اپل در‌حال آزمایش چهار مک جدید با خانواده تراشه M4 و حداقل 16 گیگابایت حافظه رم است که سه مورد از آن‌ها از پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای با عملکرد بالا خواهند بود.

رویداد رونمایی از آیفون 16 در راه است و به‌نظر می‌رسد آیفون 16 با طراحی نوین و قابلیت‌های پیشرفته‌اش، تحولی چشمگیر در‌مقایسه با مدل‌های فعلی ایجاد خواهد کرد. همزمان با این رویداد که انتظار می‌رود اپل در‌تاریخ 10 سپتامبر میزبان آن باشد، گزارش‌های موثق از آزمایش چهار مک جدید مجهز به‌تراشه‌های M4 توسط کمپانی اپل خبر می‌دهند. مدل‌های جدید شامل مک‌بوک پرو، مک مینی و آی‌مک، یک ماه پس از رونمایی آیفون 16، یعنی در‌ماه اکتبر به‌طور رسمی معرفی می‌شوند.

بر‌اساس اطلاعات منابع مارک گورمن در اپل و گزارش‌های توسعه‌دهندگان، چهار مدل مک گزارش‌شده در‌حال اجرا بر‌روی نسخه پایه تراشه M4 اپل با 16 گیگابایت حافظه رم هستند که این موضوع با توجه به‌برنامه‌های اپل برای رونمایی از مدل‌های جدید مک‌بوک پرو در‌اواخر سال جاری، غیرمنتظره به‌نظر می‌رسد. از بین این چهار مدل، سه مک M4 دارای پردازنده 10 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای هستند که می‌توانند نسخه‌های مختلف با ظرفیت‌های ذخیره‌سازی متفاوت از یک محصول باشند. نسخه چهارم مک، فاقد فناوری ساخت M4 است و هر چهار نسخه از 16 گیگابایت یا 32 گیگابایت حافظه رم یکپارچه برخوردارند.

 مولد هوش مصنوعی Apple Intelligence

اضافه شدن مولد هوش مصنوعی Apple Intelligence به‌خدمات اپل، نیازمند برخی پیش‌نیازهای سخت‌افزاری است که یکی از آن‌ها حافظه رم می‌باشد. کمپانی اپل می‌تواند با معرفی ویژگی‌های هوش مصنوعی اختصاصی برای مک‌های آینده، آن‌ها را در جایگاهی بالاتر از مدل‌های فعلی قرار دهد. در‌نتیجه، افزایش دو برابری میزان رم در مدل پایه می‌تواند برخی از قابلیت‌های جدید Apple Intelligence را تقویت کند. اپل در سال‌های اخیر به‌دلیل استفاده از 8 گیگابایت رم پایه حتی در مدل ‘Pro’ مک‌بوک، به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. به‌نظر می‌رسد که این رویه با عرضه نسخه‌های M4 در‌حال تغییر است.

برای مقایسه، مدل‌های 256 گیگابایت و 512 گیگابایت آیپد پرو M4 اپل مجهز به‌تراشه 9 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای هستند، اما مدل‌های با ظرفیت بالاتر 1 ترابایت و 2 ترابایت از یک هسته پردازنده اضافی بهره می‌برند. تحلیلگر مذکور تنها جزئیاتی درباره نسخه‌های پایه تراشه M4 ارائه کرده‌است و اطلاعاتی در‌مورد تراشه‌های قدرتمندتر M4 Pro و M4 Max که در‌مک‌بوک پروهای 14 و 16 اینچی آینده به‌کار خواهند رفت، منتشر نشده‌است.

اخیراً گزارش شده‌است اپل می‌خواهد تمامی محصولات مک خود را ظرف یک سال آینده به‌تراشه‌های جدید مجهز کند، این موضوع به‌معنای برنامه‌ریزی این کمپانی برای عرضه تراشه‌های قدرتمند M4 Ultra نیز می‌باشد. همچنین، انتظار می‌رود نسخه‌های مجهز به‌تراشه M4 Ultra از مک استودیو و مک پرو در سال آینده، احتمالا در بهار یا در جریان رویداد WWDC در ماه ژوئن، عرضه شوند.

تراشه‌های M4 Pro و M4 Max اپل

تراشه‌های M4 Pro و M4 Max اپل با تعداد هسته‌های بیشتری عرضه خواهند شد، زیرا غول فناوری کوپرتینو قصد دارد این دستگاه‌ها را به‌عنوان قدرتمندترین مک‌بوک‌های خود معرفی کند. علاوه‌بر‌این، تراشه M4 Ultra نیز با بهبودهای بیشتری در مشخصات همراه خواهد بود، اما گمانه‌زنی‌ها در مورد آن به‌زمان دیگری موکول خواهد شد زیرا هنوز برای نتیجه‌گیری زود است. تراشه‌های M4 Pro و Max تاکنون در‌گزارش‌های فنی مشاهده نشده‌اند، که این موضوع باعث سردرگمی می‌شود که آیا این کمپانی اپل قصد دارد تنها مدل‌های پایین‌رده مک را در سال جاری عرضه کند یا خیر.

اپل همچنین در‌حال کار بر‌روی نسخه‌ای باریک‌تر از مک مینی است که احتمالاً با تراشه جدید M4 عرضه خواهد شد، اما هنوز مشخص نیست که مک مینی جدید در‌کنار مک‌بوک پروها یا مک‌بوک ایر رونمایی خواهد شد یا خیر. با‌ توجه‌ به‌گزارش‌های اخیر، احتمال عرضه مک مینی جدید اپل در اواخر سال جاری، در ماه اکتبر و پس از رویداد آیفون 16، وجود دارد. با این حال، اپل هنوز به‌طور رسمی عرضه مک مینی مجهز به تراشه M4 را تأیید نکرده‌است و باید منتظر ماند و دید که این غول فناوری چه برنامه‌ای برای عرضه این محصول دارد.