در دستگاه‌های اپل، آپدیت‌ها و پچ‌های امنیتی جزئیات زیادی از تغییراتی که ایجاد می‌کنند را ذکر نمی‌کنند. برخلاف این شرکت، گوگل و سامسونگ در این راستا کاملاً با کاربر روراست بوده و تمامی اطلاعات مورد نیاز را در لیست تغییرات هر آپدیت درج کرده‌اند. حال که جزئیاتی از تغییرات این آپدیت‌ها منتشر شده، به نظر می‌رسد که اپل در زمینه پشتیبانی از گوشی‌های قدیمی کم‌کاری کرده است.

رگولاتوری انگلستان تمامی دستگاه‌هایی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند مجبور کرد که جزئیاتی در مورد دوره پشتیبانی‌شان را ذکر کنند و به این سازمان تحویل دهند. شرکت اپل نیز چون چاره‌ای جز این موضوع نداشت، بیانیه خود را در مورد آیفون 15 پرو مکس ثبت کرده و تحویل این سازمان داد. حال به گزارش Android Authority قرار است نگاهی به این بیانیه بیندازیم که جزئیات آن با چیزی که در ذهن داریم و پیش‌بینی می‌کردیم زمین تا آسمان فرق دارد.

در این گزارش مشخص شد که شرکت اپل تنها 5 سال پشتیبانی از گوشی‌های قدیمی را برعهده دارد و بعد از این زمان دیگر هیچ آپدیت نرم‌افزاری و امنیتی برای این دستگاه‌ها عرضه نخواهد شد. این زمان نیز از لحظه فروش گوشی موردنظر آغاز می‌شود. برای مثال، سری آیفون 15 در تاریخ 22 سپتامبر سال 2023 وارد بازار شد پس بر طبق این محاسبات، تا 22 سپتامبر سال 2028 قرار است آپدیت‌های امنیتی دریافت کند. متاسفانه اپل در این زمینه از رقبایش یعنی گوگل و سامسونگ عقب است زیرا این دو شرکت پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌تری را برای دستگاه‌هایشان دارند.

پشتیبانی از گوشی‌های قدیمی اپل

شرکت گوگل اعلام کرده که از سری پیکسل 8 خود به مدت هفت سال قرار است پشتیبانی کند که به نظر می‌رسد استاندارد جدیدی بوده و سایر شرکت‌ها نیز قرار است به زودی این سیاست را پیش بگیرند. این شرکت نیز در ابتدا آپدیت‌های امنیتی خود را تنها به مدت 3 سال عرضه می‌کرد اما با عرضه گوشی سری پیکسل 6 این مقدار به 5 سال افزایش یافت و حال بالاخره قرار است بیشتر نیز شود.

از طرف دیگر، شرکت سامسونگ نیز قول پشتیبانی هفت ساله از سری گلکسی اس 24 خود را داد که امسال عرضه خواهد شد. البته مشخص نیست که این وعده فقط برای سری اس است یا سایر دستگاه‌های این شرکت نیز از این موضوع بهره‌ای خواهند برد. سایر شرکت‌هایی که در زمینه ساخت دستگاه‌های اندرویدی فعالیت می‌کنند هنوز به این از پشتیبانی از گوشی‌های قدیمی نرسیده‌اند و جالب است بدانید که شرکت وان پلاس در این راستا اعلام کرده که پشتیبانی هفت ساله حتی ممکن نیز نخواهد بود!

در دفاع از اپل باید گفت که این غول آمریکایی در طول سالیان، حداقل توانسته کاملاً به وعده خود در مورد پشتیبانی نرم‌افزاری پنج ساله متعهد باشد و در این راستا کم‌کاری نکرده است. درست است که در حال حاضر سامسونگ و گوگل از اپل در این زمینه جلو افتاده‌اند اما اگر نگاهی به سابقه این شرکت نیز بیندازیم، می‌بینیم که برخی از آیفون‌های قدیمی‌تر حتی 6 سال نیز آپدیت‌های مداوم دریافت کرده‌اند. پس هنوز نباید به صورت قطعی در این باره اظهار نظر کرد و بسیاری از کاربران نیز امیدوارند اپل حتی بیشتر از این پنج سال وعده داده شده، از آیفون‌های خود پشتیبانی کند.

اخبار مرتبط: