اپراتورها تعهد داده‌اند تا پایان سال جاری مناطق تحت پوشش اینترنت 5G را در کشور گسترش دهند و به 4000 سایت برسانند.

راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم در ایران اولین بار به‌سال 1399 برمی‌گردد که تقریبا یک سال بعد از عرضه آن در جهان بود و اپراتور ایرانسل به‌عنوان اولین شرکت به ارائه خط اینترنت پرسرعت 5G در دانشگاه تربیت مدرس تهران در خیابان کارگر شمالی پرداخت. این شرکت در ادامه این روند سایت‌های دیگری را در مناطق دیگر تهران راه‌اندازی کرد. در همان سال شرکت ارتباطات سیار(اپراتور همراه اول) هم اقدام به ارائه اینترنت 5G در مشهد و تهران کرد و به این ترتیب تعداد مناطق تحت پوشش اینترنت 5G در ایران گسترش یافت و به شهرهای دیگری مثل شیراز، اصفهان، قم، تبریز، اهواز و کیش و چند شهر دیگر هم رسید.

اینترنت 5G در ایران

گفتنی است که طبق اظهارات رئیس سازمان تنظیم مقررات اکنون تعداد 1000 سایت اینترنت نسل پنج در کشور فعال است که قرار براین است که اپراتورها این تعداد را تا پایان سال به 4000 سایت ارتقاء دهند. لازم به‌ذکر است که سرعت اینترنت نسل پنجم نسبت به اینترنت نسل چهارم بسیار بالاتر بوده و می‌تواند به حدود 20 گیگ برثانیه برسد. درحالی که نهایت سرعت اینترنت نسل چهارم 100 مگابایت بر ثانیه است. البته توجه داشته باشید که به‌طور کلی سرعت اینترنت در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. البته سرعت فعلی اینترنت نسل پنجم در ایران با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد و با اختصاص یافتن پهنای باند ویژه قابلیت ارتقاء دارد.

توجه داشته باشید که برای استفاده از اینترنت پرسرعت 5G باید گوشی مناسب که قابلیت پشتیبانی از آن را داشته باشد تهیه کنید و برخلاف تصور عده‌ای، باید بگوییم که تبدیل کردن گوشی‌های معمولی به دستگاه‌هایی که قابلیت پشتیبانی از اینترنت نسل 5 را داشته باشند بسیار پرهزینه و حتی نشدنی است.  

اخبار مرتبط: اینترنت ۵G ایرانسل روی گوشی‌های شیائومی و هواوی کار می‌کند!