تنها یک روز پس از عرضه هدست ویژن پرو اپل، دانشجوی دکتری امنیت ریزمعماری دانشگاه MIT یک مشکل امنیتی در سطح هسته سیستم‌عامل Vision OS پیدا کرد که می‌تواند باعث هک شدن دستگاه شود.

جمعه هفته قبل پس از انتظار طولانی، هدست ویژن پرو برای کاربران عرضه شد. این دستگاه، اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل است و می‌تواند انقلابی در زمینه تکنولوژی ایجاد کند. ویژن پرو به مشخصات سخت‌افزاری قابل توجهی مانند ۲ نمایشگر 4K و تعداد زیادی دوربین و سنسور مجهز شده و در پیکربندی پایه با قیمت ۳۵۰۰ به‌فروش می‌رسد. روز گذشته تست مقاومت ویژن پرو انجام شد که نشان داد نمایشگر بیرونی این دستگاه مقاومت بالایی دارد، اما بند آن به صورت عجیبی ضعیف است. اکنون گزارش دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد سیستم‌عامل این دستگاه مشکل امنیتی داشته و هدست کاربران درمعرض هک شدن قرار دارد.

جوزف راویچندران، دانشجوی دکترای امنیت ریزمعماری (microarchitecture security) دانشگاه MIT این گزارش را از طریق ایکس (X) منتشر کرد. براین اساس، در سطح هسته سیستم‌عامل vision OS یک مشکل امنیتی بسیار خطرناک وجود دارد. بااستفاده از این آسیب‌پذیری جیلبریک کردن، نصب بدافزارها و هک کردن ویژن پرو ممکن می‌شود. پس از ورود به سیستم با ضعف امنیتی، دستگاه به‌صورت خودکار وارد حالت پرسپکتیو شده و پیامی روی صفحه ظاهر می‌شود. در این پیام از کاربر خواسته شده برای راه‌اندازی مجدد که ظرف ۳۰ ثانیه بعد اتفاق می‌افتد، هدست را از روی سر بردارد.

اپل ویژن پرو

راویچندران نوشت که پس از راه‌اندازی مجدد، یک گزارش اضطراری نشان دهنده خرابی هسته سیستم‌عامل وجود دارد. علاوه‌بر آن، او یک برنامه سفارشی به نام Vision Pro Crasher را به نمایش گذاشت که نشان می‌دهد این ضعف در سیستم‌عامل vision OS وجود دارد و امکان شکاندن قفل و نصب برنامه خارجی وجود دارد. وی تصویری از این برنامه شامل یک جمجمه با هدست ویژن پرو و یک گزینه که روی آن نوشته شده Crash My Vision Pro یا «ویژن پرو من را هک کن» به‌اشتراک گذاشت.

از آنجایی که اپل همواره تاکید زیادی روی امنیت سیستم‌عامل داشته و ویژن پرو هم پروژه بسیار بزرگی به‌حساب می‌آید، شاید فکر کنید پیدا شدن مشکل امنیتی هسته سیستم‌عامل مسئله عجیبی است. بااین حال نباید تعجب کرد زیرا معمولا پس از عرضه دستگاه‌های جدید محققان زیادی آن را آزمایش می‌کنند تا تمامی مشکلات آن کشف شود. علاوه‌بر آن وجود مشکلات امنیتی در Vision OS به‌عنوان یک سیستم‌عامل جدید، کاملا طبیعی است. از سوی دیگر جایی برای نگرانی هم وجود نخواهد داشت، زیرا اپل طی هفته‌های آینده با عرضه به‌روزرسانی سیستم‌عامل این مشکلات را برطرف خواهد کرد.

اخبار مرتبط: