گلکسی تب S10 سامسونگ به زودی با بهره‌مندی از فناوری نوآورانه‌ Accuracy Super Resolution (ASR) توسعه‌یافته توسط ARM، به یک غول بی‌رقیب در زمینه‌ بازی تبدیل خواهد شد.

شرکت سامسونگ سابقه‌ای طولانی در تولید تبلت‌های رده بالا دارد و طی سال‌های اخیر همواره از تراشه‌های پرچمدار کمپانی کوالکام در این محصولات استفاده کرده است. بااین‌حال، به‌نظرمی‌رسد با معرفی گلکسی Tab S10، شاهد تغییر رویکردی از سوی این غول فناوری کره‌ای باشیم.

سامسونگ در نسل جدید تبلت‌هایش، ممکن است به سراغ استفاده از تراشه‌های رده بالای شرکت MediaTek برود. این‌تغییررویه، در کنار بهره‌مندی از فناوری نوآورانه‌ «دقتِ تفکیک‌پذیری فوقِ‌العاده» (Accuracy Super Resolution - ASR) توسعه‌یافته توسط ARM، می‌تواند منجربه ارتقاء قابل‌توجه قابلیت‌های گیمینگ در تبلت‌های جدید سامسونگ شود. این تبلت از پردازنده‌ قدرتمند MediaTek Dimensity 9300+ بهره خواهدبرد که‌به‌تنهایی دارای یک پردازنده‌ گرافیکی (GPU) بسیار قوی است. اما با به‌کارگیری فناوری جدید دقتِ تفکیک‌پذیری فوقِ‌العاده (Accuracy Super Resolution - ASR)، توسعه‌یافته توسط ARM، تجربه‌ بازی روی این گلکسی تب S10 به سطح بالاتری ارتقا پیدا می‌کند.

فناوری جدید در گلکسی تب S10

فناوری جدید ارتقاء تصویر با نام «دقت تفکیک‌پذیری فوق‌العاده» (Accuracy Super Resolution - ASR) که توسط شرکت ARM توسعه یافته، بر پایه‌ فناوری مشابهی به نام «FidelityFX Super Resolution 2» (FSR 2) از شرکت AMD عمل می‌کند. این فناوری که پیش‌تر در بازی‌های کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار می‌گرفت، با افزایش نرخ‌فریم، باعث اجرای روان‌تر بازی‌ها می‌شود و همزمان کیفیت بصری آن‌ها را نیز حفظ می‌کند.

خبر خوش آن‌است‌که ARM، فناوری ارتقای تصویر ASR را تحت لیسانس متن‌باز MIT در اختیار توسعه‌دهندگان بازی قرار خواهد داد. این بدان معناست که توسعه‌دهندگان می‌توانند به راحتی از این فناوری در بازی‌های خود برای دستگاه‌های موبایل استفاده کنند. عملکرد این فناوری بر روی دستگاهی مجهزبه پردازنده‌ MediaTek Dimensity 9300 (با پردازنده‌ گرافیکی Immortalis-G720 MC12) و صفحه‌نمایشی با رزولوشن 2800 در 1260 پیکسل مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهند که فناوری ASR عملکردی بهتر نسبت به سایر فناوری‌های ارتقاء تصویر مانند FSR 2 شرکت AMD و Game Super Resolution (GSR) شرکت کوالکام دارد.

فناوری ARM ASR در گلکسی تب S10

طبق اعلام ARM، اجرای بازی‌ها با رزولوشن پایین‌تر (مثلا 540p) و سپس ارتقاء آن به رزولوشن بالاتر (مثلا 1080p) با استفاده از فناوری ASR، می‌تواند تا 30 درصد در مصرف باتری دستگاه‌های موبایل صرفه‌جویی کند. این آزمایش بر روی دستگاهی مجهزبه پردازنده‌ MediaTek Dimensity 9300 انجام شده است.

باتوجه‌به‌ اینکه انتظارمی‌رود تبلت‌های جدید سری گلکسی Tab S10 از نسخه‌ اورکلاک‌شده‌ همین پردازنده بهره‌مند شوند، می‌توان امیدوار بود که بازی‌هایی که از فناوری ASR شرکت ARM استفاده می‌کنند، علاوه‌بر اجرای روان‌تر، مصرف باتری پایین‌تری نیز در تبلت‌های رده‌بالای جدید سامسونگ داشته باشند. یکی از مدیران اجرایی سامسونگ اخیراً اعلام کرده است که عرضه‌ گلکسی Tab S10 برای قبل از پایان سال جاری برنامه‌ریزی شده است.

فناوری ARM ASR در تولید فریم‌ریت

این تبلت‌ها به‌طورمعمول از صفحه‌نمایش‌های فوق‌العاده باکیفیت AMOLED با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز و سیستم صوتی چهارگانه‌ قدرتمند بهره می‌برند که تجربه‌ای بی‌نظیر از بازی را برای کاربران رقم می‌زنند. علاوه بر این، گزارش‌ها حاکی از تغییر رویکرد سامسونگ در زمینه‌ تأمین تراشه است. این شرکت که پیش‌تر در گوشی‌های رده‌بالا تنها از تراشه‌های اختصاصی اگزینوس (Exynos) و اسنپدراگون (Snapdragon) کوالکام استفاده می‌کرد، به‌نظرمی‌رسد درحال‌بررسی استفاده از تراشه‌های رده بالای مدیاتک در تبلت‌های جدید سری گلکسی Tab S10 است. سامسونگ درحال‌حاضر از تراشه‌های مدیاتک در گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده استفاده می‌کند و ورود این تراشه‌ها به دنیای تبلت‌های رده‌بالای سامسونگ می‌تواند تحولی جالب در این بازار باشد.