اطلاعات جدیدی از صفحه‌نمایش هدست واقعیت ترکیبی اپل با نام Apple Reality Pro منتشر شده که حکایت از روشنایی ۵۰۰۰ نیتی دارد.

پیش از این شایعه شده بود که قرار است هدست AR/VR اپل دارای نمایشگرهای 4K micro OLED با وضوح کلی 8K است تا این که امروز تحلیلگری به نام راس یانگ برخی از مشخصات این نمایشگر را منتشر کرد.

در اخبار منتشر شده در مورد صفحه‌نمایش هدست واقعیت ترکیبی اپل آمده، هر یک از این دو نمایشگر ۱.۴۱ اینچ خواهند بود و ظاهرا قرار است بیش از ۵۰۰۰ نیت روشنایی و ۴۰۰۰ پیکسل در هر اینچ ارائه شود. متأسفانه، مشخصات نمایشگر AR/VR مورد استفاده در هدست‌های رقبا مانند سونی و متا معمولاً فراتر از وضوح و پیکسل در هر اینچ عرضه نمی‌شوند، بنابراین مقایسه مستقیم دشوار است، اما یانگ اطلاعات لازم برای مقایسه را ارایه کرده است.

طراحی هدست Apple MR

با روشنایی تقریبی ۵۰۰۰ نیت یا بیشتر، هدست واقعیت ترکیبی اپل از قابلیت HDR پشتیبانی کرده که برای هدست‌های واقعیت مجازی فعلی موجود در بازار معمول نیست. به عنوان مثال Meta Quest 2 دارای حداکثر روشنایی ۱۰۰ نیت بوده و خبری از HDR در آن نیست و HoloLens 2 هم روشنایی ۵۰۰ نیت را ارائه می‌دهد. هدست PSVR 2 سونی حدود ۲۶۵ نیت روشنایی داشته اما از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند.

به گفته یانگ، ۵۰۰۰ nits احتمالاً به حداکثر روشنایی اشاره دارد، به این معنی که نه تنها نور آن آزار دهنده نبوده بلکه کنتراست عالی، رنگ‌های روشن‌تر و برجسته‌سازی بهتری را نسبت به سایر هدست‌های امروزی ارائه می‌دهد. برای نمایشگرهای SDR، اوج روشنایی معمولاً اشاره‌ای به عملکرد خوب نمایشگر در فضا‌هایی با نور زیاد است، اما برای نمایشگرهای HDR معیاری است که طیف رنگی و کنتراست صفحه‌نمایش را نشان می‌دهد.

برای مقایسه، تلویزیون‌های رده بالا حدود ۲ تا ۵ هزار نیت را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال سامسونگ یک تلویزیون ۹۸ اینچی دارد که می‌تواند به ۵۰۰۰ نیت برسد یا تلویزیون‌های Neo QLED که حداکثر روشنایی ۴۰۰۰ نیت را ارائه می‌دهند. سامسونگ در این‌باره در تبلیغات این تلویزیون‌ها به «جزئیات رنگی خیره‌کننده، دقیق و محدوده کنتراست فوق‌العاده‌ که تجربه‌ای فراتر از زندگی را ایجاد می‌کنند» اشاره کرده است.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا در سال ۲۰۲۲ نمونه اولیه هدست واقعیت مجازی "Starbursts" را به نمایش گذاشت که قادر بود ۲۰ هزار نیت روشنایی داشته باشد، اما هم این مقدار بسیار زیاد بود، هم برای استفاده روی سر مناسب نبود و هم متا قادر به پیاده‌سازی فناوری آن نبود.

راه اندازی هدست ARVR در رویداد WWDC23

اگر اپل به روشنایی بیش از ۵۰۰۰ نیت دست یابد، هدستش تجربه‌ای از نمایشگر را ارائه می‌دهد که رقبا قادر به رقابت با آن نیستند و همچنین زمینه را برای عینک‌های واقعیت افزوده فراهم می‌کند. از آنجایی که عینک واقعیت افزوده در محیط‌هایی با نور بالا مانند نور خورشید به روشنایی زیادی نیاز دارند، دستیابی به روشنایی ۵۰۰۰ نیتی صفحه‌نمایش کمک زیادی به توسعه این محصولات می‌کند.

Magic Leap 2 یکی از شناخته شده‌ترین هدست‌های واقعیت افزوده، دارای روشنایی بین ۲۰ تا ۲۰۰۰ نیت است.

وضوح 8K ارائه شده توسط هدست واقعیت ترکیبی اپل نسبت به هدست‌های متا و سایر شرکت‌ها، از جمله Quest Pro 2 برتر است. Quest Pro 2 دارای وضوح ۱۸۰۰*۱۹۲۰ پیکسل در هر چشم و حدود ۱۲۰۰ پیکسل در هر اینچ است. علاوه بر آن متا از فناوری نمایشگر LCD استفاده می‌کند.

طبق شایعات، نمایشگرهای سطح بالایی که اپل برای هدست واقعیت ترکیبی تولید کرده، گران‌ترین قطعه این دستگاه است و سهم عمده‌ای در قیمت ۳۰۰۰ دلاری این محصول دارند. هدست AR/VR اپل یکی از گران‌ترین هدست‌های واقعیت ترکیبی در بازار خواهد بود، اگرچه از نظر قیمت با محصولات مبتنی بر واقعیت افزوده مانند Magic Leap 2 با قیمت ۳۳۰۰ دلار و HoloLens 2 با قیمت ۳۵۰۰ دلار توان رقابت خواهد داشت.

اخبار مرتبط: