تحلیل‌گران می‌گویند عینک هوشمند واقعیت ترکیبی ویژن پرو زمانی زیادی لازم دارد تا به‌سطح تجارت آیپد‌ها برسد.

ماه گذشته طی برگزاری مراسم WWDC 2023 شاهد رونمایی از عینک واقعیت ترکیبی ویژن پرو بودیم که به‌گفته کمپانی اپل می‌تواند دنیای فناوری را با تغییرات فراوانی روبه‌رو کند. اما برخی تحلیل‌گران بر‌این باورند که فروش این دستگاه با توجه به قیمت بسیار بالای آن از موفقیت‌های تجاری آیفون‌ها و آیپد‌ها برخوردار نمی‌شود؛ این افراد می‌گویند سالیان زیادی طول می‌کشد تا عینک ویژن پرو برای غول کوپرتینویی کسب درآمد کند.

در‌این‌زمینه، مارک گورمن، تحلیل‌گر و خبرنگار معروف نشریه بلومبرگ با مقایسه ویژن پرو با سایر محصولات پرچمدار کمپانی اپل عنوان کرد عرضه ویژن پرو تا سال‌های آینده نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد و تولید انبوه این دستگاه می‌تواند منجر به شکست بزرگی برای سازنده شود.

گورمن دراین‌باره چنین می‌نویسد: «عرضه آیفون و آیپد در سال اول از فروش چشمگیری برخوردار شدند». اگر به‌گذشته برگردید می‌بینید که نسل اول آیفون‌ها در سه‌ماه اول بیش از یک میلیون دستگاه فروش داشت و پس از یک سال این رقم به ۱۰ میلیون رسید؛ همچنین آیپدها ۱۸ درصد از درآمد خالص کمپانی اپل را در اولین سال عرضه تشکیل دادند که رقمی درخور توجه بود.

رابط کاربری ویژن پرو

علاوه‌براین، گورمن باور دارد که اپل‌واچ‌ها نیز از فروشی نسبتا خوبی برخوردارند و به بخش مهمی از تجارت اپل تبدیل شده‌اند؛ البته گورمن این گجت‌های پوشیدنی را با آیفون‌ها و آیپد‌ها مقایسه نمی‌کند، اما می‌گوید این محصول سالیانه ۴۰ میلیارد دلار برای اپل درآمد دارد.

این تحلیل‌گر اظهار کرد اپل‌واچ با قیمت پایه ۳۴۹ دلار و در ۹ کشور عرضه شد، اما ویژن پرو با زمان‌بندی محدود، فروش کمتر و هزینه‌‌ای نسبتا ۱۰ برابری نسبت به ساعت‌های هوشمند هیچ‌گاه به‌جایگاه مورد انتظار اپل نخواهند رسید. همچنین مطابق اعلام رسمی اپل، عرضه ویژن پرو تا اواخر سال ۲۰۲۴ اتفاق نمی‌افتد، بنابراین می‌توان گفت توسعه آن به ‌سایر کشورها تا سال ۲۰۲۵ ممکن نخواهد شد.

سال‌ها قبل، هدف اصل اپل برای ساخت عینک واقعیت افزوده ویژن پرو حدود چهار میلیون دستگاه در سال بود، سپس این رقم به یک میلیون دستگاه کاهش یافت و در آخر اعلام شد به‌دلیل کمبود قطعات حدود ۴۰۰ هزار دستگاه در سال اول ساخته می‌شود. با میانگین قیمت ۳۷۰۰ دلار پیش‌بینی ‌می‌شود که ویژن پرو حدود ۱.۵ میلیارد دلار درآمدزایی برای اپل داشته باشد؛ براین‌اساس باید تولید آن ۲۰ برابر شود تا به سطح تجاری آیپدها برسد.

اخبار مرتبط: