چندی‌پیش، کمپانی اپل اعلام کرد به‌روزرسانی عمده‌ای برای آخرین مدل‌های AirPods Pro ارائه می‌دهد که شامل ژست‌های جدید سر برای پاسخ دادن یا رد تماس‌ها به‌صورت محرمانه‌تر است. اکنون یک پتنت جدید نشان می‌دهد اپل روی ژست‌های حرکتی مشابه برای عینک واقعیت ترکیبی ویژن پرو کار می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد با حرکت سر دستگاه را کنترل کنند.

اپل پتنتی در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده (USPTO) ثبت کرده است که نشان می‌دهد یک سیستم جدید برای کنترل «A Device Setting Using Head Pose» را معرفی می‌کند. در نمونه‌هایی که در پتنت نشان داده شده، کاربر می‌تواند با حرکت سر مواردی مانند سطح روشنایی و حجم دستگاه را کنترل کند.؛ همچنین، توضیحات این پتنت اشاره می‌کند که فناوری جدید برای یک "دستگاه نصب‌شده روی سر" توسعه یافته‌است.

پتنت حرکت سر ویژن پرو

باتوجه‌به پتنت جهت حرکت سر احتمالا با جهت حرکت نشانگر ویژن پرو مطابقت پیدا می‌کند؛ همچنین، سایر توضیحات نشان می‌دهد که فناوری مذکور برای دستگاه‌های نصب‌شده بر روی سر طراحی شده‌است. به‌گفته The Mac Observer، اپل می‌تواند این فناوری را در ویژن پرو به‌عنوان یک روش جدید برای کنترل دستگاه ادغام کند. درحال‌حاضر، سیستم‌عامل visionOS به کاربران ویژن پرو اجازه می‌دهد با حرکت سر به‌عناصر رابط کاربری اشاره کنند.

هم اکنون، سیستم‌عامل iOS برای کنترل رابط کاربری با استفاده از حرکات سر پشتیبانی می‌کند؛ به‌عبارتی‌دقیق‌تر، کاربران در نسخه بتا iOS 18 می‌توانند از ردیابی چشم برای حرکت در صفحه استفاده کنند. البته، باید یادآور شویم اپل همواره پتنت‌های جدیدی ثبت می‌کند و همه آن‌ها به مرحله تولید نمی‌رسند؛ حتی اگر این پتنت‌ها به مرحله اجرایی نرسند، دیدن تعهد کوپرتینویی‌ها به توسعه روش‌های جدید برای تعامل کاربران با دستگاه‌هایشان خوشحال‌کننده است.

علاوه‌براین، اقدام اپل نشان‌دهنده اهمیت بالای بهبود تجربه کاربری و گسترش قابلیت‌های نرم‌افزاری است؛ ازسوی‌دیگر، فناوری‌های مبتنی‌بر ژست‌های حرکتی سر می‌توانند به افراد با محدودیت‌های حرکتی کمک کنند تا به‌راحتی از دستگاه‌های اپل استفاده کنند. درواقع، این نوآوری‌ها نشان می‌دهند اپل نه‌تنها به فکر ارتقا محصولاتش برای کاربران عادی است، بلکه توجه ویژه‌ای نیز به نیازهای خاص گروه‌های مختلف کاربران دارد. پشتیبانی از فناوری‌های پیشرفته می‌توانند دسترسی به تکنولوژی‌های خلاقانه را برای همه کاربران فراهم کنند و تجربه‌ای فراگیرتر ایجاد کنند.