نسل اول خریداران هدست ویژن‌ پرو به‌خاطر نارضایتی، سردرد و خستگی چشم ناشی از استفاده از این دستگاه، شروع به بازگرداندن این دستگاه‌ها به شرکت اپل کرده‌اند.

جای تعجبی نیست که ترند روز رسانه‌های اجتماعی پر شده از صاحبان ویژن‌ پرو که اعلام می‌کنند در حال بازگرداندن هدست‌های 3.500 دلاری در چند روز گذشته هستند، زیرا اپل به‌شما اجازه می‌دهد تا هر محصولی را ظرف مدت  14 روز پس از خرید بازگردانید و موج اول خریداران ویژن‌ پرو، الان دقیقا در آن نقطه هستند.

راحت نبودن استفاده از این دستگاه از پر تکرار‌ترین دلایل ذکر شده برای بازگرداندن ویژن‌ پرو است. براساس گزارش کاربران این هدست باعث سردرد می‌شود و به‌آن‌ها حالت تهوع و سرگیجه دست می‌دهد. یکی دیگر از مواردی که باعث نارضایتی کاربران شده، وزن بالای این دستگاه و تمرکز بیشتر این وزن روی قسمت جلویی آن است. به گفته‌ پارکر اورتولانی، مدیر محصول The Verge، استفاده از این دستگاه منجر به پاره شدن رگ چشم او شده، همچنین یک نفر دیگر گزارش کرده که این هدست باعث قرمزی چشمش شده است. البته اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم باید بگوییم که کاربران هدست‌های واقعیت مجازی طی سال‌ها گفته‌اند که استفاده از این دستگاه‌ها باعث خشکی و قرمزی چشم آن‌ها می‌شود.

یکی از کاربرانی که تجربه استفاده از این دستگاه را داشته، پستی با این مضمون در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک گذاشته است: «علیرغم اینکه هنگام استفاده این دستگاه به‌همان اندازه که انتظار داشتم حس جادویی به‌من می‌داد، روی سر گذاشتن آن حتی برای مدتی کوتاه، هم به دلیل وزن و هم به دلیل طراحی بندش بسیار ناخوشایند بود. مسئله این است که این هدست بسیار گران است و من حتی سعی کردم به‌ سردردهای مداوم و فشار چشمی که تجربه می‌کردم عادت کنم، اما این کار تقریبا غیر‌ممکن است. با‌این‌حال وقتی دستگاه بعدی را عرضه کنند حتما آن را خریداری می‌کنم.»

اما این مسائل جای تعجب ندارد، زیرا بدن هر فردی منحصربه‌‌خودش است و زمانی‌که تلاشی برای تولید و عرضه انبوه دستگاه‌های پوشیدنی رخ می‌دهد، از این مشکلات اتفاق می‌افتد. سازندگان مجبور می‌شوند راحتی را قربانی مسائل دیگر کنند که این اتفاق به‌طور نامتناسبی بر مردم تأثیر می‌گذارد. مثلا در مورد ساعت‌های هوشمند، کاربران اغلب با اندازه و وزن قاب دستگاه در مقایسه با مچ دست مشکل داشتند و در مورد حلقه‌های هوشمند هم شکایات راجع به‌اندازه انگشتر برای انگشتان دست وجود داشت. سایز انگشتان دست همه کاربران استاندارد نیست، یا در مورد عینک‌ها و هدست‌های هوشمند، برخی به‌خاطر اندازه بینی کوچکشان، دستگاه از روی صورت آن‌ها به‌پایین سرمی‌خورد یا به‌اندازه کافی نور را مسدود نمی‌کند.

اما ایرادات سخت‌افزاری تنها مشکل کاربران نیست؛ یک شکایت رایج دیگر این است که ویژن‌پرو کاربری کافی به‌نسبت قیمتش ندارد. یکی از کاربران در پلتفرم X نوشته که تجربه کدنویسی با این دستگاه نتوانسته او را راضی کند و همچنین استفاده از آن باعث سردرد وی شده است.

کارتر گیبسون، یکی از مدیران ارشد گوگل در تبادل‌نظری در پلتفرم تردز گزارش داده است: « انجام چند کار همزمان در چند ویندوز با این دستگاه دشوار است. همچنین فایل‌های زیادی وجود دارد که فرمتشان در ویژن‌ پرو پشتیبانی نمی‌شود. همچنین با این‌که این دستگاه احساس بودن در فیلم تخیلی minority report را به‌شما می‌دهد، اما کار با ویژن‌ پرو به‌هیچ وجه انرژی کمتری نسبت به‌کار با ماوس و صفحه کلید از شما نمی‌گیرد.»

هنوز مشخص نیست که این شکایات تا چه حد بر آینده ویژن پرو تاثیر خواهند گذاشت. بسیاری از افرادی که گفته‌اند دستگاه را پس می‌دهند، همچنین اشاره کردند که مشتاقند نسل دوم ویژن‌ پرو را امتحان کنند. همچنین بسیار از کاربران تاکید کردند که مشکل از تکنولوژی به‌کار رفته در این دستگاه نیست و بیشتر از همه فقدان پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی و راحتی هنگام استفاده از دستگاه، مشکلات اصلی هستند. در حالی‌که این کاربران در رسانه‌های اجتماعی از پس فرستادن این دستگاه صحبت می‌کنند، اما فعلا هیچ اطلاعات دقیقی از نرخ بازگشت واقعی آن در دست نیست و به‌همین خاطر فعلا راجع به‌گستردگی این موضوع نمی‌توان نظر دقیقی داد.

اخبار مرتبط: