ارزان‌ترین گوشی که در حال حاضر می‌توانید از برند اپل بخرید، آیفون SE 2022 است. قیمت پایه این گوشی از 429 دلار شروع شده و از همان تراشه A15 Bionic به کار رفته در آیفون 13 مینی 599 دلاری بهره‌ می‌برد. اپل در سال گذشته تولید مدل‌های مینی را متوقف کرد. این به معنای آن است که قیمت ارزان‌ترین مدل آیفون 14 از 799 دلار شروع می‌شود. مدتی بود که انتظار داشتیم جانشینی برای آیفون SE 2022 پیدا شود. اما اگر خبرهای اخیر درست باشند، دیگر هرگز مدل های آیفون اقتصادی و iPhone SE 4 را نخواهیم دید.

تقریبا دو سال است که همه منتظر عرضه یک آیفون SE جدید با طراحی مدرن هستند. گوشی که بالاخره از طراحی آیفون‌های SE قبلی و نمایشگر LCD عبور می‌کند. خبرهای اخیر حاکی از آن بودند که در سال 2025 شاهد عرضه چنین آیفونی خواهیم بود. اما به تازگی منبع خبری معتبر اپل، یعنی مینگ‌چی کو آب پاکی را روی دست طرفداران ریخته و اعلام کرده که آیفون SE4 هرگز قرار نیست رنگ بازار را به خود ببیند.

ظاهرا آیفون SE4 قرار بوده شبیه آیفون 14 باشد و از یک تراشه ارتباطی 5G سفارشی‌سازی شده استفاده کند. اپل گرچه نمونه آزمایشی این دستگاه را درست کرده اما SE4 به تولید انبوه نخواهد رسید. برای بی‌نیاز شدن از تراشه ارتباطی 5G کوالکام، اپل تلاش کرده تا تراشه ارتباطی اختصاصی خودش را طراحی کند. نمونه آزمایشی آیفون SE4 با این تراشه جدید عملکرد خوبی از خود نشان داده و مینگ‌چی کو معتقد است که این دستگاه می‌تواند خیال اپل را از کارکرد تراشه ارتباطی جدیدش راحت‌ کند. اما با این وجود، اوضاع برای خود آیفون SE4 چندان خوب به نظر نمی‌رسد.

تولید آیفون SE 4 در توییتر فاش شد

مدتی است که شاهد خبرهای ضد و نقیضی از کنسل شدن تولید آیفون SE بعدی هستیم. مدل فعلی آیفون SE، درست مانند آیفون 13 مینی حضور موفقی در بازار فروش نداشته و همین موضوع اپل را در تولید SE4 به شک انداخته است. این طور که به نظر می‌رسد، مردم دیگر گوشی‌های کوچک را نمی‌خواهند.

مشتریان اپل بیشتر طرفدار مدل‌های گران‌قیمت‌تر هستند. به همین خاطر هم هست که این کمپانی بیشتر تمرکز خود را روی مدل‌های اولترا گذاشته است. در میان آیفون‌های سری 14، آیفون 14 پرومکس بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است. آیفون 13 پرومکس هم همین طور.

با توجه به این موضوع بعید است اپل دوباره روی مدل‌های اقتصادی آیفون SE سرمایه‌گذاری کند. اما هنوز هم باید منتظر بمانیم و ببینیم که این شرکت در نهایت چه تصمیمی می‌گیرد.

خبر مرتبط: کمپانی BOE پنل های OLED آیفون SE 4 را تأمین خواهد کرد