شرکت اپل در سال ۲۰۲۳ موفق شد رکورد قبلی فروش آیفون در بازارهای بزرگ ایالات متحده آمریکا و هند را جابجا کند تا عنوان بزرگ‌ترین شرکت سازنده گوشی را برای اولین بار از سامسونگ بگیرد.

اواخر شهریور ماه بود که شرکت اپل در مراسم واندرلاست از سری آیفون ۱۵ رونمایی کرد. این سری برای اولین‌بار در تاریخ آیفون‌ها به فریم تیتانیومی مجهز شده و مطابق با قوانین اتحادیه اروپا از درگاه تایپ سی بهره می‌برد. باوجود برخی مشکلات پس از عرضه اولیه، شرکت اپل توانست با سری آیفون ۱۵ سال موفقی را پشت‌سر گذاشته و برای اولین بار پس از مدت‌ها عنوان بزرگ‌ترین شرکت سازنده گوشی را از رقیب کره‌ای برباید.

درحقیقت سامسونگ در بیشتر رده‌های بازار از اقتصادی و میان‌رده گرفته تا پرچمدارها حضور پررنگی داشته و به‌همین دلیل تعداد مشتریان این شرکت بسیار بالا است. شرکت اپل هم در بخش گران‌تر بازار همواره گزینه اصلی به حساب می‌آید و از این رو از نظر سوددهی در جایگاه اول قرار داشت. اکنون و پس از گذشت یک ماه از پایان سال ۲۰۲۳، آمار فروش گوشی در بیشتر کشورها منتشر شده که نشان می‌دهد اپل توانسته رکورد فروش قبلی آیفون را در ۲ بازار بزرگ گوشی تغییر دهد.

آیفون 15

سال ۲۰۲۳، فروش جهانی گوشی هوشمند ۴ درصد نسبت به قبل کاهش یافت. بااین‌حال اپل موفق شد آمار صعودی خود را حفظ کرده و نسبت به سال قبل آیفون‌های بیشتری بفروشد. جف جیلداک، مدیر تحقیقات Counterpoint در این زمینه گفت که اپل برای اولین‌بار در یک سال میلادی موفق شد سامسونگ را به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت کنار زده و جایگاه اول را کسب کند. در‌حالی‌که بیشترین بخش رشد فروش اپل به ایالات متحده آمریکا باز می‌گردد، این شرکت موفق شد در بازارهای دیگری مانند هند، کارائیب و آمریکای لاتین (CALA)، خاورمیانه و آفریقا (MEA) نیز افزایش قابل توجه بیش از ۱۰ درصدی را ثبت کند.

جیلداک در ادامه توضیح داد: «رشد در این بازارها به اپل کمک کرد تا از چالش جدید در بازار چین به‌خاطر بازگشت هواوی با موفقیت عبور کند. همچنین قیمت میانگین محصولات اپل (ASP) با افزایش ۲ درصدی همراه بود، اپل در یک چرخه درآمدی فوق‌العاده قرار گرفته که با تکیه‌بر اکوسیستم و روند روبه‌رشد، باعث شد به درآمد ۲۰۰ میلیارد دلاری دست یابد.» یادآوری می‌شود که پیش از این سری میت ۶۰ هواوی توانست به‌لطف اولین تراشه 5G پس از تحریم‌های آمریکا، یعنی کرین 9000S افزایش فروش بی‌سابقه‌ای را رقم بزند تا سامسونگ و اپل ضربه محکمی در بازار چین دریافت کنند.

اگرچه با شکاندن رکورد قبلی فروش آیفون در سال ۲۰۲۳ اپل موفق به کسب دستاورد بزرگی شده، بازارهای بزرگ ایالات متحده و هند نقش اساسی در آن داشته‌اند. از سوی دیگر هنوز مشخص نیست اپل بتواند بازار چین را پس بگیرد یا هواوی و دیگر شرکت‌های چینی بازار داخلی را در قبضه خواهند گرفت.

اخبار مرتبط: