پس از مدتی طولانی و شایعات فراوان، بالاخره شاهد رونمایی هدست اپل در مراسم WWDC بودیم و در این مقاله قصد داریم به بررسی هدست Vision Pro اپل بپردازیم.

در آپارات ببینید

نام این هدست مدت‌هاست که به گوش می‌خورد اما اطلاعات زیادی از آن موجود نبود و اپل دائما رونمایی آن را به دلایلی عقب می‌انداخت. البته مدتی قبل خبری منتشر شد که مشخص کرد تیم کوک تیم طراحی خود را تحت فشار گذاشته و آن‌ها را مجبور کرده تا هدست را در مراسم WWDC رونمایی کنند. در مقابل، تیم طراحی هم اعلام کردند که این هدست هنوز به اوج طراحی خود نرسیده اما به دلیل فشار وارد شده توسط مدیر عامل، مجبور به معرفی آن شده‌اند.

حالا برای اولین بار پس از سال‌ها، شاهد عرضه یک دستگاه جدید از سوی اپل هستیم که قرار است انقلابی را در دنیای تکنولوژی رقم بزند. هدست ویژن پرو اپل به عنوان یک کامپیوتر فراگیر به بازار عرضه می‌شود و توانایی‌های بسیار زیادی دارد که می‌تواند آن را به سرعت میان کاربران محبوب کند. همچنین، این هدست برای اولین بار از رابط VisionOS اپل استفاده می‌کند که به صورت اختصاصی برای دستگاه‌های واقعیت ترکیبی تولید شده است.

در نگاه اول، طراحی این هدست شما را یاد عینک‌های اسکی می‌اندازد و این موضوع اصلا بی دلیل نیست. هدست Vision Pro از زاویه مقابل ظاهر بسیار ساده‌ای دارد و یک پنل مشکی روی تمامی قسمت‌های آن را پوشانده است. البته گول این ظاهر ساده را نخورید، در بخش پایین این هدست تعداد زیادی دوربین و سنسور قرار گرفته که برای اجرای کامل و روان عملکرد‌های دستگاه ضروری هستند.

طراحی بند اپل ویژن پرو

حاشیه‌های فریم هم از آلومینیوم ساخته شده‌اند و روی آن شاهد استفاده از دکمه‌ای مشابه به اپل واچ هستیم. همچنین شیار‌هایی هم روی این فریم برای ورود و خروج هوای فن وجود دارد. بخشی که میان هدست و پیشانی شما هم قرار می‌گیرد از پارچه ساخته شده و به وسیله آهنربا به دستگاه متصل می‌شود. 

برخلاف هدست‌های دیگر بازار، بند و پایه‌های این هدست از جنس پارچه ساخته شده تا علاوه بر سبک‌تر کردن وزن دستگاه، بتواند مانع سردرد کاربران در استفاده ‌های بلند مدت شود. در بخش جلوی دستگاه همچنین یک صفحه نمایش بزرگ به سمت بیرون وجود دارد که می‌تواند به صورت زنده، یک اسکن را از حرکات صورت شما به افراد دیگر نشان دهد تا آن‌ها هم بتوانند راحت‌تر با شما ارتباط برقرار کنند. 

سیستم صفحه نمایش این عینک شامل 2 صفحه نمایش میکرو‌اولد می‌شود که هردو از رزولوشن 4K برخوردارند. این به معنای آن است که انگار هرکدام از چشم‌های شما یک تلویزیون 4K را در مقابل خود دارند که تراکم پیکسلی آن‌ها روی هم به 23 میلیون پیکسل می‌رسد. البته باید بدانید که اندازه هر‌کدام از این صفحه‌ها حدود 1 تمبر پست است. اما اپل با توسعه لنز‌ها توانسته از این دو صفحه برای پر کردن میدان دید کاربران استفاده کند و به آن‌ها تجربه‌ای بسیار واقعی را با رنگ‌های طبیعی عرضه کند.

پردازنده اپل ویژن پرو

اپل با شرکت زایس (Zeiss) هم همکاری کرده تا برای افرادی که نیاز به عینک دارند، عدسی‌های خاصی را روی دستگاه قرار دهد و تجربه آن‌ها را کامل‌تر کند. پردازش‌ها در این تراشه به وسیله یک نسخه اختصاصی از تراشه M2 انجام می‌شود که تنها 2 هسته دارد. در کنار این تراشه، از تراشه R1 هم استفاده شده که مسئولیت تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از طریق 12 دوربین، 5 سنسور و 6 میکروفون را برعهده دارد که نتیجه را به تراشه اصلی ارجاع می‌دهد.

نرخ تاخیر ارجاع این اطلاعات هم 12 میلی‌ثانیه اعلام شده که 8 برابر سریع‌تر از سرعت پلک زدن است. برای تامین انرژی مورد نیاز این هدست، اپل از یک باتری اکسترنال استفاده کرده که می‌تواند تا 2 ساعت دستگاه را روشن نگه دارد. البته اگر شما هدست را به برق مستقیم متصل کنید، می‌توانید در تمام طول روز از آن استفاده کنید. به دلیل عدم وجود فیس آیدی یا حسگر اثرانگشت، اپل برای باز کردن دستگاه از دوربین‌های مادون قرمز استفاده کرده که می‌توانند عنبیه چشم شما تشخیص دهند.

جالب است بدانید که برای این هدست هیچ کنترلری عرضه نشده و تمامی کار‌ها در آن به واسطه حرکات دست، چشم و صدای شما انجام می‌شود. شما می‌توانید تنها با نگاه کردن به برنامه‌ها میان آن‌ها جابجا شوید و آن‌ها را باز کنید. همچنین لیستی از حرکات دستی وجود دارد که شما به وسیله آن‌ها می‌توانید راحت‌تر دستگاه را کنترل کنید. البته در بررسی هدست Vision Pro اپل دیده شد که پشتیبانی از ژست‌های حرکتی در این دستگاه به خوبی انجام می‌شود و واقعا نیازی به یک کنترلر مجزا برای آن نیست.

همچنین ویژگی به نام EyeSight به این هدست اضافه شده که ارتباط شما را با افراد در محیط پیرامون راحت‌تر می‌کند. در زمانی که سنسور‌های دستگاه حضور افراد دیگری را حس کنند، صفحه نمایش خارجی تصویری از صورت شما را نشان می‌دهد و صفحه‌های داخلی هم تصویر شخص مقابل را به شما نشان می‌دهند تا ارتباط میان شما آسان‌تر شود.

البته این ویژگی در زمانی که شما مشغول کاری باشید، به کمک انیمیشن‌های خاصی این موضوع را به شخص مقابل نشان می‌دهد. همچنین هدست اپل یک فروشگاه اختصاصی برای برنامه‌های خودش دارد که در آن‌جا شما می‌توانید هزاران برنامه آیفون یا آیپد را برای این دستگاه دانلود کنید. برنامه‌های دانلود شده هم به صورت خودکار برای کنترل با هدست شخصی‌سازی می‌شوند. این شخصی سازی به صورتی است که در برنامه‌هایی مثل فیس تایم، هدست تصاویر افراد دیگر را در اندازه‌های واقعی به شما نشان می‌دهد و یک شبیه‌سازی سه بعدی را از شما به آن‌ها نمایش می‌دهد.

همچنین به لطف صدای فراگیر اپل، صدای هر شخص از همان بخش پخش می‌شود و این موضوع را شبیه‌سازی می‌کند که انگار در حال صحبت با او به صورت حضوری هستید. در نمایش تصویر شما به افراد دیگر، هدست حرکات صورت و دستانتان را هم تشخیص می‌دهد و آن‌ها را به صورت سه ‌بعدی به کاربران نمایش می‌دهد. 

منوی برنامه‌های 3D اپل Vision Pro

منوی برنامه‌ها در این دستگاه به صورت سه‌بعدی در اندازه‌های مختلف نمایش داده می‌شود و کاربران برای کنترل آن هم می‌توانند از صفحه کلید و موس عادی مک هم استفاده کنند. این موضوع به شما اجازه می‌دهد تا هدستتان را به صورت بی‌سیم به مک متصل کنید و محتوای آن را در یک صفحه شخصی با جزئیات و رزولوشن بالا ببینید. 

هدست ویژن پرو اپل می‌تواند هر فضایی را به یک سینمای شخصی تبدیل کند و صفحه نمایش بسیار بزرگی را در آن قرار دهد. شما همچنین می‌توانید از 100 باتری اپل آرکید را در این دستگاه اجرا کنید و در تمامی مراحل، صدای فراگیر برای بهبود تجربه در دسترستان خواهد بود. در بررسی هدست Vision Pro اپل مشخص شد که برای بهبود تجربه بازی، اپل پشتیبانی از گیم کنترلر‌های معروف را هم در هدست قرار داده است.

چرخاندن دکمه دیجیتالی در بخش بالای هدست به شما اجازه می‌دهد تا بین دو حالت واقعیت ترکیبی و واقعیت مجازی جابجا شوید. این دستگاه برای اولین بار از دوربین سه بعدی اپل استفاده می‌کند که به شما اجازه می‌دهد تصاویر و ویدیو‌ها را به صورت چند بعدی با صدای فراگیر ثبت کنید و هر‌زمان که خواستید، آن‌ها را دوباره زندگی کنید. همچنین شما می‌توانید با این هدست به تصاویر موجود در آیکلود خودتان دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را در مقیاس واقعی ببینید. 

همچنین تصاویر پانوراما هم به صورت 360 درجه دور شما قرار می‌گیرند تا تصور کنید که دوباره به همان محیط بازگشته‌اید. مکانیزمی در بدنه این هدست وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد به راحتی بند و بخش جلویی دستگاه را تعویض کنید تا بتوانید از اندازه‌ها و انواع مورد علاقه خودتان در آن بخش استفاده کنید. در حالت عادی، بند پشت دستگاه از یک دوخت سه بعدی استفاده می‌کند که به کمک چرخش یک دکمه قابل تنظیم است. این بند خاصیت کشسانی دارد و می‌تواند هوا را از خود عبور دهد و برای استفاده‌های طولانی راحت است.

یکی از ویژگی‌های شاخص هدست Vision Pro اپل، نرم افزار آن است. این نرم‌افزار که با نام VisionOS هم شناخته می‌شود، برای این هدست طراحی شده و برنامه‌های زیادی را در خود جای داده است. البته باید گفت که تنوع این برنامه‌ها در حد برنامه‌های آیفون و آیپد نیست زیرا تولید کنندگان سوم شخص کمتری می‌توانند برای این هدست برنامه تولید کنند.

اما در اینجا رقابت هدست اپل با دستگاه‌های دیگر ممکن است کمی سخت شود زیرا سیستم‌های دیگر سال‌هاست که به تولید و توسعه سیستم‌های خود پرداخته‌اند و از برنامه‌های بیشتری برخوردارند. بررسی هدست Vision Pro اپل نشان می‌دهد به دلیل تنظیمات انجام شده، نرم‌افزار این دستگاه با آیفون و آیپد همخوانی زیادی دارد و می‌تواند به صورت مستقیم با آن‌ها کار کند. یکی از مزایای این موضوع، این است که شما می‌توانید کار‌هایتان را در دستگاه‌های دیگر انجام دهید و در حین پوشیدن هدست، از همان نقطه کار‌ها را ادامه دهید. 

