به‌نقل از منابع خبری، کمپانی هواوی قصد دارد از شیائومی برای سرقت پتنت یک دستگاه گوشی تاشو وارد دعوی حقوقی شده و از آن‌ها شکایت کند که احتمالا پیامدهای زیادی را برای دوطرف به‌همراه خواهد داشت.

طی سال‌های اخیر، سازندگان گوشی‌های هوشمند رقابت گسترده و تنگاتنگی برای توسعه بهترین نسخه دستگاه‌های پرچمدار با یک‌دیگر دارند؛ به‌همین‌دلیل، زمانی‌که صحبت از شکایت و حقوق مالکیت معنوی می‌شود، سرقت پتنت موضوعی بسیار بزرگ و بحرانی به‌شمار می‌رود، چراکه تمام شرکت‌ها خودشان را محق و شاکی می‌بینند. همچین در سال‌های گذشته، بسیاری از کمپانی‌های هزینه‌های زیادی برای پیروزی در رای دادگاه کرده‌اند که نشان می‌دهد مشکل به‌ظاهر ساده پتنت برای آن‌ها بسیار پیچیده و حیاتی محسوب می‌شود؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این می‌پردازیم.

براساس آخرین گزارش‌ها، شیائومی و هواوی درگیر موضوعی مشابه هستند که احتمالا چندین سال به طول بی‌انجامد. درحقیقت، کمپانی هواوی با تنظیم شکایتی اعلام کرد شیائومی پتنت و حق ثبت اختراع یکی از گوشی‌های هوشمند تاشو این مجموعه را به‌سرقت برده است، اما شیائومی با انتشار پیامی مدیرعامل وقت هواوی را دروغگو و کاذب خواند. ظاهرا، شیائومی عقیده دارد که این مدیرعامل هواوی درباره سرقت پتنت گوشی تاشو دروغ می‌گوید و مجموعه بزرگ شیائومی نیازی به سرقت یا کپی از پتنت‌های هواوی را ندارد.

شیائومی هواوی را به سرقت پتنت گوشی تاشو متهم کرد

در متن دقیق شکایت هواوی علیه شیائومی ذکر شده است که پتنت‌های مربوط به فناوری لولای گوشی‌های تاشو دزدیده شده و شیائومی باید پاسخگو باشد. باوجود‌این، سازنده چینی تمام اتهامات را رد می‌کند و شاکی را به‌ ارائه حقایق نادرست و بدون پایه‌واساس متهم کرد. با نگاهی به‌منابع چینی، می‌توان گفت پتنت موردبحث به‌عنوان «استخوان اژدها» شناخته می‌شود و متهم ادعا می‌کند آن را به صورت مستقل توسعه داده و درخواست ثبت کرده است؛ برهمین‌اساس، هیچ‌یک از ادعاهای هواوی را دراین‌زمینه قبول ندارد.

علاوه‌براین، شیائومی در دفاعیه اعلام کرد تفاوت‌های زیاد و اساسی بین پتنت‌ها وجود دارد؛ همچنین در ادامه اظهار کرد مدیرعامل هواوی باید استانداردهای علمی را دوباره مطالعه کند تا رقبا را به کذب مورد تهمت قرار ندهد و کاربران را گمراه یا بدبین نکند. گزارش‌ها نشان می‌دهد این فناوری اولین‌بار در گوشی تاشو شیائومی میکس فولد ۳ مورد استفاده قرار گرفت و مکانیزم لولای فوق‌العاده آن توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان به‌خصوص هواوی را جلب کرد. با‌این‌حال، احتمال دارد سازندگان چینی دیگر مانند مجموعه BBK نیز ادعای مشابهی را داشته باشد.

درحال‌حاضر، نتیجه اختلاف بین دو کمپانی و شکایت هواوی برای نقض ثبت اختراع مشخص نیست، اما باید گفت تعیین حقیقت و عدالت درخصوص چنین مواردی بسیار مشکل است، چراکه دعاوی حقوقی مربوط به ثبت اختراع و پتنت باید به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد. آمار نشان می‌دهد، گاهی اوقات این‌گونه شکایات سال‌ها به‌درازا می‌کشد که هزینه‌های زیاد را برای دو طرف به‌همراه خواهد داشت. بنابراین، اگر دو طرف به توافق نرسند احتمال سوختن پتنت و ارائه طراحی‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری ازسوی سایر رقبا وجود دارد.

اخبار مرتبط: