اپل پس از شکست اولیه در فروش عینک واقعیت مجازی، با ارائه نسخه‌ای اقتصادی و ارزان‌ قیمت از ویژن پرو، قصد دارد تا بازار واقعیت ترکیبی را فتح کند.

اپل ویژن پرو علی‌رغم برخورداری از سخت‌افزار پیشرفته و طراحی آینده‌نگرانه، نتوانسته به محصول پرفروشی تبدیل شود. براساس برآوردها، تعداد دستگاه‌های فروخته‌شده در ایالات متحده به 100 هزار دستگاه نرسیده است و انتظار می‌رود عملکرد این محصول در سایر مناطق نیز مشابه باشد. بااین‌حال، این آمار ضعیف نتوانسته است انگیزه اپل را کاهش دهد، زیرا این شرکت علاوه‌بر آماده‌سازی نسخه ارزان‌قیمت عینک واقعیت مجازی درحال توسعه نسل بعدی و عینک‌های هوشمند نیز است.

عرضه نسخه ارزان‌قیمت اپل ویژن پرو تقریباً قطعی است، اما اطلاعاتی درباره زمان عرضه دو محصول دیگر در دسترس نیست. پیش از این اعلام شده بود که توسعه جانشین اپل ویژن پرو متوقف شده تا شرکت بتواند تمام تمرکزش را بر تولید نسخه مقرون‌به‌صرفه برای عرضه در سال 2025 قرار دهد. خوشبختانه، مارک گورمن از بلومبرگ گزارش داده است که شرکت همچنان به توسعه مدل پیشرفته عینک خود ادامه می‌دهد. در مورد نسخه ارزان‌قیمت، پیش‌تر اعلام شده بود که اپل سال‌هاست روی آن کار می‌کند اما در حفظ ویژگی‌های اصلی ضمن کاهش هزینه‌ها با مشکل مواجه است.

اپل، غول فناوری

برای کاهش قیمت عینک واقعیت ترکیبی، اپل مجبور به اعمال تغییراتی شده است. این تغییرات شامل استفاده از تراشه آیفون به جای تراشه قدرتمندتر مک، نمایشگری با کیفیت پایین‌تر، حذف قابلیت ردیابی چشم (EyeSight)، کاهش تعداد دوربین‌ها و تبدیل عینک از دستگاه مستقل به دستگاهی وابسته به آیفون یا مک می‌شود.

اگرچه هیچ‌کدام از این اقدامات برای کاهش هزینه‌ها ایده‌آل نیستند، اما ادامه تولید و فروش یک عینک واقعیت ترکیبی گران‌قیمت که تنها برای تعداد محدودی از مشتریان جذاب است، نیز به سودآوری اپل کمک نخواهد کرد. حتی با کاهش قیمت، گزارش‌ها حاکی‌ازآن است که نسخه ارزان‌تر اپل ویژن پرو همچنان قیمتی معادل یک آیفون پرچمدار خواهد داشت.

تاکنون هیچ تاریخ رسمی یا تخمینی برای عرضه نسل دوم اپل ویژن پرو و عینک هوشمند اعلام نشده است، که نشان می‌دهد مشتریان احتمالا تا سال 2026 و بعد از آن باید منتظر بمانند. تبدیل یک عینک معمولی به محصولی با تمرکز بر واقعیت افزوده برای اپل بسیار چالش‌برانگیز بوده است، زیرا این شرکت باید عملکردی در سطح آیفون را با مصرف تنها 10 درصد انرژی برای جلوگیری از گرمایش بیش از حد ارائه دهد. خلاصه اینکه، احتمالاً عرضه نسل دوم اپل ویژن پرو و عینک هوشمند چندین سال به طول خواهد انجامید.