در بخش گیمینگ هم باید گفت که هدست اپل از توانایی بالایی برخوردار است اما متاسفانه نرم‌افزار‌های زیادی برای آن وجود ندارد. البته اپل اعلام کرده اشتراک آرکید می‌تواند بیش از 100 برنامه را برای این هدست در زمان عرضه ارائه کند، اما این موضوع احتمالا برای گیمر‌های حرفه‌ای چندان جالب نیست. البته باید گفت که هدست اپل از نظر سخت‌افزاری توانایی بسیار زیادی دارد و پیش‌بینی می‌شود که اپل در آینده نه چندان دور برنامه‌ها و بازی‌های مورد نیاز آن را عرضه کند.

طراحی بالای اپل ویژن پرو

در بررسی مشخصات هدست Vision Pro اپل، متوجه مشخصات چشمگیر آن خواهید شد. هدست VisionPro از یک تراشه بسیار قدرتمند استفاده می‌کند و به همین دلیل، دیگر نیازی نیست تا آن را به یک کامپیوتر مجزا متصل کنید. این موضوع آزادی عمل بیشتری را به کاربران می‌دهد و آن‌ها می‌توانند در هر جایی به راحتی از هدست خود استفاده کنند. البته استفاده از این تراشه در دستگاه، اپل را مجبور کرده تا از فن برای خنک کردن دستگاه استفاده کند. به همین دلیل، دو ورودی و دو خروجی در بالا و پایین دستگاه وجود دارند تا هوا را به پردازنده دستگاه برسانند. 

با وجود معرفی هدست ویژن پرو به صورت رسمی، از همین حالا شایعاتی منتشر شده که نشان می‌دهد اپل در حال کار روی هدست ارزان‌تری هم هست که احتمالا در سال آینده معرفی خواهد شد. با این وجود، باید بدانید که هدست اپل در حال حاضر با قیمت 3500 دلاری به بازار عرضه می‌شود که آن را از دسترس بسیاری از افراد خارج می‌کند. 

در گذشته اعلام شده بود که برای دسترسی به صدای فراگیر در این هدست شما باید ایرپاد پرو اپل را هم به صورت مجزا برای آن خریداری کنید. اما خوشبختانه در حین رونمایی مشخص شد این هدست از یک جفت اسپیکر در بند‌های خود برخوردار است که می‌توانند تجربه کاملی را به کاربر منتقل کنند. همچنین دستگاه به صورت خودکار می‌تواند فضای اتاق را اسکن کند و تجربه اسپیکر‌ها را نسبت به آن تنظیم کند. 

یکی از دلایل کم بودن وزن هدست اپل، عدم وجود باتری در بدنه آن است. این هدست از یک باتری جداگانه استفاده می‌کند که با کابلی شبیه مگ سیف به دستگاه متصل می‌شود. البته برای جدا نشدن اتفاقی این کابل، اپل مکانیزم قفلی را برای آن طراحی کرده که می‌تواند آن را روی دستگاه نگه دارد. این باتری فقط می‌تواند انرژی مورد نیاز هدست را برای 2 ساعت تامین کند که خیلی چشمگیر نیست. البته شما همچنین می‌توانید این هدست را به برق وصل کنید و بدون محدودیت از آن استفاده کنید. 

تاریخ انتشار اپل ویژن پرو

زمان عرضه و قیمت هدست Vision Pro اپل

در پایان باید گفت که هدست Vision Pro اپل در مراسم WWDC 2023 معرفی شد اما در همین مراسم اعلام شد که این هدست در اوایل سال 2024 به بازار عرضه می‌شود. با این وجود، در حال حاضر بسیاری از کاربران از خرید آن ناامید شده‌اند زیرا اپل در همین مراسم اعلام کرد که این هدست قرار است با قیمت 3500 دلاری وارد بازار شود. این قیمت نشان می‌دهد که این هدست عمدتا برای کسب و کار‌ها طراحی شده و افراد عادی کمتر در بازار هدف آن قرار دارند.

نظر شما در مورد هدست ویژن پرو اپل چیست؟ آیا این دستگاه می‌تواند با هدست‌های موجود در بازار رقابت کند؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: نگاهی نزدیک به عینک واقعیت ترکیبی اپل