شرکت اپل می‌خواهد به‌عنوان اولین مشتری تراشه ۲ نانومتری TSMC از سال ۲۰۲۵ محصولات جدید را از نظر سخت‌افزاری ارتقا دهد و آیفون ۱۷ با این فناوری تولید خواهد شد.

چند ماه قبل شرکت اپل تراشه‌های M3 را معرفی کرد که براساس معماری 3 نانومتری TSMC ساخته شده‌اند. تراشه‌های M3 Pro و M3 عملکرد بهتری نسبت به تراشه‌های نسل قبلی، یعنی سری M2 ارائه می‌کنند. بااین حال غول کوپرتینو به آنها اکتفا نکرده و درتلاش برای بهبود پردازنده‌ها روی نسل بعدی Apple Silicon کار می‌کند. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد اپل برای ارتقا توان پردازشی و عملکرد پردازنده گرافیکی نسل بعدی آیفون و مک احتمالا مشتری اصلی شرکت TSMC برای تراشه ۲ نانومتری خواهد بود.

به گزارش دیجی‌تایمز از یک منبع آگاه، اپل مشتری اول و اصلی شرکت TSMC برای تراشه‌های ۲ نانومتری آیفون، آیپد، مک و دستگاه‌های دیگر خواهد بود. انتظار می‌رود تولید انبوه تراشه‌های 2 نانومتری TSMC از نیمه دوم سال ۲۰۲۵ آغاز شود. این یعنی محصولاتی که قبل از آن عرضه می‌شوند به تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC مجهز خواهند شد. درنتیجه، خبری از آن در سری آیفون ۱۶ نخواهد بود.

اگر با این فناوری آشنایی ندارید، اندازه کمتر نانومتر نشان‌دهنده اندازه کوچکتر ترانزیستور است. این یعنی ترانزیستورهای بیشتری می‌توانند در داخل فضای محدود و کوچک پردازنده قرار بگیرند. استفاده از تراشه‌های 2 نانومتری TSMC باعث افزایش کارایی و مصرف بهینه انرژی می‌شود که درنتیجه عمر باتری دستگاه‌های بعدی بهبود می‌یابد.

در حال حاضر، اپل می‌خواهد از فناوری 3 نانومتری TSMC برای تراشه مدل‌های جدید مک بوک، آیپد و آیپد پرو استفاده کند. همچنین پردازنده A17 Pro با استفاده از لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC تولید شده که در آیفون ۱۵ هم استفاده می‌شود. پیش از این آزمایش‌های زیادی برای مقایسه عملکرد تراشه‌های A17 Pro و M3 در برابر نسل قبل منتشر شده که برتری معماری ۳ نانومتری را به‌رخ می‌کشد. بنابراین احتمالا تراشه‌های ۲ نانومتری TSMC هم نسبت به نسل فعلی عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت.

از نظر اعداد و ارقام، جایگزین کردن تراشه‌های 5 نانومتری با مدل‌های 3 نانومتری باعث افزایش ۱۰ درصدی عملکرد CPU و افزایش ۲۰ درصدی پردازنده گرافیکی (GPU) شد. TSMC در تلاش است تا ظرفیت تولید تراشه‌های 2 نانومتری را از طریق دو کارخانه جدید ارتقا دهد. این شرکت از «GAAFET» یا ترانزیستورهای اثر میدانی همه‌جانبه با نانوصفحات استفاده خواهد کرد و در آینده خبری از تکنولوژی FinFET نخواهد بود. این فناوری باوجود فرآیند تولید پیچیده‌تر، اندازه ترانزیستورهای کوچکتر با مصرف انرژی کمتر را ارائه می‌دهد.

انتظار می‌رود اپل در سال ۲۰۲۵ و با آیفون ۱۷ استفاده از معماری 2 نانومتری را آغاز کند. درکنار آن همین فناوری برای تراشه‌های سری M نیز در دسترس خواهد بود. گفته می‌شود TSMC روی توسعه معماری 1.4 نانومتری هم کار می‌کند که احتمالا در سال 2027 تولید خواهند شد. همانند تراشه‌های 2 نانومتری، اپل احتمالاً اولین مشتری تراشه‌های 1.4 نانومتری TSMC هم خواهد بود.

اخبار مرتبط: