یک منبع خبری می‌گوید تراشه A18 و A18 Pro با برد اختصاصی و حافظه کش کاهش‌یافته برای سری آیفون 16 تولید خواهد شد.

اپل به‌تازگی رویداد «It’s Glowtime» را برای معرفی آیفون 16 اعلام کرده و این به‌معنای آغاز موجی از شایعات پیرامون محصولات جدید این شرکت است. آخرین شایعات مربوط به تراشه‌های A18 و A18 Pro است که گفته می‌شود دارای طراحی دای (die) مستقل بوده و برای صرفه‌جویی در فضا، اندازه کش (cache) آنها کاهش یافته است. همچنین، گفته می‌شود که هر دو تراشه پیکربندی CPU یکسانی دارند، اما تعداد هسته‌های GPU آنها متفاوت خواهد بود.

این اطلاعات جدید توسط یک منبع در Weibo به نام Fixed focus digital منتشر شده و اسکرین‌شات مربوطه توسط افشاگر اندونیزیایی Mochamad Farido Fanani در X به اشتراک گذاشته شده است. شایعات پیشین حکایت از افزایش اندازه کش در هردو تراشه A18 و A18 Pro برای پشتیبانی از موتور عصبی بزرگ‌تر و اجرای روان‌تر هوش مصنوعی Apple Intelligence دارد، اما آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که اندازه کش کاهش یافته تا فضای تراشه حفظ شود.

افزایش اندازه کش در تراشه ها

علاوه‌براین، گفته می‌شود که هر دو تراشه از برد (Board) مستقل برخوردار هستند که نشان می‌دهد اپل از تکنیک‌های دسته‌بندی (binning) برای A18 Pro استفاده نکرده است. این موضوع عجیب به‌نظر می‌رسد، چراکه تقریبا همه شرکت‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه از این روش استفاده می‌کنند. بااین‌حال، درخصوص تعداد هسته‌های CPU و GPU، گفته می‌شود که تراشه‌های A18 و A18 Pro از کلاستبرندی مشابه «2 + 4» خواهند بود که شامل دو هسته اصلی و چهار هسته کم‌مصرف است.

هنوز مشخص نیست که آیا این هسته‌ها معماری یا کلاک‌اسپید یکسانی دارند یا خیر، اما این موضوع مقایسه‌ای برای زمان دیگری خواهد بود. تفاوت اصلی بین این دو تراشه در تعداد هسته‌های GPU است. گفته می‌شود نسخه استاندارد دارای پنج هسته GPU است، اما نسخه اختصاصی برای آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس دارای شش هسته GPU خواهد بود. باید خاطرنشان کنیم که تراشه A15 Bionic اپل برای خانواده آیفون 13 نیز دارای هسته‌های GPU متغیر بود، بنابراین این رویه چیز جدیدی نیست.

آنچه جدید و عجیب به‌نظر می‌رسد، ادعاهایی مبنی‌بر کاهش اندازه حافظه کش برای صرفه‌جویی در فضا و طراحی دای مستقل برای A18 و A18 Pro است. حتی در بحث‌های صورت گرفته در X، افراد زیادی نسبت به این اطلاعات تردید دارند. بنابراین، همان‌طورکه همیشه توصیه می‌شود، به شایعات با کمی احتیاط نگاه کنیم و منتظر به‌روزرسانی‌های بیشتر در روزهای آینده باشیم.