قوانین جدیدی که برای واردات تلفن همراه به هند وضع شده می‌تواند فروش تمامی آیفون‌ها را مختل کند و حالا اپل درخواستی را برای جلوگیری از این موضوع مطرح کرده است.

مدتی قبل قانون جدیدی در اتحادیه اروپا تصویب شد که شرکت‌ها را مجبور به استفاده از پورت یو‌اس‌بی C کرد. طبق این قانون، تمامی شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه تا سال 2023 برای تغییر پورت دستگاه‌هایشان به یو‌اس‌بی نسل جدید وقت داشتند و همین موضوع باعث کنار گذاشته شدن پورت لایتنینگ اپل شد.

پس از این تغییر تمامی مشکلات حل شد و اپل توانست بدون وقفه در بازار اروپا فعالیت کند اما حالا قانون دیگری قرار است اجرایی شود که می‌تواند آسیب شدیدی به اپل وارد کند. دولت هند هم قصد دارد قانون مشابهی را اجرایی کند اما یک فرق اساسی بین آن و قانون تصویب شده توسط اتحادیه اروپا وجود دارد.

هند قصد دارد فروش تمامی دستگاه‌هایی که از پورت یو‌اس‌بی سی استفاده نمی‌کنند را خاتمه دهد و هیچ استثنائی برای آن وجود ندارد. مشکل اصلی این است که تا قبل از سری آیفون 15، همه آیفون‌ها به پورت لایتنینگ مجهز بودند و در حال حاضر هم تولید برخی از آن‌ها با این پورت همچنان ادامه دارد.

قوانین جدید اپل در هند

نتیجه اجرایی شدن این قانون، حذف تمامی آیفون‌های دیگر اپل از بازار است که می‌تواند سود این شرکت را با کاهش زیادی روبه‌رو کند. برای اجرای قانون جدید به شرکت‌هایی مثل سامسونگ تا سال 2025 زمان داده شده اما سامسونگ و شیائومی مدت زیادی است که تمامی دستگاه‌های خود را با پورت یو‌اس‌بی سی تولید می‌کنند.

حالا دو راه برای اپل وجود دارد که هیچ‌کدام از آن‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد. این شرکت می‌تواند آیفون‌های قدیمی‌تر خود را دوباره طراحی کند و در آن‌ها از پورت یو‌اس‌بی سی بهره ببرد یا فروش آیفون 14 و دستگاه‌های قبلی آن را در هند کنار بگذارد. به همین دلیل، مدیران اپل از مقامات هندی درخواست کرده‌اند که این قانون برای دستگاه‌های قدیمی‌تر اجرایی نشود یا حداقل برای اجرایی کردن آن تا سال 2026 به اپل مهلت داده شود.

البته باید گفت که این موضوع فقط به ضرر اپل نیست و حتی هند هم می‌تواند بخشی از درآمد خود را از دست بدهد. زیرا اپل بخشی از خط تولید آیفون را به هند منتقل کرده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال، 12 تا 14 درصد آیفون‌های تولید شده توسط هند ساخته شده باشند. حتی گفته شده که این عدد در سال آینده به 25 درصد هم خواهد رسید.

کاهش تعداد آیفون‌هایی که صلاحیت فروخته شدن در بازار هند را دارند می‌تواند ظرفیت تولید این خط را در هند کاهش دهد و حتی سود دولت را هم کمتر کند. هنوز مشخص نیست که هند قصد دارد در مورد این موضوع چه کاری انجام دهد اما باید گفت که هیچ‌کدام از این انتخاب‌ها اولویت خاصی نسبت به دیگری ندارند و در هر حالت، سود یک طرف قرارداد کاهش پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط: چت با مخاطب فیس‌بوک در اینستاگرام غیرممکن شد؛ قطع ارتباط دو شبکه‌اجتماعی