کمپانی اپل در حال کار روی یک اپل‌واچ  پیشرفته است که از نسل بعدی نمایشگرهای میکروال‌ای‌دی استفاده می‌کند؛ اما خبرهای جدیدی حاکی از آن است که عرضه این ساعت با نام اپل‌واچ اولترا تا سال ۲۰۲۶ راهی بازار نخواهد شد.

در فروردین‌ماه گذشته، یکی از تحلیلگران معروف اپل به نام راس یانگ اعلام کرد که اپل‌واچ اولترا با نمایشگر microLED در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ وارد بازار خواهد شد. اما وب‌سایت خبری Trendforce به‌تازگی این خبر را رد و اعلام کرده که این ساعت هوشمند زودتر از نیمه نخست سال ۲۰۲۶ وارد بازار نخواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است که این تأخیر به دلیل بالا بودن هزینه تولید بوده و اپل در تلاش است تا آن را حل کند.

اپل در ۱۰ سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار روی توسعه نمایشگرهای microLED سرمایه‌گذاری کرده تا بالاخره بتواند از وابستگی به سامسونگ بکاهد و نمایشگرهایش را خودش تولید کند.

انتظار می‌رود که اپل‌واچ اولترا اولین دستگاه این شرکت باشد که از پنل‌های نمایشی microLED استفاده می‌کند. مدل کنونی اپل‌واچ اولترا از یک نمایشگر استاندارد OLED بهره می‌برد، درحالی‌که پنل‌های MicroLED می‌توانند مزیت‌های بسیاری زیادی نسبت به پنل‌های OLED داشته باشند.

عرضه اپل‌واچ اولترا با نمایشگر microLED تا 2026 به تعویق افتاد

در مقایسه با نمایشگرهای LED، پنل‌های microLED مصرف برق بسیار کمتری دارند و می‌توانند از این طریق طول عمر باتری اپل‌واچ اولترا را افزایش دهند. طبیعی است که با ورود این تکنولوژی، در آینده دستگاه‌های دیگر نیز از این فناوری استفاده خواهند کرد.

برخلاف پنل‌های OLED احتمال سوختگی پیکسل‌های microLED بسیار کمتر و طول عمر آن بیشتر است.

علاوه بر این، کنتراست تصویر، نوردهی پیکسلی، غنای رنگی و روشنایی نمایشگرهای MicroLED بیشتر از نمایشگرهای کنونی خواهد بود. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، MicroLED نسل بعدی تکنولوژی نمایشگرهای دیجیتالی است که از OLED و miniLED پیشی خواهد گرفت.

اپل برنامه دارد در آینده از این پنل‌ها روی گوشی‌های آیفون و دیگر دستگاه‌های خود نیز استفاده کند. اگرچه احتمال دارد که ظرف دو تا سه سال آینده شاهد عرضه نمایشگرهای MicroLED باشیم، اما با توجه به اتفاق پیش‌بینی‌ نشده‌ای که ممکن است در این میان رخ دهد، نمی‌توان تاریخ دقیقی برای عرضه آن‌ها اعلام کرد.