش مصنوعی

ناگفته نماند که مدیر ارشد شرکت تکنولوژی OpenAI نیز درمورد نگرانی‌ها بابت آینده بشر و جایگزینی مشاغل انسانی توسط هوش مصنوعی گفته است درصورتی که این اتفاق بیفتد، آن‌‌‌ها مشاغلی خواهند بود که از ابتدا قابلیت جایگزینی دارند. میرا موراتی با مفید دانستن هوش مصنوعی در فضاهای خلاقانه گفته است اگر این فناوری بتواند بعضی از مشاغل خلاقانه را از انسان بگیرد شاید از ابتدا نباید این شغل‌ها به‌وجود می‌آمدند. موراتی در فستیوال بین‌المللی خلاقیت (Cannes Lions) گفته است که درآینده انسان‌ها با هوش مصنوعی همکاری خواهند داشت و معتقد است که استفاده از هوش مصنوعی در جهت آموزش و کارهای خلاقانه درآینده هوش انسانی را نیز گسترش خواهد داد.

البته شرکت OpenAI پیش از این تعدادی از محصولات خود را به هالیوود فروخته است که باعث اعتراض گسترده 11 هزار نفر از فیلمنامه‌نویسان و همچنین بازیگران از جمله چهره‌های مشهوری چون جسیکا چستین، مریل استریپ، لئوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون، واکین فینیکس و… شده است. گفتنی است که چندی پیش تعدادی از مهندسان و دانشمندان برجسته دنیا نیز درباره خطرات توسعه هوش مصنوعی هشدارهایی دادند و از دولت‌های جهان خواستند تا بر فرآینده توسعه و پیشرفت این فناوری نظارت داشته باشند.