گزارش‌ها نشان می‌دهد یک مجموعه فناوری پزشکی به‌نام AliveCor با استقبال از ممنوعیت فروش اپل واچ اولترا نسل دوم و سری 9 اعلام کرد از اپل برای نقض پتنت نوار قلب ECG و کنترل ضربان قلب شکایت می‌کند.

‌همان‌طورکه می‌دانید، چندی‌پیش، Masimo به‌عنوان یک کمپانی فناوری پزشکی از غول فناوری کوپرتینو به‌دلیل نقض پتنت کنترل اکسیژن خون شکایت کرد که درنهایت باعث ممنوعیت فروش ساعت‌های هوشمند نسل جدید اپل‌واچ اولترا نسل دوم و اپل واچ سری 9 شد؛ سپس، برای جلوگیری از محدودیت‌ها و بدنامی، تیم نرم‌افزاری اپل اعلام کرد آپدیتی را ارائه می‌کند که قابلیت سنجش اکسیژن خون را غیرفعال می‌کند، اما مدیرعامل ایرانی Masimo، جو کیانی، اظهار کرد باید مشخصات سخت‌افزاری نیز درکنار آپدیت نرم‌افزاری شامل تغییرات اساسی شود. باوجوداین، امروز، کمپانی AliveCor، یک مجموعه دیگر فعال در زمینه فناوری پزشکی با حمایت از Masimo اعلام کرد اپل پتنت مرتبط با نوار قلب یا ‌همان ECG را به‌سرقت برده است.

براساس اعلام رسمی کمیسیون تجارت بین‌الملل ایالات متحده آمریکا، کوپرتینویی‌ها مجوز فروش ساعت‌های هوشمند اپل‌واچ اولترا نسل دوم و اپل‌واچ سری 9 را در خاک این کشور ندارد. بااین‌حال، شرکای اپل مانند Amazon و Best Buy تا زمان اتمام موجودی می‌توانند به‌فروش ساعت‌های موردبحث ادامه دهند. همچنین، باید یادآور شویم، شکایت ماسیمو از ابتدای سال 2020 میلادی علیه اپل آغاز شد و پس‌از گذشت حدود سه‌ سال نتایج لازم درخصوص ممنوعیت فروش اپل واچ در آمریکا کسب شد. ازسوی‌دیگر، کمپانی AliveCor به‌دلیل اختلاف و نقض پتنت نوار قلب ECG با اپل دعوای حقوقی داشت، اما دادگاه حکمی دراین‌باره صادر نکرد.

 فروش اپل‌واچ در آمریکا

علی‌رغم ناکامی AliveCor، این کمپانی در مصاحبه با 9to5Mac اعلام کرد از ماسیمو درجهت مقابله‌با اپل پشتیبانی می‌کند و از تصمیم کمیسیون تجارت بین‌المللی (ITC) و دولت بایدن برای ممنوعیت برخی از مدل‌های اپل واچ در منطقه تمجید کرد. در ادامه مصاحبه، مدیرعامل AliveCor گفت اوایل سال‌جاری میلادی سازمان FDA پتنت فناوری الکتروکاردیوگرام یا ECG را تایید کرد، اما آن‌ها اکنون برای اثبات آن و محکوم کردن اپل با چالش‌های عظیمی روبه‌رو هستند، چراکه بزرگ‌ترین و سرمایه‌دارترین مجموعه فناوری جهان روبه‌روی آن‌ها ایستاده است.

در سال 2015 میلادی، کمپانی فناوری پزشکی AliveCor قصد داشت با غول کوپرتینویی برای تولید سنسور نوار قلب ECG همکاری کند. بااین‌حال، اپل به‌جای همکاری و توسعه تکنولوژی موردنظر، روی‌ به تولید اپل واچ سری 4 کرد که منجر به شکایت AliveCor و ادعای نقض پتنت کنترل ضربان قلب و نوار قلب ECG شد. چنین اتفاقی برای ماسیمو رخ داد، اما پیگیری‌های منظم و دقیق در کمیسیون بین‌الملل باعث صدور قانون منع فروش اپل واچ در آمریکا شد که با استقبال شدید AliveCor همراه شد. ازسوی‌دیگر، کارشناسان می‌گویند پس‌از Masimo، احتمالا این کمپانی در دادگاه می‌تواند حق خودش را درخصوص مالکیت پتنت‌های نوار قلب بگیرد.

اخبار مرتبط: