گزارش‌ها نشان می‌دهد، بازار فروش کامپیوترها و لپ‌تپ‌های مشهور اپل مک در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ با کاهش چشمگیری به کمتر از ۱۰ درصد رسیده؛ اکنون سازنده آمریکایی برای افزایش درآمد و سودآوری به‌شکل غیرمنتظره‌ای از تراشه M3 به‌همراه سری مک‌بوک پرو رونمایی کرد.

روز گذشته، مراسم Scary Fast به‌مدت ۳۰ دقیقه برگزار شد که درمقایسه‌با سایر رویدادها مانند WWDC یا Wonderlust بسیار کوتاه بود، اما محصولاتی که در آن معرفی شد باعث شگفتی و خوشحالی بسیار از کاربران و کارشناسان حوزه فناوری شد. باوجوداین، گزارش‌ها نشان می‌دهد بازار فروش کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های مک به‌شدت کاهش یافته و بحرانی بزرگی را برای غول ساکن کوپرتینو ایجاد کرده که نمی‌تواند به‌راحتی از آن خارج شود؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از آمار فروش و سیاست اپل برای رفع بحران می‌پردازیم.

براساس آخرین اخبار روز، کمپانی اپل برای فرار از بحران و افزایش فروش محصولاتش در سه‌ماهه سوم سال‌جاری میلادی از خانواده تراشه M3 به‌همراه آی‌مک ۲۴ اینچی و مک‌بوک پرو در دو مدل ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی رونمایی کرد. به‌عبارتی دقیق‌تر، اپل قصد دارد هرچه سریع‌تر از بحران بگریزد، چراکه میزان فروش‌ آن‌ها درمقایسه‌با سال‌های گذشته افت شدید و غیرقابل‌باوری دارد که می‌تواند باعث شکست سنگین در نسل آیپدها و مک‌ها شود.

دلیل عرضه زودهنگام تراشه M3

اطلاعات گذشته وب‌سایت خبری Gartner نشان می‌دهد عرضه‌وتقاضای مک‌های اپل برای سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ میلادی درمقایسه‌با برهه‌زمانی مشابه در سال قبل ۲۴.۲ درصد کاهش داشته است. طی یک سال اخیر، سهم فروش ۱۱.۷ درصدی اپل در بازار جهانی به ۹.۷ درصد کاهش یافته و نشان می‌دهد کاربران از عملکرد محصولات مک راضی نیستند. ازسوی‌دیگر، همه‌گیری ویروس کرونا به‌مدت دو سال پیاپی باعث شد تورم اقتصادی در جهان رشد کرده و کاربران نتوانند به‌سمت خرید محصولات گران‌قیمت بروند.

علاوه‌براین، باید یادآور شویم دستگاه‌های مک با سری تراشه‌های M2 به‌دلیل محدودیت‌های گرافیکی و پردازشی اصلا مورد استقبال کاربران قرار نگرفت و به‌عنوان یک شکست بزرگ برای غول کوپرتینو محسوب می‌شود. گروه عظیمی از کارشناسان و منتقدان اظهار کرد خانواده تراشه M2 تنها نسخه‌ای بهبودیافته از نسل اول پردازنده‌های سری M بودند که برای تولید مک‌‌ها استفاده شد. بااین‌حال، روز گذشته اپل از اشتباهاتش درس گرفت و محصولاتی را معرفی کرد که به‌لطف سیستم پردازشی قطعا فروش بالایی خواهند داشت.

در نهایت، اپل براین‌باور است که ارائه رنگ جدید Space Black به‌همراه مجموعه جدید از پورت‌ها، پنل mini-LED با فناوری Promotion و نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتزی می‌تواند کاربران را تشویق به خرید محصولات جدید مک کند. اما نکته‌‌ای که باید درنظر داشته باشیم آن است که میان تمام تراشه‌های سری M3، تنها پردازنده قدرت‌مند M3 Max عملکرد و سرعت بیشتری درمقایسه‌با نسل قبل دارد. ظاهرا عملکرد و تعداد هسته‌های تراشه M3 Pro نسبت‌به M2 Pro کاهش یافته، اما بازهم عملکرد خوبی و رضایت‌بخشی دارد.

اخبار مرتبط: