براساس گزارشی تازه منتشر شده، به‌نظر می‌رسد شرکت اپل کار با توقف توسعه عینک واقعیت ترکیبی ویژن پرو 2 برنامه‌های دیگری برای ساخت مدل ارزان‌قیمت تا اواخر سال 2025 میلادی دارد.

باتوجه‌به اخبار و شایعات، شرکت اپل قصد دارد دو نسخه از هدست‌هایش را تولید کند؛ یک نسخه پرو با قیمت بالا و یک نسخه استاندارد ساده دیگر که قیمت پایین‌تری نیز دارد. حال به نظر می‌رسد ساخت هدست ویژن پرو 2 از اولویت فعلی اپل خارج شده و این شرکت تعداد کارمندانی که بر روی این پروژه کار می‌کنند را نیز به طرز قابل توجهی کاهش داده است.

در ابتدا تمرکز اصلی شرکت اپل روی کاهش قیمت قطعات نسل اول ویژن پرو بود و درکنار آن امیدوار بود صفحه نمایشی ارتقاء یافته برای نسخه نسل بعدی را تولید کند. حال اپل به یکی از شرکت‌های تولیدی دستور توقف توسعه هدست ویژن پرو 2 را صادر کرد؛ به‌نظر می‌رسد غول کوپرتینو روی نسخه ارزان‌تری از عینک واقعیت ترکیبی ویژن کار می‌کند که قابلیت‌های کمتری نیز خواهد داشت.

کار بر روی نسخه اقتصادی عینک ویژن در سال 2022 شروع شده و این دستگاه با کد N109 شناخته می‌شود. هدف از خلق این هدست، فروش آن به قیمتی اندازه آیفون‌های پرچم‌دار است که یعنی حدود 1600 دلار خواهد بود. در زمان شروع ساخت این دستگاه، اپل پیش‌بینی کرد که در اواخر 2024 اقدام به فروش آن خواهد کرد اما تا به این لحظه نیز نمونه اولیه مناسبی از این دستگاه وجود ندارد. مشکل اصلی این شرکت در زمینه کاهش هزینه‌های این هدست است زیرا اپل نمی‌خواهد قابلیت‌های زیادی از آن بکاهد. اگر این رویه ادامه داشته باشد، عرضه آن تا پایان سال 2025 نیز محتمل نیست. این موضوع باعث شده تولید هدست ویژن پرو 2 نیز به تاخیر بیوفتد.

اپل ویژن پرو 2 به حالت تعلیق درآمد

اپل قصد دارد صفحه نمایش بسیار باکیفیت و گران قیمت ویژن پرو را به نسخه ارزان‌تر نیز بیاورد و همین تبدیل به مشکل اصلی آن شده زیرا قطعات این صفحه نمایش بسیار گران قیمت هستند. بر طبق گزارشات قبلی، این دستگاه همان صفحه نمایش را با دوربین‌های کمتر، هدبند ساده‌تر و اسپیکرهای کوچیک‌تر دارا بوده و اپل سعی دارد از این طریق هزینه‌ها را کم کند. از نظر وزنی نیز اپل قصد دارد نسخه ارزان یک سوم وزن نسخه اصلی باشد.

یکی از تولیدکنندگان اپل که قطعات ویژن پرو را تولید می‌کرد خط تولید خود در ماه می را 50 درصد کاهش داد زیرا اپل به وی خبر داده بود که تقاضا برای خرید این هدست چندان بالا نیست. به گزارش این تولیدکننده، شرکت اپل امسال حدود 500 هزار دستگاه ویژن پرو تولید کرده و تا ماه آگوست نیز هیچ قصدی برای افزایش این تعداد ندارد. در نهایت می‌توان گفت که ممکن است در برهه‌ای از زمان اپل کار بر روی هدست ویژن پرو 2 را دوباره آغاز کند و آن را جدی بگیرد اما در حال حاضر، اولویت این شرکت نسخه اقتصادی هدست‌هایش است.