عینک واقعیت ترکیبی اپل ویژن‌پرو، با وجود پیش‌بینی‌های اولیه، هنوز به فروش 100 هزار واحد در ایالات متحده نرسیده و انتظار می‌رود شاهد افت 75 درصدی فروش در این کشور باشد.

علی‌رغم برتری فنی هدست واقعیت ترکیبی اپل، ویژن‌پرو، آمارهای جدید حاکی‌ازآن‌است که فروش این محصول در بازار کلیدی آمریکا به زیر ۱۰۰ هزار واحد رسیده است. این استقبال ضعیف نشان می‌دهد که حتی دستیابی به هدف فروش نیم میلیون واحدی نیز برای ویژن‌پرو در آمریکا با تردید جدی مواجه است. بااین‌حال، اپل با گسترش عرضه این محصول به بازارهای بین‌المللی در تلاش است تا افت فروش را در آمریکا جبران کند.

باوجود پیش‌بینی‌های اولیه، فروش ویژن‌پرو، ممکن است در سال 2024 به 500 هزار واحد نرسد. اما عرضه آن در دیگر نقاط جهان می‌تواند مانع از سقوط شدید تقاضا در آمریکا شود. مؤسسه‌ IDC پیش‌بینی می‌کند که طبق آمار به دست آمده توسط بلومبرگ، میزان فروش ویژن‌پرو در سه ماهه جاری با افت 75 درصدی روبرو خواهد شد. یکی از دلایل اصلی این کاهش فروش ویژن‌پرو، قیمت بسیار بالای این محصول است. مدل پایه ویژن‌پرو 3499 دلار قیمت دارد.

اما تحلیلگر مشهور، مینگ-چی کو، معتقد است که تنها قیمت سرسام‌آور باعث بی‌میلی کاربران به خرید ویژن‌پرو نشده است. او پیش‌تر اشاره کرده بود که بسیاری از خریداران باوجود پرداخت هزینه کامل، پس از چند بار استفاده، این هدست را پس می‌دهند که نشان‌دهنده‌ کاربرد محدود ویژن‌پرو است.

Apple Vision Pro

شرکت IDC پیش‌بینی می‌کند که عینک‌های واقعیت افزوده (AR) با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر، یعنی تقریبا نصف قیمت مدل‌های 3499 دلاری فعلی، می‌توانند بازار را با تحول روبرو کنند. جالب اینکه گزارش‌هایی مبنی‌بر تلاش اپل برای ساخت نسخه‌ای اقتصادی از عینک پیشرفته‌، Apple Vision Pro، به مدت چند سال وجود داشته است و ظاهرا این نسخه ارزان‌تر قرار است در سال 2025 عرضه شود. به‌نظرمی‌رسد این غول فناوری احتمالا توسعه‌ Apple Vision Pro 2 را متوقف کرده و تمرکز و سرمایه‌گذاری اصلی خود را بر روی مدل اقتصادی‌تر گذاشته است تا به رشد این بخش از تکنولوژی کمک کند. بااین‌حال، به‌نظرمی‌رسد موانع دیگری در مسیر اپل قرار دارند که هنوز نتوانسته بر آن‌ها غلبه کند.

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که شرکت اپل مدت‌زمان قابل‌توجهی را صرف توسعه‌ نسخه‌ای اقتصادی از عینک واقعیت مجازی پیشرفته‌ خود، Apple Vision Pro، کرده است. بااین‌حال، به‌نظرمی‌رسد این شرکت با چالشی جدی در زمینه‌ی حفظ ویژگی‌های کلیدی دستگاه در کنار کاهش قیمت آن مواجه است.

به منظور پایین آوردن هزینه‌های تولید، طیف وسیعی از گزینه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از نمونه‌های اولیه‌ این عینک از میدان دید محدودتری برخوردار بوده و اتصال آن به آیفون یا مک الزامی بوده است. همچنین، برای صرفه‌جویی در هزینه، بحث‌هایی در خصوص استفاده از تراشه‌های آیفون به جای نمونه‌های قدرتمندتر مک برای تامین پردازش این نسخه‌ ارزان‌تر مطرح شده است. علاوه‌براین، بهره‌مندی از نمایشگری با کیفیت پایین‌تر نیز به عنوان یکی دیگر از راه‌حل‌های احتمالی مدنظر قرار گرفته است.

علی‌رغمِ این تلاش‌ها برای کاهش قیمت، به‌نظرمی‌رسد عینک واقعیت افزوده‌ ارزان‌تر اپل همچنان به اندازه‌ یک آیفون رده بالا گران‌قیمت خواهد بود. با درنظرگرفتن این موضوع که اکثر کاربران بودجه‌ محدودی برای خرید محصولات اپل دارند، به احتمال زیاد ترجیح می‌دهند یک گوشی هوشمند یا مک‌بوک خریداری کنند، چرا که این دو محصول کاربردهای بیشتری را به صورت پیش‌فرض ارائه می‌دهند. علاوه‌براین، موفقیت عینک واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) به شدت به در دسترس بودن برنامه‌ها و محتوای جذاب وابسته است. بدون وجود یک پلتفرم گسترده از اپلیکیشن‌ها و محتوا، کاربران انگیزه‌ای برای خرید نداشته و احتمالا محصول را پس خواهند داد.