سری جدید ساعت هوشمندهای اپل، برای عرضه در کنار سری آیفون 16 برنامه‌ریزی شده است که امروز می‌خواهیم نگاهی به تغییرات اپل واچ سری 10 داشته باشیم.

اپل واچ سری 10 قرار است تغییرات گسترده‌ای با خود به ارمغان بیاورد که از جمله آن می‌توان به صفحه نمایش بزرگ‌تر، تراشه قدرتمند و… اشاره کرد که همگی خوشایند بوده و به نوعی به سود کاربر هستند.

نمایشگرهای بزرگتر در همه مدل ها

شرکت اپل با نگاهی به آمار خود، متوجه این نکته شده که اپل واچ اولترا محبوبیت زیادی میان کاربران دارد و دلیل عمده آن نیز صفحه نمایش نسبتاً بزرگش است. پس این غول آمریکایی تصمیم گرفت که این ویژگی مثبت سری اولترا را قرض بگیرد و از آن برای سری 10 جدید استفاده کند. بدین ترتیب، هر دو مدل سری 10 امسال از صفحه نمایش بزرگ‌تری بهره‌مند خواهند بود. اندازه ساعت کوچک‌تر، از 41 میلی‌متر به 45 میلی‌متر و نسخه بزرگ‌تر آن از 45 میلی‌متر به 49 میلی‌متر افزایش یافته است. بدین ترتیب، ساعت کوچک هم اندازه نسخه بزرگ سری 9 شده و ساعت بزرگ‌تر نیز حال در و حد اندازه اپل واچ اولترا خواهد بود.

جالب است بدانید اولین نسخه‌های اپل واچ در اندازه 38 و 42 میلی‌متری عرضه شدند پس تغییرات اپل واچ سری 10 در مقایسه با اولین نسخه‌ها، بسیار چشم‌گیر است و به نوعی، انعکاسی از مسیر طولانی تغییر و تحول در اپل است. متاسفانه با این افزایش اندازه‌ها، ممکن است کاربرانی که تمایل به خرید ساعت‌های کوچکتر داشتند، رغبتی به تهیه سری 10 نداشته باشند. با این حال، اپل چنین تغییراتی را بدون داده آماری دقیق و درست اعمال نمی‌کند پس باید ببینیم که وضعیت فروش این ساعت هوشمند به چه صورت خواهد بود.

یکی دیگر از تغییرات اپل واچ سری 10 در زمینه طراحی ظاهری، کاهش ضخامت آن است. تا به این لحظه ابعاد دقیق این ساعت برایمان مشخص نشده اما کاهش ضخامت آن، می‌تواند نگرانی‌ها از بابت افزایش اندازه صفحه نمایش و بزرگ و ضخیم شدن ساعت را برطرف کند. در ابعاد حال حاضر، افزایش اندازه صفحه نمایش می‌تواند دستگاه را بسیار بزرگ کند اما واضح است که شرکت اپل برای این موضوع نیز برنامه داشته و با کاهش ضخامت، این مشکل را برطرف کرده است.

تغییرات اپل واچ سری 10

پس از ظاهر، حال نوبت تغییرات سخت‌افزاری در سری جدید ساعت‌های هوشمند اپل است. تراشه جدیدی برای سری 10 طراحی شده که به احتمال زیاد S10 نام داشته باشد. احتمال می‌رود این تراشه پیشرفت‌هایی واضح در زمینه پردازش هوش مصنوعی داشته باشد تا در آینده بتوانیم از قابلیت‌های مختلف AI بر روی این سری ساعت‌ها بهره‌مند شویم.

وضعیت سخت‌افزار در ساعت‌های اپل واچ نظم و انضباط خاصی ندارد. گاهی اپل تصمیم به ارتقای تراشه می‌گیرد و برخی اوقات، از همان تراشه پارسال استفاده می‌کند. حال که Apple Intelligence معرفی و تبدیل به بحثی داغ شده است، انتظار می‌رود مهندسین این شرکت فکر استفاده از آن برای ساعت‌های هوشمندشان را نیز کرده باشند. پس انتظار می‌رود تراشه جدید توان مناسبی برای پردازش امور مبتنی بر هوش مصنوعی داشته باشد.

تغییرات اپل واچ سری 10

امسال نیز مانند همیشه، اپل سنسورهای جدیدی مربوط به پایش سلامتی در ساعت‌های پرچم‌دار خود اعمال کرده است. یکی از آنان، سنسور تشخیص افزایش فشار خون و دیگری تشخیص آپنه خواب (قطع شدن تنفس در هنگام خواب) خواهد بود. گزارش‌های جدید اما مسئله‌ای نگران کننده مطرح کرده‌اند که بر طبق آن، احتمال دارد این دو سنسور برای سری 10 آماده نشوند. با این حال، استفاده از حداقل یکی از آنان در این دستگاه جدید، به خودی خود می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

در سیستم عامل watchOS 11 اپلیکیشن مربوط به پایش سلامتی، خصوصاً بخش داده‌های مربوط به خواب کاربران، بهبودهایی واضح داشته و حال اطلاعاتی بسیار دقیق و مفید را می‌توانید از آن کسب کنید. با توجه به ارتقای این قسمت، انتظار می‌رود حداقل اپل سنسور مربوط به تشخیص آپنه خواب را تکمیل و آن را در سری 10 لحاظ کند.

تغییرات اپل واچ سری 10

یکی از تغییرات اپل واچ سری 10 که برای بسیاری خوشایند خواهد بود، بهبود صفحه نمایش است. این بار شرکت اپل پنل OLED این ساعت را به تکنولوژی LTPO مجهز کرده و قدمی محکم در راستای افزایش کیفیت آن برداشته است. این تکنولوژی جدید، انرژی کمتری نیز مصرف می‌کند و می‌تواند برای باتری دستگاه سودآور باشد. اپل با این تکنولوژی چندین گزینه پیش روی خود دارد که استفاده از هر کدام می‌تواند خلاقانه باشد. برای مثال، این شرکت می‌تواند کیفیت صفحه نمایش را بدون کاهش شارژدهی باتری افزایش دهد یا تغییری در کیفیت اعمال نکند و به جای آن، بر روی افزایش شارژدهی تمرکز کند. گزینه‌ای دیگر نیز می‌تواند این باشد که از همان مدل باتری پارسال استفاده شود و فضای خالی ایجاد شده، به چیزهای دیگری چون کاهش ضخامت ساعت اختصاص داده شود.

اگر شرکت اپل الگوی همیشگی خود را ادامه دهد، امسال نیز باید در ماه سپتامبر و در کنار سری آیفون 16، اقدام به عرضه اپل واچ سری 10 کند. محتمل‌ترین تاریخ برای این رونمایی، 10 سپتامبر (20 شهریور) خواهد بود. پس از معرفی رسمی، پیش‌خرید این دستگاه آغاز شده و در نهایت، به فاصله یک تا دو هفته، در مراکز اپل و خرده‌فروشی‌ها برای خرید در دسترس خواهد بود.

مدل اپل واچ امسال، برخلاف همیشه تغییرات نسبتاً زیادی به خود دیده که مهمترین آن، افزایش اندازه صفحه نمایش است. در گذشته، شرکت اپل با افزایش اندازه صفحه نمایش آیفون‌ها توانست برخی از کاربران را به خرید آن مجاب کند. شاید همین اتفاق در انتظار سری ساعت‌های هوشمند این شرکت نیز باشد. باید تا روز عرضه منتظر بمانیم و ببینیم آمار فروش سری ساعت‌های هوشمند جدید این غول آمریکایی به چه صورت خواهد بود.